Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-08, 11:59   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Byfolk og rovdyrvern

...


Sist redigert av Guava : 23-09-10 kl 22:12.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:15   #2
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Et annet alternativ er at folk "på bygda" er litt offer for en selvforsterkende frykt/mistillit som ved å føle seg misforstått av ekspertene, som de opplever som fjernere enn ryktene som går i lokalsamfunnet. Legg til gruppetilhørighet (ingen vil være den som ikke tror på naboen) og det faktum at vi mennesker har veldig lett for å være redde for rovdyr (med en hjerne evolvert for heller å reagere på falske positive enn å ikke opptage leoparden når den faktisk er der), samt et mindretall bønders utnyttelse av rovdyrerstatningsreglene, og det er ikke vanskelig å forstå at rovdyrfrykten er mer oppblåst i skogkanten enn på Grünerløkka.

Dessverre.

Det gjør det j...lig vanskelig å hindre at vi i løpet av få år utrydder de siste restene av store rovdyr i Norden også.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:21   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er byfolks interresse for rovdyrvern et uttrykk for arroganse, eller er det slik at folk på bygda kun tenker på seg selv og sitt beste uten å tenke på artsmangfoldet?

Det er vel en kombinasjon, tror du ikke?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:23   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Kan ikke annet en å signere Ulvefar, han oppsummerer så fint hva jeg mener og føler.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:24   #5
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.269
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Ulvefar sa det.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:25   #6
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Jeg tror dessverre at noen "byfolk" har lite forståelse for bøndene og hvilke konsekvenser det får når det til stadighet forsvinner dyr til gaupe og ulv. Si det hadde vært kattene eller hundene til "byfolkene" som man plutselig fant ihjel revet med tarmer og annen innmat liggende vrengt utover ute på gaten, da tror jeg nok pipen hadde fått en annen lyd.

Dette er et vanskelig tema syntes jeg

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:31   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Ulvefar sa det.
Jeg har stor slekt inne på de trønderske skogene nært svenskegrensa som er mot rovdyrvern. Og ikke er det fordi de er redd for rovdyr eller noe sånt, det er en sånn vi på landet bestemmer over landet og de nerri Osjlo skal ikke komme her og fortelle oss hva vi skal gjøre. Jeg har diskutert med dem og argumentene holder ikke vann i det hele tatt. At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:34   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.


Åh, så fantastisk enig jeg er!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:53   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Jeg tror ikke at man kan unngå at dyr som f.eks. sauer og geiter blir drept når de går ute så lenge de ikke passes på av noen. Nå argumenteres det jo med at det er for dyrt å ha gjetere til sauene, kanskje man da bare må regne med at noen blir offer for rovdyra?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:19   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.

Enig! :byjente:

Men hvor mange sauer er det egentlig som blir tatt av rovdyr på østlandet og oppover, sammenliknet med antallet som faller ned fra fjellskrenter på vestlandet?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:19   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.

Enig! :byjente:

Men hvor mange sauer er det egentlig som blir tatt av rovdyr på østlandet og nordover, sammenliknet med antallet som faller ned fra fjellskrenter på vestlandet?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:26   #12
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.

Ikke enig! Tror de fleste som jakter elg skyter dem først sånn at de er døde når de blir flådd. "En og annen sau blir drept av rovdyr" er ikke dekkende for den virkeligheten som mange bønder lever i.
Personlig har jeg mest kjennskap til jerven og hadde den bare drept og spist en eller annen sau hadde jeg ikke brydd meg jeg heller. Men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan vernet av en enkelt jerv ( eller annet rovdyr ) kan forsvare de lidelsene den faktisk forårsaker.
Sauer lider ganske stygt de også når de blir spist halve ansiktet av mens de enda lever, eller bare øynene, eller flådd over ryggen. De lidelsene sauene opplever tror jeg man skal sette seg inn i før man uttaler seg. Tror som HH poengterer det ville blitt lite populært om kattene eller hundene deres plutselig kom hjem levende, men halveis spist. Ikke undervurder det er dere snille, for det er en realitet.

Jeg mener det er vanskelig å kombinere tradisjonelt sauehold med vern av rovdyr. Enten får man sette foten ned og si nei dessverre, vi vil ikke ha tradisjonelt sauehold i Norge med de store kulturlandskapmessige og matmessige konsekvenser det vil medføre. Eller så får man dele opp i soner for rovdyr og soner for sauehold hvor det ikke skal være rovdyr. Ellers er det også et alternativ at staten ønsker å kombinere rovdyr og sauehold i et område, men da får de også gi tilskudd til foring på innmark eller gjeting. Dette er det umulig for bøndene å dekke selv pr.d.d.

Ole Brumm fungerer best på papir.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:33   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Ikke enig! Tror de fleste som jakter elg skyter dem først sånn at de er døde når de blir flådd. "En og annen sau blir drept av rovdyr" er ikke dekkende for den virkeligheten som mange bønder lever i.
Personlig har jeg mest kjennskap til jerven og hadde den bare drept og spist en eller annen sau hadde jeg ikke brydd meg jeg heller. Men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan vernet av en enkelt jerv ( eller annet rovdyr ) kan forsvare de lidelsene den faktisk forårsaker.

