Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-11, 10:12   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Vi skal mest sannsynlig legge nytt gulv fra bunnen av, og det står mellom klikkparkett eller limt parkett. Hva er forskjellen, bortsett fra leggemåten? Er det ene bedre enn det andre, mer holdbart? Går det å legge begge deler i alle typer hus?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:24   #2
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Klikkparkett kan gli litt i fra hverandre pga. temperaturforskjeller og det kan over tid legge seg smuss og støv i disse glippene, som igjen fører til at du kan få glipper konstant etter en stund. Den er mye lettere å legge.
Limt parkett er helt tett, men tar lengre tid å legge.

Jeg har valgt klikkparkett hjemme da tempraturen her er ganske konstant, og jeg regner med at det vil ta såpass lang tid før den evt. skal bli stygg at jeg da skal skifte den ut likevel.
På hytta har jeg limt parkett, da det er iskaldt der om vinteren, varmt om sommeren og i tillegg ganske fuktig luft.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:25   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.520
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Jeg er ikke 100% sikker selv, men jeg tenkte å tipse deg om denne tråden fra www.byggebolig.no - har fått mange gode tips der.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:26   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.520
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Klikkparkett kan gli litt i fra hverandre pga. temperaturforskjeller og det kan over tid legge seg smuss og støv i disse glippene, som igjen fører til at du kan få glipper konstant etter en stund. Den er mye lettere å legge.

Men all parkett legges jo som flytende gulv? Da vil jo temperaturforskjellene ikke være problematiske?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:32   #5
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men all parkett legges jo som flytende gulv? Da vil jo temperaturforskjellene ikke være problematiske?

Tre er levende og vil bevege seg litt uansett. Tørt og kaldt om vinteren =treet trekker seg sammen. Varmt og fuktig om sommeren =treet utvider seg.
Vi snakker minimalt her altså, men over tid vil det komme støv og smuss nedi små glipper.
Jeg har jobbet med parkett tidligere, og dette var den største reklamasjonssaken. Men det tar gjerne noen år før det vises...

__________________
M(-04)&M(-07)

Sist redigert av M&M : 07-07-11 kl 10:38. Årsak: skriveleif...
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:35   #6
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.403
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Hvis du skal legge limt kan det være lurt at en av dere er dedikert til å fjerne overflødig lim etterhvert som dere legger. Det lønner seg å fjerne limet raskt.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:38   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Skal vi legge limt, ser jeg for meg at vi får fagfolk til å gjøre det? Eller er det lett å gjøre selv?

Angående klikkparkett og sprekker, jeg ble anbefalt å lakke parketten etter den var lagt, for å forhindre at det dannet seg skittrender mellom bitene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:43   #8
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Du kan også velge en klikkparkett der du legger en limstreng på fjæra. Det gjorde jeg...

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:59   #9
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.087
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Jeg tror pris er en viktig faktor her. Jeg har lagt flere klikk-gulv, og vi har konsekvent gått for gulv av god kvalitet. Det er ikke en sprekk, bank i bordet. Men så var vi nøye da vi la det også.

Gulvet i leiligheten vi bodde i før hadde klikk-gulv, og det var billiggulv - det gikk fra hverandre og dannet sprekker.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:55   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.520
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Tre er levende og vil bevege seg litt uansett. Tørt og kaldt om vinteren =treet trekker seg sammen. Varmt og fuktig om sommeren =treet utvider seg.
Vi snakker minimalt her altså, men over tid vil det komme støv og smuss nedi små glipper.

Jeg vet. De som har lagt veggene hos oss har limt en kant, så om vinteren har vi en kjempesprekk i veggen, men nå på sommeren er det jo riktig pent. MEN en vegg må jo limes, går ikke an å ha en flytende vegg.

For med et flytende gulv er jo poenget at når treet trekker seg sammen skal alt trekke seg samme slik at utvidingen og sammentrekkningen vil vises i kantene (under listene)?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 14:20   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Hva er kravet til gulvet under med de to ulike parkettene da? Gulvet under er et ganske ujevnt tregulv fra 1850.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 14:21   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Jeg har forskjellige klikkgulv. Fra dyre typer til ikea. De har ikke fått sprekker så langt.

  Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 14:34   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Gulvet som planlegges er relativt dyrt, men også veldig lyst. Jeg kan ikke se for meg at skjøtene skal være fullstendig sømløse.

En annen ting, hva bør vi legge under som lydisolering?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 16:04   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Vi hadde en snekker fra et av Trondheims mest rennomerte gulvleggerfirma til å legge parkett på kjøkkenet vårt. (Bulls, for de som er kjent med slikt.) Han sa at de aldri brukte klikkparkett selv, fordi det hadde vært på markedet så kort at de ennå ikke kunne si sikkert at det hadde like lang levetid som limt parkett, og de tok ikke sjansen på en masse reklamasjonssaker om 10-15 år. Utover det hadde han ingen innvendinger mot klikk, og han mente at det godt kunne vise seg å være like bra som limt parkett, men det måtte tiden vise.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 16:06   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gulvet som planlegges er relativt dyrt, men også veldig lyst. Jeg kan ikke se for meg at skjøtene skal være fullstendig sømløse.

En annen ting, hva bør vi legge under som lydisolering?

Hvis du skal legge dyrt gulv, ville jeg seriøst vurdert å få en fagmann til å legge det. Dels fordi det er så kjipt å bomme med håndverket, men også fordi det kan hende at håndverkene har så gode priser på innkjøp av gulvet at prisen på arbeid + materialer, når materialene er kjøpt gjennom snekker ikke blir veldig mye høyere enn kun materialer, når du skal kjøpe materialene selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 16:48   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Det er bambusgulv som vurderes, og det er så få forhandlere at jeg tror ikke prisforskjellen vil være veldig stor om vi eller snekker bestiller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 20:16   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Nå har jeg sett grundig over gulvene på barnerommene. De er ikke sprukket opp i det hele tatt, og det er ti år gamle klikkegulv. Men jeg har jo sånn sett løyet likevel all den tid det er laminatgulv jeg har alle steder jeg har klikk. Parketten her er limt.

  Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 20:46   #18
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.822
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Praktiske forskjeller på klikkparkett og limt parkett

Fordelen med å få ( noen seriøse) til å legge det er at du har reklamasjonsrett.

Har du lagt det sjøl, kan du bare gå på produksjonsfeil ( bevis det, lizm).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no