Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 21:28   #41
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Jeg har bare greie erfaringer med KK, både oppfølging under svangerskap, sjekk ved lite liv, selve fødselen og barseloppholdet.

Men har vært såpass lenge i forumverdenen at jeg vet det finnes andre med helt andre erfaringer enn meg. Avisartikler har det og vært flere ganger. Det blir spennende å se hva ledelsen nå vil gjøre etter denne rapporten. Vil de fikse dette eller la ukulturen fortsette?

Og jeg forstår ikke hvorfor styreleder i Helse Bergen, Ranveig Frøiland er overrasket over kritikken. Dette er jo ikke noe nytt?


Sist redigert av Éowyn : 16-04-13 kl 21:49.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:06   #42
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Nei, intet nytt, selv for meg som ikke har noen som helst tilknytning dit. Det har da vært fremme i media tidligere dette her. Og som deg, Eowyn, har jeg lest om særdeles dårlige erfaringer med KK Haukeland i forumverdenen tidligere.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:08   #43
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Det blir jo heilt feil å dømme Haukeland ut frå enkeltsaker. Eg er heilt einig i at i akkurat desse spesifikke sakene har dei gjort ein dårlig jobb. Men jevnt over gjer dei ein veldig god jobb og det er trygt å føde der! Tilsvarande saker som det som har komt opp i media kan sikkert hostar opp frå andre fødeinstitusjonar også.
I følge statistikken til Medisinsk fødselsregister har Haukeland gode tall både når det gjeld dødfødslar, lav apgar-score og diverse komplikasjoner. Bedre enn Rikshospitalet.

http://mfr-nesstar.uib.no/mfr/

Eg sitt med eit heilt anna inntrykk av KK og eg er ikkje såkalt flink fødekvinne.
Eg har hatt tre fødslar på KK ved Haukeland.
Den første fødselen var komplisert og det blei gjort nokre feil på Storken og Føden som burde ha vore unngått. Dei holdt meg blant anna for lenge på Storken før dei overførte meg til Føden. Eg hadde tette rier i mange, mange timar men låg konstant på 5 cm opning. Det var først då eg fekk drypp og epidural på Føden at det begynte å skje noko. Fødselen enda med tangforløsning og totalruptur etter 2,5 døgn med rier. Vi fekk familierom på vanlig barsel, noko som rg har forstått er veldig uvanlig.
Då eg blei gravid på nytt ba eg om ein samtale på KK for å prøve å unngå at eg fekk like dårlig fødselsopplevelse på nytt. Eg var redd for å bli avfeid, men fekk fantastisk god mottagelse der oppe. Alle la seg paddeflate og var heilt einige i alt eg sa om første fødsel. Eg har høyrt om andre med motsatt erfaring, men lurer på om eg kanskje blei høyrt fordi eg la alt fram på ein veldig saklig og nøktern måte uten å overdrive ein millimeter. Det blei gjort notat i journalen min om at eg ikkje skulle på Storken igjen sjølv om det var aldri så fullt på Føden, at eg skulle ha drypp og epidural med ein gang dersom det ikkje var framgang og at eg ikkje skulle ha tang igjen. Og dersom eg ombestemte meg undervegs og ville ha keisersnitt skulle eg faktisk få lov til det også sidan eg hadde hatt totalruptur før.
Både fødsel og barselopphold med nummer to var upåklagelig til tross for at eg låg på tremannsrom. Ho blei født i veke 35 etter igangsetting på grunn av vannavgang, så eg var der i to veker til sammen.
Tredje fødsel starta av seg sjølv og gjekk nesten greit. Men då vatnet gjekk når eg hadde 9 cm opning fekk eg plutselig navlestrengsframfall sidan hodet ikkje var festa. Dermed blei det katastrofekeisersnitt. Det gjekk under 8 minutt frå jordmora trykte på alarmen til han var ute. Alle rundt meg oppførte seg uhyre profesjonelt og var tydeligvis topp trente på å takle slike krisesituasjonar.

For å oppsummere: Ja, KK i Bergen gjer feil, og feil bør ikkje forekomme. Men dei andre sjukehusa gjer også feil, og mange gjer langt fleire feil enn KK! Til tross for at KK er ein universitetsklinikk og får henvist mange kompliserte svangerskap frå andre sjukehus er komplikasjonsraten og antall døde per 1000 fødte lav.

Eg syns den kritikken BT har fått i media det siste året har vore ganske urettferdig til tider.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:16   #44
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Jeg har 2 fødsler bak meg på KK og er ikke akkurat imponert.

