Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-13, 09:36   #1
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg klarer ikke helt å slippe saken med en barnehage i Sandefjord som dropper å feire Lucia, de skal heller ha en lysfest for å ikke støte våre nye landsmenn.
http://tb.no/nyheter/reagerer-pa-lucia-nekt-1.8197944

I den barnehagen vi har tilhørt så har da muslimer deltatt i Luciatog. Jeg vil ikke kalle det integrering hvis man slutter med tradisjoner vi har her, men tar inn markering av bl.a. Id.

Integrering er for meg at man fortsetter å holde på tradisjoner (noen kan sikkert argumentere for at Luciafeiringen kun er av nyere art) i tillegg til at man kan markere/feire andre høytiden som Id.

Da jeg ventet på bussen på fredag passerte flere barnehagebarn og foreldrene meg på vei til bhg, med lys i hånden, sølv i håret og "stjerner i øynene"...
Ja, til fortsatt Luciafeiring!!

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 09:40   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg la merke til at de muslimske barna uteble fra luciafeiringen, så skjønner at det blir en utfordring dersom de er i flertall.

Dette er grunnen til at integrering noen ganger er vanskelig å svelge, det er ikke gøy om ens egne tradisjoner må vike.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 09:48   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Luciafeiringen med hvitkledde barn i lystog er som du sier ikke en gammel norsk tradisjon uansett.

Sett fra barnehager og skolers ståsted skjønner jeg godt at de ønsker å få med så mange som mulig. Der jeg jobbet før hadde vi ikke juleavslutning, men årsavslutning eller noe sånt. Kjempefint, inkluderende arrangement.

Jeg ser ikke hva som skal være så galt med å ha lysfest som markering for lucia.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 15-12-13 kl 09:54.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 09:50   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Det er sikkert ikke så ille som det høres ut som. Jeg ser ikke helt problemet med å kalle det lysfest. Da kan man sikkert ha tog med barn og lys også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 09:56   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Og jeg vil spy av denne holdningen om at "de" tar fra oss alt. Korset, 17. mai, sang for maten i skolen og nå også lucia.



("de" = "våre nye landsmenn")

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:05   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg tenker imidlertid at det kan være litt misforstått integrering at man ikke skal gjøre noe som ingen av elevene/barna kan finne på å søke fritak fra. Det er en del av en integreringsprosess det å manøvrere seg i nytt land med nye tradisjoner også, og av og til kan det kanskje bety at man takker nei. Det må være greit uten at alle andre skal føle at de må tilrettelegge hele tiden. Jeg hadde følt meg litt beklemt dersom jeg ba om fritak fra et muslimsk rituale og de sluttet med hele opplegget på grunn av oss.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:12   #7
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Min ene sønn gikk i barnehage med 15% etniske norske barn om han ble telt med. Der var det tradisjon med foreldrearrangert juletrefest. Totalt mislykket med 15% av barnehagens barn og foreldre. Eller det var forsåvidt koselig, men påfallende tomt. Da syns jeg kanskje det er liten vits å arr. Juletrefest.

Fullt oppmøte på FN dagen derimot, så det var tydelig budskapet man ikke ønsket. For vår del endte det med bytte av barnehage da vi ønsker å kunne ha norske tradisjoner.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:16   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Vår nåværende barnehage feirer ikke Lucia, men jeg vet ikke grunnen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:17   #9
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg synes det er trist at integrering fjerner tradisjoner. Det hadde vært mye bedre at det økte antall tradisjoner og dermed respekten for at andre kan ha andre tradisjoner enn deg.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:20   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg ser ikke de helt store problemene med dette altså.


Bhg som pompen gikk i, hadde ikke lucia feiring. De hadde lysfest. Begrunnelsen er jeg ikke helt sikker på. Men så vidt jeg husker var det ingen barn med minoritetsbakgrunn i bhg der.