Enten får du argumentere at jerven tar veldig mange sau eller så får du argumentere om at jerven tar livet av dyrene den spiser på en lite ønsket måte.

Når du sier at du ikke kan forstå hvordan vernet av rovdyr kan forsvare lidelsene de forårsaker (altså at de oppfører seg som rovdyr) så er du for meg helt fjernet fra naturen altså. Rovdyr spiser byttedyr. Man kan ikke klage over måten de gjør det på.

Det eneste som bøndene kan klage over er om de ikke får god nok kompensasjon for de dyrene som blir skadd av rovdyr. Det synes jeg de skal ha, sånn at det ikke blir en økonomisk belastning.

Men vi kan bare ikke utrydde det vi har av rovdyr her i landet fordi det er fælt å se at de spiser byttedyr. Ut fra denne tankegangen så burde man jo utrydde alt av tigre, løver, krokodiller, etc over hele kloden da. De fleste i Norge mener jo at slike dyr er verneverdige og det til tross for at de faktisk utgjør en reell trussel mot mennesker (som norske rovdyr i praksis ikke gjør) og bøndene i disse landene ikke får kompensasjon.

Og jeg hadde ment det samme om mor hadde tatt over slektsgården også ja.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:46   #14
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Jeg har ingen problemer med å se at rovdyrvern og utmarksbeite er to ting som er vanskelig å forene.


Hva dør sauen av på utmarksbeite:

http://www.ostlendingen.no/article/2...NIKK/708160002

Nesten nederst:
Sauavlslaget har ett eksempel som klart beviser rovdyrenes rolle i dette. Tidlig på 1990-tallet opplevde sauholdere ved Rokoberget i Løten kolossale tap på utmarksbeite. I 1994 gikk hele 25 prosent av dyra tapt der, og det alt vesentlige var lammetap. Fylkesmannens rovdyrkonsulenter dokumenterte at en svært stor gaupebestand var årsaken. Så brøt det ut gaupepest som førte til at mange individer frøs i hjel eller sultet i hjel om vinteren, og myndighetene satte i gang felling av syke gauper. Gaupebestanden ble kraftig desimert, og den påfølgende beitesesongen var tapene av sau i Rokobergområdet nede på 2,1 prosent!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:57   #15
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Ellers en interessant artikkel fra forskning.no om temaet:

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1045571410.03



Velger å løfte frem det som står nederst her også. Noe av det går inn mot det som ulvefar og esme har skrevet:

"Blant de som er skeptiske til rovdyr, er det viktig å framheve at det særlig er barn og eldre som ikke tør bruke naturen lenger. Frykten hevdes dermed å skade livskvaliteten i lokalsamfunnet, og det er spesielt ødeleggende for disse utsatte gruppene.

Det understrekes ofte at det er "storsamfunnet" som påfører små lokalsamfunn slike problemer. På denne måten sies det i klartekst at det er en konflikt mellom et sammensveiset lokalsamfunn og en lite forståelsesfull omverden, som utsetter dette lokalsamfunnet for alvorlige farer og påkjenninger.
Ifølge forskerne bidrar det sterke fokuset på lokalsamfunnet til at "fienden" blir klart definert. Byen og byfolk assosieres med makt, og motsatt blir bygda og bygdefolk forbundet med avmakt. De som tar avgjørelser og "hersker" over det territoriet folk i rovdyrområdene bruker, er mennesker som lever fjernt fra de områdene som må bære konsekvensene av politikken som føres."

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 14:57   #16
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Som du leser så argumeterer ikke jeg heller for å utrydde rovdyrene, men jeg mener det må lages bedre planer for rovdyr kontra tradisjonelt sauehold dersom dette er noe man fortsatt ønsker å ha her til lands.

Når det gjelder jerven og dens måte å drepe på så er jerven en hamstrer. Den forsyner seg med mat så lenge det er tilgang, den dreper og gjemmer unna. Så den tar livet av mer sau enn den noengang spiser. Og jeg er ikke fjernet fra naturen, rovdyr spiser byttedyr, ja selvfølgelig. Men Esme, en haug av sauer i fjellet hører ikke tradisjonelt med til den norske naturen.
Jerven har i alle år vært nødt til å klare seg med å spise en og annen gnager, en hare, kanskje en rein eller hva som helst annet den har klart å fange. Når man da slipper løs en hel haug av forsvarsløs sau til den tror vel jerven antagelig at den er kommet til himmelen og forsyner seg grovt. Da begynner også denne meningsløse spisingen av halve dyr, øyne og halve hoder. Dette skjer ikke dersom jerven har en mer begrenset tilgang på mat.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 15:14   #17
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.

