Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

"MÅ-lese"-bøker til barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 09:14   #1
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

"MÅ-lese"-bøker til barn

Hvilke bøker mener du er bøker som barn i skolealder må lese?

Vi er i en prosess ved skolen for å finne ut hva slags litteratur barna bør lese, både gammel og ny. Gjerne skriv litt om boka og hvem den passer for.

Ønsker også tips til engelske barne- og ungdomsbøker.

HER ER LISTE OVER FORSLAGENE SOM HAR KOMMET:

- Bukkene bruse på badeland
- Dunderlybøkene
- Gruffalo
- Knerten og lillebror
- Mio, min Mio
- Kunstdetektivene
- Pym Petterson
- Super, Endre L. Eriksen
- Vaffelhjarte, Maria Parr
- Tonje Glimmerdal, Maria Parr
- Torbjørn Egner- bøker
- Rampete Robin- bøkene
- Emil fra Lønneberget
- En Pingles Dagbok
- Matilda, Roald Dahl
- Heksene, Roald Dahl
- Brødrene Løvehjerte
- Ronja Røverdatter
- Mio, min Mio
- Doktor Proktor-bøkene
- Hobbiten
- Anne Fra Bjørkly
- Harry Potter
- Smaragdatlaset
- Det suser i sivet
- LasseMaias Detektivbyrå
- Dragetemmerserien
- Regnbuealvene
- Tsatsiki
- Kaptein Supertruse
- Dustedagboka
- Narniabøkene
- Den vesle vampyren
- Greven av Monte Cristo
- Høsten av Jan Henrik Nielsen
- Uglies serien til Scott Westerfeld
- Dødslekene trilogien til Suzanne Collins
- Verten av Stephenie Meyer
- Skammarens dotter av Lene Kaaberbøl
- Våk over meg av Amy Plum
- Nelias gåte av Gro Fykse
- Mørketid av Åshild Moldskred(norsk vri på vampyrene)
- Mørk Engel av Laini Taylor
- Herlig Uærlig av Ally Carter
- Blodrød vei av Moria Young
- Enders spill(Ender's Game) av Orson Scott Card
- Sommerengel, Anniken Bjørnes (sorg)
- Percy Jackson – bøkene
- Alvetegnet
- Sølvrevene
- Dustefjerten
- Dinosaurer I skumringen, (1-klasse)
- Nifse Nella
- Momo
- Det gylne kompasset
- Jørgen + Anne er sant
- Rumpemelk fra Afrika, Erlend Loe
- The Graveyard book
- Den hemmelige hagen
- Anne Franks dagbok
- Guttelus, jentelus
- Heksesot, Kari Sverdrup
- Litt av en plan
- Piken i speilet
- Grøsserne
- Marg og bein
- Den flyvende brasilianer
- Robinson Crusoe
- Ivanhoe
- Gullivers reiser
- Skatten på sjørøverøya
- Frendeløs
- Onkel Toms hytte
- Jorden rundt på 80 dager
- En verdensomseiling under havet
- Heidi
- Alice i eventyrland
- Den lille prinsen
- Trollkrittet
- Den hemmelige hagen
- Momo
- Coraline, Neil Gaiman
- The fault is in the stars
- Mortal Engines, de tre påfølgende bøkene av Philip Reeve
- Iron Man
- bøkene om Alex Rider
-

Forfattere:
- Bjørn Sortland
- Bjørn Ingvaldsen
- Klaus Hagerup
- Maria Gripe
- Lin Hallberg
- Allie Condie
- Alyson Noel
- Stephanie Meyer
- Rick Riordan
- Paal Leer-Salvesen
- Ulf Stark
- Kari Bøge
- Aase Foss Abrahamsen
- Jostein Gaarder
- Agatha Christie

__________________
jan '09 og nov '11

Sist redigert av Frøydis : 30-04-13 kl 12:30.
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 11:54   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Ingen forslag?

Jeg har skrevet ned mange bøker allerede, men jeg har lite peiling på nyere litteratur.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:06   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.203
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Lese selv, eller bli lest høyt for?