Barna hadde laget egne lysykter og sto ute i mørket og sang.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:33   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker imidlertid at det kan være litt misforstått integrering at man ikke skal gjøre noe som ingen av elevene/barna kan finne på å søke fritak fra. Det er en del av en integreringsprosess det å manøvrere seg i nytt land med nye tradisjoner også, og av og til kan det kanskje bety at man takker nei. Det må være greit uten at alle andre skal føle at de må tilrettelegge hele tiden. Jeg hadde følt meg litt beklemt dersom jeg ba om fritak fra et muslimsk rituale og de sluttet med hele opplegget på grunn av oss.

Jeg syns dette er et viktig poeng.
Jeg bodde i Saudi-Arabia omtrent hele min barndom og har stått på 'den andre siden'. SA er et land som kjører hardt på sine tradisjoner og sin religion, og det falt oss aldri inn at tradisjoner og sånt skulle endres for vår del. (Det falt nok ingen inn å vurdere å gjøre det for oss heller. )
Vi bodde i et land hvor det var forbudt å bære kors, det var forbudt å spise offentlig under Ramadan og straffen for å bryte det var langt verre enn en offentlig reprimande. Men det var liksom aldri noen issue, det var jo bare sånn det var og vi levde helt fint med det selv om vi ikke fastet selv.

Det betyr ikke at jeg er motstander av integrering, tvert i mot. Jeg syns bare at det å endre for mye på egne tradisjoner blir litt misforstått, og dessuten er det noe som fort kan føre til polarisering. Det blir jo allerede brukt for alt det er verdt av mennesker som har en stor dose fremmedfrykt.

Her vi bor er det en stor andel muslimske innvandrere, og det feires Lucia og de er i kirken før jul. Det er dog valgfritt og barna som ikke blir med får gjøre noe annet hyggelig. Her i området feirer en god del av muslimene jul (i tillegg til eid) og deltar på lik linje mens andre ikke gjør det. I klassen til yngste er det flere jenter som ikke går i bursdager til gutter f.eks bare fordi de er gutter (de får ikke lov). Det respekterer vi, men satt på spissen vurderer vi jo ikke jente- og gutteklasser av den grunn.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:39   #12
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Veldig enig med Syrinx. Får vond smak i munnen av uttrykket "våre nye landsmenn"

Også er begrepet "integrering" et begrep man faktisk har gått bort fra nå. Integrere betyr å ta de som er utenfra og ta inn i "ringen".
Inkludering derimot handler om at det er plass til alle.

I barnehagens rammeplan så er det klart at man skal ikke feire høytider, de skal markeres, der er det en stor forskjell. Og jeg kan til dels være enig at Luciatogene rundt omkring bærer preg av feiring, ikke markering.

I dagens pluralistiske samfunn så tenker jeg at man bør være anerkjennende og åpen mot alle. Jeg ser dessverre også mange barnehager som f.eks ikke markerer muslimske høytider, enda rammeplanen sier at barnehagen skal det om det er muslimske barn (eller barn tilhørende andre religioner) på avdelingen/basen. Det er så mange som sier at man er åpen og inkluderende, vel, mitt syn er at vel så mange ikke er det. Det ser man helt tydelig bl.a. i disse kommentarfeltene i avisene.

Den første setningen i §1 i bhg loven er: barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet..." Barnehagen er en organisasjon som preges av mye handlingstvang. Det er mange som vil noe med barnehagen, og det er særdeles krevende å manøvrere i dette feltet.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:43   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg merker meg at i den tråden der ett barn ble ekskludert fra nissefest i stallen, på grunn av allergi, så var det unison enihet om at inkludering var så viktig at det var uhørt av barnehagen å legge feiringen til et sted der barnet ikke kunne delta.

Når det gjelder å opprettholde gamle tradisjoner, så er det åpenbart ikke like viktig å inkludere lenger?

