Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-08, 09:46   #41
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Hva kan gjøres for å redusere antall sau som blir drept av rovdyr i Norge?
Stortinget har siden slutten av 1980- tallet årlig bevilget midler over statsbudsjettet til forebyggende tiltak mot rovdyrskader på sau. Hvilke tiltak som blir gjennomført, varierer blant annet med tapsomfang, rovdyrart og hvorvidt området er innenfor ulvesonen eller kjerneområdet for bjørn eller jerv. I følge en rapport fra NINA om ”konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen”, er innføring av rovdyrsikre gjerder et vanlig tiltak. Dette tiltaket har antatt god effekt overfor alle rovdyr, men er ikke dokumentert for jerv. Gjeting har vist god forebyggende effekt overfor alle rovdyrarter. Dette er vanlig praksis i mange andre land som har rovdyr. Erfaringer fra utlandet viser at bruk av vokterhund er et meget sterkt forebyggende tiltak. Tre ulike bruksmåter har gitt tapsreduserende effekt under norske forhold; vokterhunder i kombinasjon med gjeting, vokterhunder på inngjerdet beite og vokterhunder brukt løse på patrulje i følge med person som går utvidet og systematisk tilsyn i et beiteområde. Bruk av vokterhund blant annet i Lierne fungerte meget effektivt mot bjørn, men ga noe lavere lammevekst på grunn av mer flokkbeiting. Dette blir brukt som et argument for at vokterhund er ”ubrukelig”. Flytting av sau til områder med lav eller ingen rovdyraktivitet har også blitt prøvd ut med positive erfaringer. Avkorting av beiteperioden i utmark er blitt prøvd ut i Telemark, Buskerud og Nord-Trøndelag. Dette har god effekt mot gaupe og blir særlig brukt i område utenfor kjerneområde/ulvesone. Hovedproblemet er at landbruksorganisasjonene prinsipielt er uvillige til samarbeid om skadeforebyggende tiltak. Resultatet er sterk mangel på systematisk, storskala utprøving og utvikling av ulike tiltak. Når nye driftsformer stadig innføres i landbruket, skjer det ved hjelp av avanserte, systematiske programmer. Vokterhunder, gjeting og andre tiltak kan selvsagt fungere i Norge, med de må like selvfølgelig utvikles, tilpasses og innøves som andre nye driftsformer før de virker optimalt. Kilder: Statistisk sentralbyrå, Landbruksdepartementet, http://www.rovdyrkunnskap.net/ , St. meld. nr 12. Dyrehold og dyrevelferd, NINA Fagrapport 60, 2003, Hustad og Steinegger. (2001): "Sauehold, økonomi og rovdyrskader", NINA Fagrapport 66.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 09:46   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan jo bli en realitet. Det er like naturlig at ulven er der som at den er andre steder i landet. Det kan bare være et spørsmål om tid og saken er allerede tatt opp politisk.

Som sagt så plager det meg ikke nevneverdig, verken ulv eller bjørn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 09:49   #43
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke stor greie på dette altså og derfor spør jeg. Vilt blir også tatt av rovdyr. Hva vil konsekvensene være for den bestanden om rovdyrbestanden øker?
Vil ikke også mye sau i et område bidra til at færre elg, hjort og rådyr blir tatt?

Er det ikke sånn da at det er litt selvregulerende, om rovdyrbestanden øker, vil dette gå ut over elg, hjort etc. Når denne bestanden går ned så vil rovdyrbestanden minke, noe som fører til at bestanden av elg, hjort etc øker, og så øker rovdyrbestanden igjen ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:06   #44
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Gode spørsmål som jeg ikke har noen svar på, men sitter og undrer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:20   #45
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobbe..._sau/index.cfm
Jeg vil tro at dette er litt balansert.


Masse interessant her.
Jeg fant ikke noe særlig (eller noe) som sa om hvor mye den norske bestandsnivået som er vedtatt i dag faktisk er nødvendig for at artene ikke skal være er utrydningstruede totalt sett i skandinavia. (Som gjaldt påstanden fra Hedmark Sp)
Noe vern må til; det er jeg enig i, for på (var det slutten av 80-tallet?) så var rovdyr helt klart utrydningstruet. Men idag?
Idag har kanskje Hedmark Sp et poeng.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:42   #46
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hovedproblemet er at landbruksorganisasjonene prinsipielt er uvillige til samarbeid om skadeforebyggende tiltak.

Her tror jeg vi er inne på noe veldig vesentlig

Jeg har også hørt brukt som argument mot rovdyrvern at rovdyra tar så mange jakthunder. Har i ettertid lest (finner ikke dette dokumentert nå), at flere jakthunder blir skutt av vådeskudd enn tatt av rovdyr.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:44   #47
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Som sagt så plager det meg ikke nevneverdig, verken ulv eller bjørn.