Første fødselen var OK. Kom inn på storken men ble overført på grunn av litt høyt blodtrykk. Fødte fort og greit i løpet av noen timer uten noe smertestillende. Men jeg hadde heller ikke en jordmor som var tilstede. Hun var innom noen minutter i timen nesten. Barsel var greit men jeg hater forsatt barnepleieren som var der, og at de sendte meg hjem med meldingen om å kjøpe NAN og legge han til ofte. Ingen tilbud om å få bli litt til for å få ammingen igang.

Andre gangen ble jeg satt i gang 6 dager over termin på overtidskontrollen. Hadde ikke trodd de skulle gjøre det på grunn av alt jeg har hørt tidligere. Men på grunn av svangerskapsdiabetes som var ukontrollert og at det var lile julaften så det var den best bemannede dagen på noen dager så ble jeg satt i gang. Fødsel gikk akkurat som sist siden det er noe kroppen min tydelig vis kan. Men Barsel trivdes jeg overhode ikke på. 3 timer etter fødsel ble jeg trillet opp på 2 mannsrom og mannen kastet ut. Jeg møte jordmødre som ikke hadde lest journalen min og jeg måtte fortelle ammehistorien til hver enkelt. Det var spesielt ei jordmor som var veldig sur og hun ble ikke blidere av at mannen kom på besøk i 12 tiden på julaften. Hun sto nesten i døren bare jeg nærmet meg rommet vårt. Sånn tilfelle han skulle finne på å snike seg inn. Når legevisitten var over pakket jeg bare tingene mine og reiste hjem. Orket ikke være der.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 22:55   #45
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det blir jo heilt feil å dømme Haukeland ut frå enkeltsaker. Eg er heilt einig i at i akkurat desse spesifikke sakene har dei gjort ein dårlig jobb. Men jevnt over gjer dei ein veldig god jobb og det er trygt å føde der! Tilsvarande saker som det som har komt opp i media kan sikkert hostar opp frå andre fødeinstitusjonar også.
I følge statistikken til Medisinsk fødselsregister har Haukeland gode tall både når det gjeld dødfødslar, lav apgar-score og diverse komplikasjoner. Bedre enn Rikshospitalet.

http://mfr-nesstar.uib.no/mfr/

Eg sitt med eit heilt anna inntrykk av KK og eg er ikkje såkalt flink fødekvinne.
Eg har hatt tre fødslar på KK ved Haukeland.
Den første fødselen var komplisert og det blei gjort nokre feil på Storken og Føden som burde ha vore unngått. Dei holdt meg blant anna for lenge på Storken før dei overførte meg til Føden. Eg hadde tette rier i mange, mange timar men låg konstant på 5 cm opning. Det var først då eg fekk drypp og epidural på Føden at det begynte å skje noko. Fødselen enda med tangforløsning og totalruptur etter 2,5 døgn med rier. Vi fekk familierom på vanlig barsel, noko som rg har forstått er veldig uvanlig.
Då eg blei gravid på nytt ba eg om ein samtale på KK for å prøve å unngå at eg fekk like dårlig fødselsopplevelse på nytt. Eg var redd for å bli avfeid, men fekk fantastisk god mottagelse der oppe. Alle la seg paddeflate og var heilt einige i alt eg sa om første fødsel. Eg har høyrt om andre med motsatt erfaring, men lurer på om eg kanskje blei høyrt fordi eg la alt fram på ein veldig saklig og nøktern måte uten å overdrive ein millimeter. Det blei gjort notat i journalen min om at eg ikkje skulle på Storken igjen sjølv om det var aldri så fullt på Føden, at eg skulle ha drypp og epidural med ein gang dersom det ikkje var framgang og at eg ikkje skulle ha tang igjen. Og dersom eg ombestemte meg undervegs og ville ha keisersnitt skulle eg faktisk få lov til det også sidan eg hadde hatt totalruptur før.
Både fødsel og barselopphold med nummer to var upåklagelig til tross for at eg låg på tremannsrom. Ho blei født i veke 35 etter igangsetting på grunn av vannavgang, så eg var der i to veker til sammen.
Tredje fødsel starta av seg sjølv og gjekk nesten greit. Men då vatnet gjekk når eg hadde 9 cm opning fekk eg plutselig navlestrengsframfall sidan hodet ikkje var festa. Dermed blei det katastrofekeisersnitt. Det gjekk under 8 minutt frå jordmora trykte på alarmen til han var ute. Alle rundt meg oppførte seg uhyre profesjonelt og var tydeligvis topp trente på å takle slike krisesituasjonar.