Jeg syns Hobbiten var en strålende leseopplevelse for meg og 10-åringen. Godt språk og godt fortalt historie.

Anne fra Bjørkely syns jeg alle småpiker burde få lese eller bli lest høyt for av.

Brødrene Løvehjerte er en klassiker som danner bakgrunn for mye senere Fantasy. Advarsel om tårer i første kapitel!

Harry Potter er det vanskelig å komme utenom. Gode bøker og et fenomen i seg selv. Masse referanser i annen litteratur kommer og kommer til å komme herfra.

En Pingles dagbok er kanskje ikke en "bør lese"-bok, men de har i hvert fall vært populære "lese selv"-bøker her i huset.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:07   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.203
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Og Emil!

"Alt" av Roald Dahl. Gode historier, flott språk og befriende lite PK!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:16   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.409
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Jeg tenker at det er ingenting man MÅ lese. Men når man først er på lesegaleien, som i seg selv er positivt både når man leser selv og når man blir lest for, så prøver vi hjemme hos oss å kombinere gamle klassikere med nyere litteratur. Vi har kost oss med både Brødrene Løvehjerte og Det suser i sivet, Hobbiten og nå smaragdatlaset. Vi har lest første bok om Harry Potter, og selv leser han Rampete Robin og mysteriebøkene om LasseMaias Detektivbyrå. Bøkene i Dragetemmer-serien har også vært poppis for både liten og stor.

Er enig i at Roald Dahl står langt opp på lista over barnebøker som er verdt gjenlesing, det er ikke alle bøker som holder seg gjennom flere generasjoner.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:21   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Du skriver ikke noe om for hvilken alder?
For barneskoletrinnet:
Bøkene til Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaard.
Veldig mye av Astrid Lindgrens bøker.
Av nyere norske, er serien om Kunstdetektivene til Bjørn Sortland fine.
Bøkene om Pym Petterson er fine for mellomtrinnet.
Maria Parr sine bøker! Tonje Glimmerdal, samt Vaffelhjarte
Endre Lund Eriksen har mye fint. Jeg likte spesielt godt "Super"


Dette er ikke noe "må lese", forsåvid, mer litt fra hodet som jeg har likt og som barna også har likt.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 24-04-13 kl 12:28. Årsak: la til en liten kommentar
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:27   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Jeg syns det er viktigere å tilby et bredt utvalg sånn at alle finner noe de har lyst til å lese enn å definere hva de må lese. Jeg tror at de som finner sin indre leser i barneskolen kan ha glede av bøker resten av livet, mens de som ikke finner noe som fenger kan risikere å aldri ta i en bok.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:29   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.203
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Ser motstanden mot "bør", men jeg tenker mer på det som "åh! Denne MÅ du ikke gå glipp av!! "

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:37   #9
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Ønsker også tips til engelske barne- og ungdomsbøker.

Roald Dahl går jo også under engelske bøker. Ellers så elsker vi alle bøkene til dr. seuss, men han er vell kanskje ikke så godt kjent i Norge?

Kan du ikke legge ut de bøkene du har skrevet ned også?

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:41   #10
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.934
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ser motstanden mot "bør", men jeg tenker mer på det som "åh! Denne MÅ du ikke gå glipp av!! "

Kjenner meg igjen i denne.

Jeg har måttet bite i meg mange leseønsker. Jeg var et ekstremt lesende barn selv og har fått en som riktignok leser mye, men som stort sett bare vil ha fantasy, og av og til krim eller historiske romaner. Og en som har vært ganske treg til å ville lese selv. Jeg dømmer nok litt strengt, i følge læreren er hun en sterk leser, så det er mest at jeg sammenlikner med meg selv og med søsteren.

Men jeg tror på å tilby mange ulike bøker og å være positiv til det de faktisk har lyst til å lese. Og nå har jeg fått lese Anne fra Bjørkely høyt for storesøster.

Ellers har lillesøster funnet lesegleden med"Regnbuealvene" (tror det er det de heter på norsk). En litt suppete serie, men tydeligvis veldig fascinerende, for hun leser og leser, og jeg er så glad.

