Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

8 år for drap på barn ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-09, 16:05   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

8 år for drap på barn ...

Nok igjen skjer det ... når barn blir mishandlet eller drept så er straffen, etter min mening, et nærmest hån. Stefaren ble funnet skylding på alle punkter og straffen er 8 år. Jeg klarer bare ikke å fatte at det er mulig.

Slik er det også med vold (inkl incest) mot barn, straffen er nærmest et hån mot offeret og familie forøvrig.

Anbefaler dere å lese lenken i neste innlegg. Synes det sier det meste.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:05   #2
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3053619.ece

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:12   #3
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Det er lett å rope på strengere straffer, men i saker som dette blir jeg skamløst lite objektiv og tenker at det er helt utrolig at han får så mild straff. Vi snakker tillitsbrudd av verste sort. Grusom sak som har opprørt meg veldig.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:12   #4
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Jeg har ikke ord; blir veldig provosert!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:24   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at syv års fengselsstraff skal være nok for å ha bokstavlig talt slått ihjel et lite forsvarsløst barn. Hvem er disse personene som bestemmer straffen? Hvordan tenker de? "Hmm... Mishandlet barnet over tid, terror i form av både vold og frykt, og tilslutt slo han gutten ihjel. Syv år burde vel være lenge nok?"

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:27   #6
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Det er helt forferdelig. Tankene mine går til den stakkars lille gutten

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:32   #7
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Synes straffer burde være strengere når det gjelder barn, istedenfor mindre. De er jo mye mindre i stand til å forsvare seg selv enn voksne.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:32   #8
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Denne saken har gått inn på meg. Syns strafferammen i slike saker er utrolig lav. Barn kan ikke velge å gå - om ingen fatter mistanke må de leve i et hjem med vold og mishandling. Dette gjør meg svært opprørt.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 16:58   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Jeg blir skikkelig kvalm av denne saken.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:03   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Forferdelig sak.

Når det gjelder strafferammen er dette så vidt jeg vet en politisk sak. Retten er nødt til å dømme etter det som er satt etter loven og som presedens i saken. For at strafferammen skal økes må det en politisk beslutning til.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:09   #11
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Jeg håper det er greit at jeg legger inn lenke til en stiftelse som jobber for å bedre akkurat dette.
http://www.barnerett.com/

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:12   #12
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Det er forferdelig trist og urettferdig.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:32   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Hadde en voksen blitt systematisk torturert ihjel, ville ikke tiltalen gått på legemsbeskadigelse med døden til følge, men på forsettlig drap. Påtalemakten har en god del av skylden som velger å bruke straffeparagrafer med åtte års strafferamme i slike saker som dette. Jeg synes det er hårreisende. Barn har ingen mulighet til å forsvare seg mot slikt som dette.

  Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:41   #14
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Jeg blir bare kvalm.

  Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:41   #15
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Hadde en voksen blitt systematisk torturert ihjel, ville ikke tiltalen gått på legemsbeskadigelse med døden til følge, men på forsettlig drap. Påtalemakten har en god del av skylden som velger å bruke straffeparagrafer med åtte års strafferamme i slike saker som dette. Jeg synes det er hårreisende. Barn har ingen mulighet til å forsvare seg mot slikt som dette.

Enig.
Denne stakkars gutten ble torturert til døde over tid. Grusomheten i dette er nesten ubeskrivelig. Denne mannen må være farlig. Bare det at han fremdeles har grep om guttens mor viser hvor manipulerende han må være. At han skal ut igjen etter 7 år er skremmende.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:48   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Til sammenligning: Regnskapsføreren til drosjesjåførene i Oslo fikk ni år.

Penger er helt klart mer verdt enn liv, spesielt når det er statens penger.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:54   #17
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Legemsbeskadigelse, liksom! Som om han i vanvare kom til å brekke guttens håndledd!

Håper dommere og advokater sover dårlig om natten. (Hva jeg tenker om stefar og mor egner seg ikke på trykk.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 17:57   #18
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Stakkars, stakkars lille gutt - og stakkars pappa.

Det er helt tragisk at man virkelig kan ha så lave streffer for så grove handlinger, og det mot et stakkars forsvarsløst barn. Nei, uff dette er trist.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 18:08   #19
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ....

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Denne mannen må være farlig. Bare det at han fremdeles har grep om guttens mor viser hvor manipulerende han må være. At han skal ut igjen etter 7 år er skremmende.

Dette har jeg også tenkt, men i alle de innleggene og artiklene jeg har lest om saken er dette en side som ikke er blitt trukket fram. Jeg tenker på hva som skjer med moren i årene stefar skal sone. Jeg håper at hun klarer å åpne øynene og innse at hun må komme seg langt vekk. Hun har en liten baby. Det er vel ikke opplagt at babyen vil bli utsatt for det samme, men det er vel heller ikke usannsynlig.

Noen som vet hvordan barnevernet håndterer slike saker? Regnes det som sannsynlig at det nye barnet vil bli utsatt for det samme eller venter de og ser? Kan barnevernet ta initiativ til tilsyn?

Noe av det som opprører meg er at saken i første omgang ble henlagt..

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-09, 18:10   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 år for drap på barn ...

Ja, straffen er lav. Vold mot kvinner og barn, seksuell eller "vanlig" har lav strafferamme, fordi samfunnet ikke har sett på kvinner og barn som så innmari viktige. Dette er resultatet av et patriarkalsk samfunn. Økonomiske forseelser straffes hardere. Sånn er det. Og det er faktisk dette feminisme handler om i min bok; rettferdighet for kvinner og barn!

Og, ja, det er ille at han fikk lav straff. Men det er enda verre at ingen sa fra. Jeg synes ikke bare stefaren skulle straffes, men moren som lot ham gjøre det, foreldrene til moren som hadde oppdratt henne til å tåle vold og ikke verne sitt eget barn mot fare, faren som ikke verget barnet sitt mot mor og stefar, alle naboene som må ha sett og hørt og ikke gjorde noe, barnehagepersonalet, lærerne, resten av familien...

Man skal si fra!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no