For å oppsummere: Ja, KK i Bergen gjer feil, og feil bør ikkje forekomme. Men dei andre sjukehusa gjer også feil, og mange gjer langt fleire feil enn KK! Til tross for at KK er ein universitetsklinikk og får henvist mange kompliserte svangerskap frå andre sjukehus er komplikasjonsraten og antall døde per 1000 fødte lav.

Eg syns den kritikken BT har fått i media det siste året har vore ganske urettferdig til tider.

Jeg hadde vært veldig interessert om de hadde gjort en undersøkelse som gikk på kvinnens opplevelse av fødsel fra sykehus til sykehus. Er det en større andel av dårlige fødselsopplevelser ved KK enn ved et gjennomsnittlig norsk sykehus. Jeg har ikke sett noe slik undersøkelse, kan tenkt meg at det ikke finnes heller.

Som de skriver i artikkelen er jo ikke Haukeland et utrygt sted å føde, generelt sett, men fødselsopplevelsen for moren (og faren) er også viktig. Det er tungt å skulle bearbeide en traumatisk fødsel samtidig som man skal ta seg av og knytte seg til et nyfødt barn.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 23:17   #46
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ikke født på KK, men har lite til overs for barselomsorgen her til lands. Jeg synes fødende er en gruppe pasienter det tas lite hensyn til.

Jeg har heller ikke erfaring med KK, men jeg har bare godord å si om barselomsorgen jeg fikk når jeg fødte toern (enern er født i utlandet - mindre gode ord å si om det). Jeg hadde riktignok en "ukomplisert" fødsel, men det var flinke jordmødre, flink anestilege, god oppfølging etterpå, ble flyttet på pasienthotellet med stort fint rom etter fødsel, og var generellt imponert med opplegget.

Men jeg syns absolutt det er trist at kvinner ikke blir hørt, spesiellt når det får tragiske utfall. Jeg vet ikke hva slags retningslinjer og prosedyrer de har, men det trengs kanskje en gjennomgang?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 07:48   #47
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Mitt inntrykk er at i dei tilfella det har gått gale har dei brutt retningslinjene dei allerede har, så eg trur ikkje det er retningslinjene det er noko gale med.

Dei har klare reglar for kva som skal til for at barnet skal få hjelp til å komme ut, men av ein eller anna grunn blir dette av og til ikkje fulgt.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 07:58   #48
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Jeg hadde vært veldig interessert om de hadde gjort en undersøkelse som gikk på kvinnens opplevelse av fødsel fra sykehus til sykehus. Er det en større andel av dårlige fødselsopplevelser ved KK enn ved et gjennomsnittlig norsk sykehus. Jeg har ikke sett noe slik undersøkelse, kan tenkt meg at det ikke finnes heller.

Som de skriver i artikkelen er jo ikke Haukeland et utrygt sted å føde, generelt sett, men fødselsopplevelsen for moren (og faren) er også viktig. Det er tungt å skulle bearbeide en traumatisk fødsel samtidig som man skal ta seg av og knytte seg til et nyfødt barn.


Det finns nok ikkje ein slik undersøkelse, nei. Men eg trur faktisk ikkje at KK i Bergen ville komt dårligere ut enn gjennomsnittet i resten av landet når det gjeld fødselsopplevelse. Det vil nok sprike, frå svært dårlig til svært bra, men i gjennomsnitt tippar eg at dei vil kommegreit ut. Det er nok ein viss korreksjon mellom fødselsopplevelse og eventuelle komplikasjoner for mor eller barn.

Men når det gjeld barseloppholdet er det godt mulig at KK ville kome dårligare ut enn gjennomsnittet i resten av landet.
Det er altfor kort barselopphold på KK, for lite hjelp til amming for førstegangsfødande og for få familierom. Eg syns dei ansatte både på Storken og Barsel gjer ein kjempejobb i forhold til dei ressursane dei har. Dei har rett og slett ikkje muligheit til å forbedre seg noko særlig innanfor det budsjettet dei har. Så viss det skal bli bedre må dei få meir pengar til å ansette fleire folk og meir areal slik at dei kan ha fleire tomannsrom og familierom. Og så bør liggetida for førstegangsfødande aukast til 3 døgn slik at dei kjem i gang med amminga før dei reiser heim. Alt handlar om pengar.