Støtter de som trekker frem Roald Dahl, jeg ville også føyd til Dr. Proktorbøkene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:45   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.889
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Jeg elsker å tanke ungene opp med referanser, men sånne det-MÅ-du-ha-med-deg-bøker leser jeg alltid høyt. For det de leser selv, er det fritt fram, jeg er bare superhappy over å ha endt opp med to frivillig lesende døtre, og skaffer dem villig vekk alt de har virkelig lyst til å lese.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:46   #12
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Ellers tror jeg at "En Pingles Dagbok" er ypperlig som motivasjon for barn i 3-4-5 klassen som kanskje egentlig ikke er så glade i å lese.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:51   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Jeg synes bøkene om Tsatsiki er fantastiske, og vil nok fenge barn på de fleste barneskoletrinn. Mens min sønn (7) leste bok nr 1 i julen satt fetteren (14) ved siden av og leste bok nr 5. Litt barnslige for sistemann, men ikke verre enn at han lo høyt flere ganger.

Nå ser det jaggu ut som om de er utsolgt fra forlaget. Da håper jeg de kommer med nytt opplag snart.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:25   #14
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Ingen må lese noe som helst, men jeg vil gjerne ha anbefalinger fra dere på bøker som fenger og som dere selv kanskje har hatt gode leseopplevelser med.

Jeg er ute etter bøker til alle fra 6-16 år.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:28   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.934
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

12 åringen min leser En Pingles dagbok og alt av Rick Riordan og blir lest høyt for Anne fra Bjørkely

9 åringen leser selv "Regnbuealvene" og blir lest høyt for Dr. Proktor og Ellabøkene

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:36   #16
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Her er lista så langt:
Småtrinn:
- Bukkene bruse på badeland
- Dunderlybøkene
- Gruffalo
- Knerten og lillebror
- Mio, min Mio
- Torbjørn Egner- bøker
- Rampete Robin- bøkene
- Emil fra Lønneberget
Mellomtrinn:
- En Pingles Dagbok
- Matilda, Roald Dahl
- Heksene, Roald Dahl
- Brødrene Løvehjerte
- Ronja Røverdatter
- Mio, min Mio
- Doktor Proktor-bøkene
- Hobbiten
- Anne Fra Bjørkly
- Harry Potter
- Smaragdatlaset
- Det suser i sivet
- LasseMaias Detektivbyrå
- Dragetemmerserien
- Regnbuealvene
- Tsatsiki

Jeg har ingenting på ungdomstrinn enda.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:48   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Jeg synes vel generelt at lista er barnslig? Bukkene bruse på badeland og Gruffalo leser vi for lillesøster som snart er 3. Torbjørn Egner har ikke storebror vært interessert i siden han var 5. Roald Dahl og Doktor Proktor har vi lest her hjemme siden storebror var 4. Det fenger ennå, men jeg synes ikke det er opplagt for mellomtrinn.
LasseMaia er vel også småtrinn?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:50   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Det gylne kompasset-serien av Philip Pullmann er fin, burde kanskje passe for ungdomstrinnet. Og Hunger Games. Og Ringenes Herre.

Bøkene til Ole Lund Kirkegaard skulle ellers være midt i blinken for mellomtrinnet - Otto er et neshorn, Gummi-Tarzan og Vesle Virgil er de tre titlene jeg kommer på, men det er vel flere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:52   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

apan: Roald Dahl fungerer over en ganske stor aldersgruppe, synes jeg. Noen av bøkene er temmelig dystre og kanskje ikke noe for de yngste, og jeg vil tro de fleste av dem er morsomme langt opp i skoleårene selv om de naturligvis også kan leses for 4-5-åringer. I tillegg er jo unger veldig forskjellige når det gjelder modenhetsgrad for bøker - og ikke minst er det forskjell på å lese selv og å bli lest for.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:54   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.294
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Hva som fenger og hva de greier å lese er jo to litt ulike ting. Min snart 7-åring synes Charlie og sjokoladefabrikken er superspennende, men å lese den selv kan hun se langt etter.

Det finnes derimot en del fine nybegynnerlesebøker. Også vil jeg anbefale Den Vesle Vampyren, da. Til mellomtrinnet.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no