Nå snakker du om en spesiell familie da, jeg kjenner mange bønder som ikke jakte. Alle bønder er ikke like vet du.

Sånn på siden så kan ikke akkurat det å skyte et dyr for å så slakte det sammenlignes med rovdyr som faktisk tar andre dyr bare for moro skyld. Enkelte rovdyr jakter ikke bare for matens skyld. Enkelte rovdyr dreper bare for å drepe.

Hvis vi skal se på antall sauer som ble drept av rovdyr i 2007, så er det ikke snakk om en og annen sau, det er ganske mange sauer. I 2007 ble 39 600 sauer erstattet etter å bli tatt av rovdyr. Året før var tallet 38 967. Og disse tallene gjelder bare sau, vi har jo andre husdyr her i landet som også blir tatt av rovdyr.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar

samt et mindretall bønders utnyttelse av rovdyrerstatningsreglene, og det er ikke vanskelig å forstå at rovdyrfrykten er mer oppblåst i skogkanten enn på Grünerløkka.

Hvor har du dette fra? Det er ikke spesielt mye å tjene på å melde dyr tapt.

Må legge til som Mani sier at jeg ikke på noen måte er ute etter å utrydde rovdyrene.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 15:19   #18
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ellers en interessant artikkel fra forskning.no om temaet:

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1045571410.03



Velger å løfte frem det som står nederst her også. Noe av det går inn mot det som ulvefar og esme har skrevet:

"Blant de som er skeptiske til rovdyr, er det viktig å framheve at det særlig er barn og eldre som ikke tør bruke naturen lenger. Frykten hevdes dermed å skade livskvaliteten i lokalsamfunnet, og det er spesielt ødeleggende for disse utsatte gruppene.

Det understrekes ofte at det er "storsamfunnet" som påfører små lokalsamfunn slike problemer. På denne måten sies det i klartekst at det er en konflikt mellom et sammensveiset lokalsamfunn og en lite forståelsesfull omverden, som utsetter dette lokalsamfunnet for alvorlige farer og påkjenninger.
Ifølge forskerne bidrar det sterke fokuset på lokalsamfunnet til at "fienden" blir klart definert. Byen og byfolk assosieres med makt, og motsatt blir bygda og bygdefolk forbundet med avmakt. De som tar avgjørelser og "hersker" over det territoriet folk i rovdyrområdene bruker, er mennesker som lever fjernt fra de områdene som må bære konsekvensene av politikken som føres."

Dette er det nok mye i. Jeg vet om noen som har hatt bjørn ute i hagen, der ungene pleier å leke. Vil tro det kan gjøre folk mer enn litt utrygge.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 20:50   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.982
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Hvor har du dette fra? Det er ikke spesielt mye å tjene på å melde dyr tapt.

Ditt spørsmål til Ulvefar om hans påstand om at et mindretall bønder feilmelder at dyr går tapt. Jeg kan vel ikke akkurat svar i hans sted, men viser til denne, se nest øverste. Dessverre presenterte ikke Nordlys artikkelen i nettutgaven, men jeg våger å påstå at et tap på 25 % er sterkt overdrevet.

Hva som er å tjene? Mer enn å melde dyret som tatt av naturen/fall/svelt i hel osv. Men for all del, jeg er fullt klar over at de fleste bønder absolutt ikke driver med feilmelding av rovdyrtapte husdyr.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 21:17   #20
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ditt spørsmål til Ulvefar om hans påstand om at et mindretall bønder feilmelder at dyr går tapt. Jeg kan vel ikke akkurat svar i hans sted, men viser til denne, se nest øverste. Dessverre presenterte ikke Nordlys artikkelen i nettutgaven, men jeg våger å påstå at et tap på 25 % er sterkt overdrevet.

Hva som er å tjene? Mer enn å melde dyret som tatt av naturen/fall/svelt i hel osv. Men for all del, jeg er fullt klar over at de fleste bønder absolutt ikke driver med feilmelding av rovdyrtapte husdyr.

Bare jeg får litt innspill til påstanden jeg så er det samme hvem det er fra

Jeg fulgte med på serien Rein lykke på NRK og der gav i alle fall samene inntrykk av at veldig mange dyr gikk tapt hvert år, i sær kalver(naturlig nok). Så blant annet en som ble tatt av ørn, men om det er så mye som 25% vet jeg ikke, trodde egentlig ikke så mange andre visste helt nøyaktige tall på tap av rein heller. Lese et sted på nett at det ikke fantes noen skikkelig oversikt over dette når det gjaldt rein.

Jeg trodde kanskje Ulvefar hadde kommet frem til den konkulsjoned ved å se på "Offerlam", Brennpunkt-dokumentar som har gått på NRK, som hevdet at bøndene tjente mer på å melde sau tatt av rovdyr enn å sende de til slakting. Denne dokumentaren har NRK fått kritikk for, fordi de ikke tok rom for at erstatningen for tapte dyr rommer mye mer enn bare kjøttprisen.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no