Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Jeg har mistet luen min

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-08, 13:55   #1
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har mistet luen min

Den var kjøpt på H&M og ikke egentlig særlig fin (faktisk stygg), så det gjør ikke egentlig så veldig mye, bortsett fra at jeg nå fryser på hodet.

Jeg trenger altså en ny lue. Jeg har ikke funnet en jeg vil ha etter å ha vært i en god del både kles- og sportsbutikker; de er enten for stygge eller for trange (jeg får hodepine av luer som sitter stramt); og siden jeg heller ikke har tatt i et par strikkepinner på nærmere 30 år (og strengt tatt aldri har strikket noe mer komplisert enn et (svært kort) ensfarget skjerf) tror jeg det er lite aktuelt å strikke en selv.

Vil noen her strikke en for meg?

Fasongen jeg ønsker meg tror jeg er enkel; en «beanie» uten noe ekstra, evt. kanskje en liten vrangbord (eller hva det nå heter) nederst; altså omtrent som i denne oppsriften. Mønsteret er litt mer komplisert; en svart silhuett på ensfarget bakgrunn, det skal være plass til den på den nederste delen av luen; altså før den begynner å snevres inn, så jeg tror det er gjennomførbart. Mønsteret fins ikke, men jeg regner med jeg kan lage det ganske greit når jeg finner ut hvor mange masker det er plass til rundt en lue.

Ben "keeping a cool head" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 14:12   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Hvor mange masker avhenger av hvor tykt garn du vil at luen skal strikkes i.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 14:16   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Du skulle da ha mistet luen din en uke tidligere. Jeg har akkurat levert en slik en til Fretex, gubben nektet nemlig å bruke den. Men, det må tilføyes at han har et merkelig hode (både innvendig og utvendig ).

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 14:26   #4
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Hvor mange masker avhenger av hvor tykt garn du vil at luen skal strikkes i.

Jeg skjønner det, men jeg har ikke noe særlig forhold til garntyper, så jeg hadde tenkt å velge noe som ble anbefalt av noen som kan strikke, og så finne ut hvilken «oppløsning» mønsteret skal ha basert på det.

Ben "mest vrang" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 14:59   #5
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Garntypen kommer an på hvor varm du vil ha luen. Den oppskriften du henviser til bruker et ganske tykt garn, 15 masker pr. 10 cm. Dette blir en tykk og varm lue. Hvis du vil ha en tynnere lue kan f.eks. 24 masker pr. 10 cm (Dale Falk ullgarn) være aktuelt. Tynnere garn gir også flere omganger i høyden pr. cm, i tilfelle det mønsteret ditt krever et visst antall "enheter".

Jeg er forresten ferdig med en bråte sokker akkurat nå, så jeg er strikker gjerne en lue mens jeg pønsker ut hva jeg skal begynne på.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 15:07   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Heldige Benmurphy! Vi krever bilde av det ferdige produktet!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 15:08   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Er det et mønster som skal gå hele veien rundt, eller en figur som skal være bare på en side?

(Kjenner problemet med trange luer og hatter, jeg hadde den største hattestørelsen i hele korpset enda jeg var en av de minste).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 19:34   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Garntypen kommer an på hvor varm du vil ha luen. Den oppskriften du henviser til bruker et ganske tykt garn, 15 masker pr. 10 cm. Dette blir en tykk og varm lue. Hvis du vil ha en tynnere lue kan f.eks. 24 masker pr. 10 cm (Dale Falk ullgarn) være aktuelt. Tynnere garn gir også flere omganger i høyden pr. cm, i tilfelle det mønsteret ditt krever et visst antall "enheter".

Jeg er forresten ferdig med en bråte sokker akkurat nå, så jeg er strikker gjerne en lue mens jeg pønsker ut hva jeg skal begynne på.

