Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 20:06   #81
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Næh. 5 i året blir 100 på tjue år, og man må jo anta at flere kjenner de samme. Men jeg kjenner heller ingen som har mistet barn på KK altså, og ikke gjorde jeg det da jeg bodde i Bergen heller. Jeg kjenner derimot en haug med kvinner som har vonde fødselsopplevelser der, både folk som fødte for 20-30 år siden og folk som fødte for 2 år siden. De verste historiene hørte jeg da jeg jobbet på mødrehjem, om svært unge mødre som hadde blitt behandlet helt forferdelig respektløst.

Jeg tror ikke en avdeling på sykehus får dårlig rykte sånn helt uten videre egentlig, det må ligge noe bak, spesielt på et så stort sykehus som Haukeland.

Men har KK holdt på med denne KS praksisen i 20 år?

Jeg har et eksempel fra min familie. I 2002 var det ingen problem med å få KS pga seteleie. Da var det en del kritikk av setefødsler i media som mulig gjorde at de da en periode ikke var like strenge?
Når det samme gjentar seg i 2005 så var det ikke mulig å få planlagt KS pga seteleie lenger. Det endte til slutt med KS 14 dager over termin etter kamp med legene. Det viste seg at ungen var nærmere 5 kg og at det uansett aldri hadde gått bra å føde vaginalt.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:25   #82
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

De hadde 4,3 dødfødsler pr. 1000 i fjor. Høyere enn landsgjennomsnittet (2,8). Men jeg har ikke klart å finne noe statistikk som korrigerer for årsak. Det kan jo tross alt være så mangt.

Jeg kjenner nemlig flere som har opplevd det, men det har ikke vært pga. manglende helsehjelp.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:29   #83
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Men har KK holdt på med denne KS praksisen i 20 år?

Nei, det aner jeg ikke. Jeg kjenner ei som ble nektet ks med barn i seteleie for tjue-ish år siden, men det er jo et enkelttilfelle og sier ingenting om praksisen generelt på den tiden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:43   #84
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Jeg kjenner to som er blitt nektet KS på KK pga seteleie. Den ene ble bare en skikkelig fæl fødsel, den andre ble en katastrofe.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:51   #85
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Jeg kjenner flere som har blitt nektet. Med hun ene ringte også KK til Voss og ga de beskjed om å nekte henne der. Fastlegen sendte henne til Stavanger hvor de snudde barnet og hun fødte normalt på KK etter noen uker.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 20:53   #86
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Jeg kjenner ingen som har blitt nektet keisersnitt ved sete i Bergen, og ingen som har mistet baby grunnet snittvegring, men noen som var nær ved å miste både mor og barn etter feilvurdering ved vaginal fødsel, som endte med katastrofesnitt og frisk baby.

Jeg har selv født to barn i Bergen, og begge var fine fødselsopplevelser. Men jeg har en kropp som "kan slikt", min første er født en time etter at jeg ankom storken, på den tiden hadde de barselshotell også, og min andre er født hjemme, planlagt. Bare en snartur oppom KK for barnelegeundersøkelse et par dager senere.

Dette hindrer ikke at jeg vet godt at dette med snittvegring er KK kjent for, og at de har et dårlig rykte. Men det som i dag gjør at jeg synes denne saken bør tas tak i er ikke ryktet jeg kjenner, eller min gode opplevelse, men rett og slett det at jeg har tiltro til at fykleslegen ikke tar ting ut av løse luften, og det betyr en del når denne kommer med sånn kritikk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 20:39   #87
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

De hadde 4,3 dødfødsler pr. 1000 i fjor. Høyere enn landsgjennomsnittet (2,8). Men jeg har ikke klart å finne noe statistikk som korrigerer for årsak. Det kan jo tross alt være så mangt.

Jeg kjenner nemlig flere som har opplevd det, men det har ikke vært pga. manglende helsehjelp.

Men kan det ha noe med at de som føder alt for tidelig blir sendt til Haukland? En får ikke føde i uke 25 på Stord eller Voss, da blir de sendt til KK, og risikoen er dermed større for en registrert dødfødsel?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 20:59   #88
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Jeg kjenner en som gikk mye lengre på overtid en hun ønsket, og barnet døde i magen. Dette var KK anno 1998.

Jeg kjenner også en som dro til Voss for å bli forløst med keisersnitt etter en grusom førstefødsel. På KK ble hun veldig dårlig mottatt, og følte seg i grunnen litt latterliggjort fordi hun ikke ville føde vaginalt igjen.

Jeg har tatt planlagt snitt på KK, og legene og sykepleierne på operasjon var flotte. Mange av jordmødrene og sykepleierne på barsel var veldig fine, men de som var teite var så veldig teite at oppholdet ikke ble så bra i sum.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:44   #89
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Herlighet, så fælt. Og så rart at det er så ulik praksis. Jeg var på samtale før min siste fødsel på Ahus. Hadde tenkt å føde vaginalt, men ville bare høre hva de tenkte om det. Hadde hastesnitt sist pga preeklampsi, men hadde ikke det denne gang.

Legen var helt super, fortalte meg fordelene og ulempene ved begge typer fødsel og jeg følte overhode ikke at han overtalte meg til noe som helst. Rent faglig spilte det ingen rolle hva jeg valgte, begge måter ville være like bra. Og som han sa "KS er ikke et dårlig "produkt", da hadde vi ikke tilbudt det så ofte. Du kan gjerne føde vaginalt, men det blir som å velge jordbær- eller bringebærsyltetøy på skiva".

Jeg ble kjempeoverraskelse etter alle skrekkhistoriene med folk som gråter og ikke blir hørt. Jeg følte ikke jeg hadde på langt nær så "god grunn" som mange andre.

Så det er tydelig ulik praksis.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 23:06   #90
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men kan det ha noe med at de som føder alt for tidelig blir sendt til Haukland? En får ikke føde i uke 25 på Stord eller Voss, da blir de sendt til KK, og risikoen er dermed større for en registrert dødfødsel?

Men da bør Rikshospitalet og St.Olav også være høyere ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 00:37   #91
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Men da bør Rikshospitalet og St.Olav også være høyere ...

Ja det bør de,men jeg vet ikke hva de ligger på.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 07:34   #92
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Ja det bør de,men jeg vet ikke hva de ligger på.

Ble det ikke sagt at Rikshospitalet ligger på samme nivå som Haukeland tidligere i tråden? De får vel tilsendt alt av fødsler som er for kompliserte til å skje andre steder, også fra Haukeland?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 12:30   #93
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

De er jo, eller har i alle fall vært veldig restriktive med igangsettelser, som i noen tilfeller har medført død hos barn, eller både barn og mor.

Jeg skulle nektes igangsettelse på dag 15 av legen, han mente seriøst at om jeg ble igangsatt kom det til å ta flere dager, men om jeg dro hjem, kom jeg sikkert til å føde spontant i løpet av noen dager.

Vi ble enige om at jeg skulle prøve igangsettelse, men heller dra hjem om kvelden om det ikke fungerte. To timer etter pille nr to var ungen ute. Eid

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 17:05   #94
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Ja det bør de,men jeg vet ikke hva de ligger på.

Dette er en kvalitetsindikator (altså noe man måler sykehusene på), så det er tall som er tilgjengelig på Helsedirektoratet sine sider.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no