Men du bor i bystrøk hvor det ikke er noe problem; gjør du ikke?
Kanskje du ville revurdert dersom du bodde i strøk med slike rovdyr.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:50   #48
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Vi har ofte elg i hagen og det er fine dyr
i bor ikke i gokk på landet men ca 1 mil utfor sentrum, men bor liksom på en kaus av fjellet.

Har ofte hare i hagen om vinteren(har sikkert om sommeren og men ikke lagt merke til den da,ikke snø han leger spor i ). ser ofte rev når vi går tur opp i fjellet.

Men tror ikke jeg ville ha hatt bjørn i hagen



Dyrene var jo her først.

Sånn som i usa\australie osv der de flytter byen lengre ut i bushen så kommer krokodiller og sånt inn i byen.


Men bjørn er jo streifedyr så de kan jo gå mange hunder mil på en sommer. Og være både her og der.
Ulv kjenner jeg ikke noe spes til.

Vet bjørn tokmasse sau i Hemnes\Hattfjelldalen og den var oppi Grønnfjelldalen og.
Mener de tok live av bjørnen. Jeg ville heller ha flyttet han inn i sverige. eller noe sånt
:løsningsorjentert:

Og tar jerven sauene så er det stor ståhei. men sauene er jo på utskogs beite og der bor det jo andre dyr og.

Hattfjelldalen er jo langt oppi fjellet samme med grønnfjelldalen, og der er det dyr. sånn er det bare...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:54   #49
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke stor greie på dette altså og derfor spør jeg. Vilt blir også tatt av rovdyr. Hva vil konsekvensene være for den bestanden om rovdyrbestanden øker?
Vil ikke også mye sau i et område bidra til at færre elg, hjort og rådyr blir tatt?

For noen år siden hadde vi gaupe i skogen og omtrent 0 rådyr. Så forsvant gaupa og det ble en oppblomstring på rådyr, hare og skogsfugl. Det har også vært observert bjørn, men den forsvant iløpet av en uke. Den vandret pent igjenom saueomerådet, men rørte de ikke. Tok seg heller en elg til middag. En kveld i vinter dro vi alle barna ut i skogen for å se om vi kunne finne spennende dyrespor. Det var fullmåne og nysnø, helt fantastisk. Ett godt stykke inn i skogen kom vi over 2 sett helt ferske gaupespor. Vi har tenkt tanken, før i høst var det omtrent 0 rådyr i omerådet igjen. Vi går utifra at dette er ett par, og de alene (ikke oppservert eller innmeldt flere) reduserer rådyrbestanden nokså effektivt.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:00   #50
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men du bor i bystrøk hvor det ikke er noe problem; gjør du ikke?
Kanskje du ville revurdert dersom du bodde i strøk med slike rovdyr.

Det er svært få omrpder i Norge hvor de har rovdyr veldig tett innpå seg.

I de ytterste grensene (nordøst) i Lierne har det vært et par episoder med bjørn inn på tunet, men Lierne er VELDIG langt fra tettbebygd strøk - der bor alle "uti marka". Hadde jeg bodd i Lierne hadde jeg imidlertid helt sikkert hatt en vakthund ala elghund eller slike "bjørnehunder".

Jeg skrev i mitt forrige innlegg at en bonde som prøvde ut gjeting på sauene sine (hunder, betalt av staten) hadde god erfaring med det, men ble lagt for hat av de andre bøndene.

Hvorfor? Jo, fordi bønder av prinsipp ikke ønsker å prøve ut noe slikt - de ønsker bare å utrydde rovdyrene!

Så til det med hvilke rovdyr som er utrydningstruet. Grunnen til at Norge har forpliktet seg til å jobbe for etablering av så og så mange ulver og bjørner, er fordi vi inngår i et samarbeid med Sverige og Finland om dette. Sverige og Finland tar i dag det største arbeidet, men det vil ikke bli godt mottatt om Norge bare gir f...!

  Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:01   #51
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva med det jeg nevnte over at rovdyr tar vilt. Er dette problematisk?

Nei, det kan da ikke være problematisk. Skal vi se - heter det ikke noe med "naturens gang" eller næringskjede?

  Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:02   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men du bor i bystrøk hvor det ikke er noe problem; gjør du ikke?
Kanskje du ville revurdert dersom du bodde i strøk med slike rovdyr.

Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at det hadde ikke plaget meg om de kom til marker nær meg. Og nei, jeg ville ikke revurdert hvis jeg flyttet til strøk med rovdyr. Da hadde det vært en del av hverdagen og noe jeg måte forholde meg til.