Tusen takk

Jeg ønsker meg en lue med Mystery Science Theater 3000 silhuetten (MST3K er en TV-serie; den beste TV-serien faktisk). Den ser slik ut:


Jeg har lagt ved første utkast til strikkemønster med utgangspunkt i 24 masker på 10 cm. (jeg er ikke ut etter en kjempevarm vinterlue), men det skal nok justeres etter at jeg har fått brukt et målebånd eller lignende på hodet mitt. Og i tillegg kan det jo hende at de strikkekyndige har innvendinger mot måten jeg har gjort det på. Jeg har aldri laget et strikkemønster før. Hvor mange omganger får man for hver cm i høyden; eller hvor «kvadratisk» skal rutene i strikkemønsteret være?

(Og bildet vel skulle også besvare Maximillias spørsmål; nei mønsteret mitt repeterer ikke hele veien).

Hva betaler jeg for å få strikket en lue forresten?

Ben "in the not to distant future" Murphy

Vedlagte bilder
Filtype: jpg mst3k_lue_utkast.jpg (211,2 KB, 125 visninger)
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 19:41   #9
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.


Hva betaler jeg for å få strikket en lue forresten?

Foh yoh mistah: Five dollah!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 19:51   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva betaler jeg for å få strikket en lue forresten?

Jeg kan dessverre ikke strikke, og i hvert fall ikke luer, men generelt kan jeg si at hvis man skal betale en anstendig timelønn for et strikket plagg, så blir det nok ganske dyrt.

Jeg vet ikke, jeg. De som kan strikke kan nok svare bedre på et sånt spørsmål.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 20:00   #11
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Kult mønster!

Strikkemasker er ikke kvadratiske, de er litt bredere enn de er høye. På det garnet jeg foreslo er 24 masker x 30 omganger lik 10 x 10 cm. Det betyr at hvis mønsteret ditt brukes som det er, blir det litt flattrykt i forhold til originalen.

For å få mønsteret til å stemme med hodeomkretsen, foreslår jeg å lage flere stolrygger for å fylle ut, og evt. gjøre dem litt smalere for å få et helt antall. Skal hovedpersonene sitte foran på lua eller på en side?

Hvis det blir meg som får strikkeoppdraget, koster lua garnet - og porto hvis den må sendes i posten. Og evig takknemlighet, ære og berømmelse selvsagt.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 20:06   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Jeg foreslår at du legger oppdraget ut på anbud BM. Da har du jo i tillegg muligheten for å se vareprøver og test-eksemplarer. Du kan få luer nok til resten av livet .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 20:08   #13
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Jeg klør i fingrene etter å prøve meg, men har dessverre ikke tid akkurat nå. Tror gubben besvimer hvis jeg starter med enda et strikkeprosjekt.

Stilig motiv da!

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 21:19   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Benmurphy, du har en fremtid som strikkemønsterdesigner.

Den lua blir kul.

Er det tåtti som har vunnet anbudet?

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 21:40   #15
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Benmurphy, du har en fremtid som strikkemønsterdesigner.

Den lua blir kul.

Er det tåtti som har vunnet anbudet?

Det ser sånn ut.

Jeg skal få laget mønster med riktige mål i løpet av i morgen og poste det her.

Ben "Hands of Fate" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 21:51   #16
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det ser sånn ut.

Klokt valg!

Hilsen meg som også har fått Tåtti til å strikke avanserte varianter av i utgangspunktet enkle plagg.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 21:58   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det ser sånn ut.

Jeg skal få laget mønster med riktige mål i løpet av i morgen og poste det her.

Ben "Hands of Fate" Murphy

Jeg følger med!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 22:27   #18
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Hvis denne lua blir noe av, og det stilige mønsteret også blir som forventet, håper jeg at din kone, ikke er som denne kona her...

For hun sendte strikkalua til gubben i maskin på 60 grader, etterfulgt av full runde i tørketrommel

Men lykke til med mønster og lueprosjekt!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 22:40   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Hvis denne lua blir noe av, og det stilige mønsteret også blir som forventet, håper jeg at din kone, ikke er som denne kona her...

For hun sendte strikkalua til gubben i maskin på 60 grader, etterfulgt av full runde i tørketrommel

Jeg kan kanskje ikke betros viktige strikkeprosjekter, men strikkeanalfabet er jeg ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 22:42   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har mistet luen min

Stilig luemønster!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
fargeanalyse, lue, mst3000, nerdeklær, odd molly, strikkenerd, strikking


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no