Og så finns det eit par sure gamle barnepleiarar på barsel, men dei går vel av med pensjon snart. Dei fleste er ok!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 08:12   #49
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Mitt inntrykk er at i dei tilfella det har gått gale har dei brutt retningslinjene dei allerede har, så eg trur ikkje det er retningslinjene det er noko gale med.

Dei har klare reglar for kva som skal til for at barnet skal få hjelp til å komme ut, men av ein eller anna grunn blir dette av og til ikkje fulgt.

Det er ikke spesielt mye tvil om at de har høyere terskel for keisersnitt enn andre da, og det medfører i seg selv mange harde og traumatiske fødsler. Dessuten så ligger de omtrent på nivå med Rikshospitalet når det gjelder komplikasjoner og Rikshospitalet har langt fler risikofødsler.

Det er ikke akkurat ukjent at gynekologer ellers i landet er til stor grad temmelig uenig i hvordan de driver på Haukeland.

Det til tross, jeg tror heller ikke det er farlig å føde på Haukeland, men jeg tror nok at de har en kultur der som ikke er spesielt ålreit.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 08:40   #50
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det blir jo heilt feil å dømme Haukeland ut frå enkeltsaker. Eg er heilt einig i at i akkurat desse spesifikke sakene har dei gjort ein dårlig jobb. Men jevnt over gjer dei ein veldig god jobb og det er trygt å føde der! Tilsvarande saker som det som har komt opp i media kan sikkert hostar opp frå andre fødeinstitusjonar også.

Jeg dømmer ikke enkeltansatte her, men når 4 av 5 punkter i rapporten omhandler ledelsen er det noe som skurrer.

Sitat:

•Ledelsen er øite lydhør for kritiske spørsmål fra egne ansatte, spesielt om den høye terskelen for å utføre keisersnitt
•Ledelsen følger ikke med på at faglige retningslinjer følges
•Oppfølgning av svikt blir ikke tatt tak i på tilstrekkelig måte
•Ledelsen bruker i for liten grad erfaringer, statistikk, tilbakemeldinger og hendelser til å analysere og justere egen praksis

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:12   #51
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Man skal selvsagt ikke dømme en institusjon på bakgrunn av enkeltsaker, men når det blir så mange enkelstsaker at det utgjør en klar tendens, et klart mønster, så handler det om ukultur.

Ellers stiller jeg meg bak det Esme sier.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:14   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Så rart og fascinerende at kultur kan sette seg sånn i veggene. Haukeland har jo vært beryktet for dårlig behandling av fødekvinner i mange tiår. På samme måte som at Haugesund er beryktet for dårlig hygiene (nylig bekreftet av at de topper statistikkene for post-operative infeksjoner, tror jeg det var). Det jobber sikkert like mange bra og flinke og greie enkeltmennesker der som andre steder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:22   #53
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg dømmer ikke enkeltansatte her, men når 4 av 5 punkter i rapporten omhandler ledelsen er det noe som skurrer.

Eg skreiv enkeltsaker, ikkje enkeltansatte
Eg er ikkje ueinig i at ledelsen kunne ha vore bedre.
Men eg står fast på at det er trygt å føde på KK og at KK har eit ufortjent dårlig rykte.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:36   #54
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg skreiv enkeltsaker, ikkje enkeltansatte
Eg er ikkje ueinig i at ledelsen kunne ha vore bedre.
Men eg står fast på at det er trygt å føde på KK og at KK har eit ufortjent dårlig rykte.

Jeg vil ikke påstå at de ufortjent har fått dårlig rykte, det har de klart å oppnå helt selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:40   #55
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg skreiv enkeltsaker, ikkje enkeltansatte

*kremt* Ja, det ser jeg jo nå.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:49   #56
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg skreiv enkeltsaker, ikkje enkeltansatte
Eg er ikkje ueinig i at ledelsen kunne ha vore bedre.
Men eg står fast på at det er trygt å føde på KK og at KK har eit ufortjent dårlig rykte.

Det er trygt og hyggelig å føde på KK hvis du har en så grei fødsel at du egentlig kunne ha født hjemme på badet. Du er en billig pasient, du er en lite krevene pasient, du gir jordmødrene en hyggelig mestringsopplevelse, alt er fint.

Det er ikke trygt eller hyggelig å føde på KK dersom du på noen som helst måte er i en risikogruppe eller har en eller flere risikofaktorer; overtid, setefødsel, tidligere keisersnitt, overvekt, manglende eller treg fremgang, lite liv, osv. Det går gjerne bra, men det er helt jævlig underveis. Og noen ganger, alt for mange ganger, så går det ikke bra.