Les alle innleggene mine i tråden du.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:14   #53
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at det hadde ikke plaget meg om de kom til marker nær meg. Og nei, jeg ville ikke revurdert hvis jeg flyttet til strøk med rovdyr. Da hadde det vært en del av hverdagen og noe jeg måte forholde meg til.

Les alle innleggene mine i tråden du.

Joda. Det er ikke heller alle på "bygda" som er imot rovdyrnvern, så jeg tror deg på det

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:29   #54
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva med det jeg nevnte over at rovdyr tar vilt. Er dette problematisk?

Jeg fant en svensk informasjonsside om de store rovdyrene, og der står det en del om dette på spørsmål-og-svarsiden. Rovdyrene tar naturligvis noe av viltet, og det kan gjøre at man må redusere hvor mye vilt man jakter. Jaktkvotene fastsettes jo alltid ut fra hvor stor bestanden er, hvor mange nye individer som fødes etc. Om man synes det er problematisk å redusere jaktkvotene eller ikke, kommer vel an på hvor viktig man synes jakt er i forhold til hvor viktig det er å opprettholde rovdyrbestanden, så der vil man sikkert få veldig forskjellige svar.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:43   #55
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men du bor i bystrøk hvor det ikke er noe problem; gjør du ikke?
Kanskje du ville revurdert dersom du bodde i strøk med slike rovdyr.

Eller kanskje ikke. Jeg har vokst opp et sted hvor vi hadde elg i hagen og gjett kyr og vært i skogen i et område hvor det er relativt mye bjørn (skogene i Nord-Trøndelag) hele oppveksten. Jeg mener for ramme alvor at dersom man er redd for dyr som naturlig hører til i skogen så får man la vær å gå i skogen da.

At man prøver å finne en løsning på at sauehold kan gjøres uten at det rammer bøndene i unødig stor grad er helt ok. Poenget er at rovdyrene bør bevares, og om vi i Norge ikke greier det, hvor pokker hen i verden skal man klare det da? Det er da så godt som ingen fare for mennesker de få rovdyrene vi har.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:54   #56
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Min grandonkel var gjeter her i Norge, min pappa har også vært med og gjetet sauer. Eller gjetet og gjetet, men de tilbrakte store deler av sommeren i heia.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 12:14   #57
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Når jeg gikk på landbrukeskole hadde vi mye om rovdyr kontra husdyrhold, og hva man kunne gjøre med det. Fikk se filmer fra bl.a. Romania hvor de har gjetere. De hadde også mindre tap med kun utgangersau + en annen rase som har forsvunnet i gullfiskhukommelsen min. Synd jeg ikke husker mere av dette, for det var nokså mye man kunne gjøre for å redusere tapet av sau osv. Læreren vår var en skikkelig skogsmann (Lars Monsen type) og dette var en av hans hjertesaker. Han var rimlig oppgitt over at norske bønder ikke prøvde mere på dette omerådet.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 12:25   #58
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Jeg synes rovdyrbestandene kan reguleres på samme måte som viltbestandene gjøres i dag. Jaktkvoter reguleres etter bestanden, for en bærekraftig natur. For mye elg ødelegger naturen, dermed skytes en del av de. Gjøres det ikke noe med rovdyrene så er det jo en viss mulighet for at det vil bli lite elg igjen. Skal en del av naturen reguleres, så burde vel resten også kunne det.

Hadde en bjørn her i fjor som tok livet av sauene. Den bare drept sauene, spiste ikke.
Dette til tross for gjetere som var tilstede. Heldigvis fikk gjeterne tak i fylkesmannen på telefon en natt så de fikk muntlig disp til å skyte den før den gikk helt bananas, men det er ikke alle forunt å ha privattelefonnr til fylkesmannen innen rekkevidde.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 12:34   #59
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Jeg synes rovdyrbestandene kan reguleres på samme måte som viltbestandene gjøres i dag.

De blir jo regulert. Bjørnen er totalfredet, men det felles ulv, og det er lisensjakt på jerv og kvotejakt på gaupe. Nettopp for å regulere bestanden.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 12:43   #60
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Hadde en bjørn her i fjor som tok livet av sauene. Den bare drept sauene, spiste ikke.
Dette til tross for gjetere som var tilstede. Heldigvis fikk gjeterne tak i fylkesmannen på telefon en natt så de fikk muntlig disp til å skyte den før den gikk helt bananas, men det er ikke alle forunt å ha privattelefonnr til fylkesmannen innen rekkevidde.

Hva kan egentlig gjetere gjøre når de ser rovdyr ta sauer i dag?
De har vel ikke lov å skade dem/skyte på dem uten disp som du sier?
Må de bare stå å se på, eller kan de gjøre noe?
*blottlegger litt uvitenhet*

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no