(Jeg vet at det er forskjell på å arrangere potensielt skadelige ting og ufarlige ting som folk ikke kan delta på av religiøse/kulturelle årsaker, og jeg var en av dem som tok til orde for at barnehagen måtte snu, men det var ganske mange i den tråden som argumenterte med inkluderingsprinsippet, og ingen som hadde motargumenter til det, så vidt jeg husker. Jeg synes uansett at forskjellen på de to diskusjonene er tankevekkende ...)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:47   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg vet ikke, Teo. Det er forskjell på å ville, men ikke kunne og å ikke ville synes jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:49   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Det er ikke nødvendigvis en forskjell for barnet, Katta. Det kan jo godt hende at barnet selv vil, men ikke kan.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:58   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg synes lysfest, nyttårsmarkering, sommerfest og FN-dagen hadde vært helt ok i bhg. Noe som alle kan være med på. Jeg synes at vår helt vanlige kommunale bhg har en for "kristen" profil. Med helgener og tegninger av lucia på bålet og gudstjeneste/julebesøk i kirka før jul. Jeg snakket med poden om noen feirer jul fordi de feirer Jesus, mens andre bare synes det er hyggelig med en fest for å markere at det går mot lysere tider. "Æ tru på Jesus og gud fordi de sie bhg e sant" sier han da. Jeg synes de generelt er alt for misjonerende rundt dette for mitt ateististiske hode.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:09   #17
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg syns dette er et viktig poeng.
Jeg bodde i Saudi-Arabia omtrent hele min barndom og har stått på 'den andre siden'. SA er et land som kjører hardt på sine tradisjoner og sin religion, og det falt oss aldri inn at tradisjoner og sånt skulle endres for vår del. (Det falt nok ingen inn å vurdere å gjøre det for oss heller. )
Vi bodde i et land hvor det var forbudt å bære kors, det var forbudt å spise offentlig under Ramadan og straffen for å bryte det var langt verre enn en offentlig reprimande. Men det var liksom aldri noen issue, det var jo bare sånn det var og vi levde helt fint med det selv om vi ikke fastet selv.

Det betyr ikke at jeg er motstander av integrering, tvert i mot. Jeg syns bare at det å endre for mye på egne tradisjoner blir litt misforstått, og dessuten er det noe som fort kan føre til polarisering. Det blir jo allerede brukt for alt det er verdt av mennesker som har en stor dose fremmedfrykt.

Her vi bor er det en stor andel muslimske innvandrere, og det feires Lucia og de er i kirken før jul. Det er dog valgfritt og barna som ikke blir med får gjøre noe annet hyggelig. Her i området feirer en god del av muslimene jul (i tillegg til eid) og deltar på lik linje mens andre ikke gjør det. I klassen til yngste er det flere jenter som ikke går i bursdager til gutter f.eks bare fordi de er gutter (de får ikke lov). Det respekterer vi, men satt på spissen vurderer vi jo ikke jente- og gutteklasser av den grunn.

Veldig enig i dette. Jeg vil anta de fleste av oss ikke hadde forventet at andre land skal slutte med sine tradisjoner fordi vi flyttet til dette landet??

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:12   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Jeg visste ikke at det var et problem for muslimske barn å delta på Luciafesten. Jeg jobbet i en stor barnehage med et stort innslag av forskjellige kulturer og religioner, og det var ikke snakk om at det var noe problem for noen at barna kledde seg i hvite skjorter og hadde lys i håret og spiste lussekatter.

Hvis problemet er der bare for noen veldig få fundamentalistiske foreldre så skjønner jeg igrunnen ikke poenget med å endre tradisjonen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:13   #19
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Lysfest i stedet for Luciafest, det høres ut som en veldig fin og inkluderende feiring, kan ikke forstå at man mener man mister noe ved dette?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:18   #20
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Det oppleves som rart og kunstig å skulle kalle alt for noe annet, samtidig som vi faktisk opprettholder rammene for arrangementet. Vi var nettopp på "vinteravslutning" på skolen, selv om grunnen til at vi har den er at det snart er jul. Regner med det var vintertreet som var tatt inn og pyntet også, og ikke juletreet. Lucia er vel ikke noen direkte religiøs figur for de aller fleste av oss?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no