Alle som bor i Bergen i fødedyktig alder kjenner en eller flere som har mistet friske barn i svangerskap eller fødsel pga at det ikke er tatt keisersnitt. Det er jo helt vilt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:51   #57
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ikke spesielt mye tvil om at de har høyere terskel for keisersnitt enn andre da, og det medfører i seg selv mange harde og traumatiske fødsler. Dessuten så ligger de omtrent på nivå med Rikshospitalet når det gjelder komplikasjoner og Rikshospitalet har langt fler risikofødsler.

Det er ikke akkurat ukjent at gynekologer ellers i landet er til stor grad temmelig uenig i hvordan de driver på Haukeland.

Det til tross, jeg tror heller ikke det er farlig å føde på Haukeland, men jeg tror nok at de har en kultur der som ikke er spesielt ålreit.

I tillegg har dei hatt for mange sfinkter-rupturar tidligarei forhold til andre sjukehus, spesielt på den tida eg opplevde det i 2004, men dette har dei hatt fokus på og forbedra veldig mykje.
Men når det gjeld keisersnitt er det jo ganske omdiskutert kva for eit nivå som er ok å legge seg på når det gjeld planlagte keisersnitt. Kanskje dei andre sjukehusa har for mange?
Eg fekk som sagt velge om eg ville ha keisersnitt i andre svangerskap fordi eg hadde sfinkter-ruptur i første. Eg fekk grundig forklart risikoar assosiert med både keisersnitt og vaginal fødsel(ny ruptur, f.eks). Eg valgte vaginal fødsel på grunn av lovnad om at fødselsopplevelsen skulle bli ein heilt anna samt at eg skulle få ei jordmor som hadde opplæring i metoder for å unngå for mykje revning.
Mulig eg er naiv, men eg stolte på legen og angra ikkje på det.
Og i tredje svangerskap var det ingen som nølte då det viste seg at navlestrengen låg feil. Avgjerda om keisersnitt blei tatt i løpet av sekund.
Mitt inntrykk er at dei som jobbar der jevnt over er uhyre profesjonelle i det dei gjer. Sidan det er eit stort sjukehus med mange fødslar har dei som har jobba der nokre år sett det meste når det gjeld ulike fødslar og eg stolar på at dei har erfaring nok til å gjere dei riktige valga i forhold til keisersnitt.
Eg er faktisk ikkje så sikker på at det ville gått så bra med min lille gutt på eit mindre sjukehus. Han hadde nesten ikkje puls då dei henta han ut. Dersom det hadde gått 10-12 minutt i staden for 8 minutt frå alarmen gjekk hadde han kanskje endt opp med hjerneskade.

Av og til skjer det altså feil og det blir gjort feil vurderingar, men ikkje ofte nok til at eg vil kalle det ein ukultur.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 10:03   #58
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er trygt og hyggelig å føde på KK hvis du har en så grei fødsel at du egentlig kunne ha født hjemme på badet. Du er en billig pasient, du er en lite krevene pasient, du gir jordmødrene en hyggelig mestringsopplevelse, alt er fint.

Det er ikke trygt eller hyggelig å føde på KK dersom du på noen som helst måte er i en risikogruppe eller har en eller flere risikofaktorer; overtid, setefødsel, tidligere keisersnitt, overvekt, manglende eller treg fremgang, lite liv, osv. Det går gjerne bra, men det er helt jævlig underveis. Og noen ganger, alt for mange ganger, så går det ikke bra.

Alle som bor i Bergen i fødedyktig alder kjenner en eller flere som har mistet friske barn i svangerskap eller fødsel pga at det ikke er tatt keisersnitt. Det er jo helt vilt.

Nok ein gang, har du sett på statistikken over dødfødslar og antall barn som må overførast til Barneklinikken etter fødsel? KK ligg godt an der i forhold til andre sjukehus.
Det er sjelden at det ikkje går bra. Sjølvsagt er eit tilfelle der det ikkje går bra eigentlig eit tilfelle for mange, men det er altså ikkje bedre andre plassar.

Eg hadde manglande framgang i min første fødsel og i ettertid var KK einig med meg i at dei gjorde eit par feile vurderingar som gjorde fødselen og komplikasjonane verre enn den kunne ha vore. Dei feile vurderingane blei gjort på Storken. Etter at eg kom på Føden blei alt gjort riktig. Men det er lett å vere etterpåklok! Barnet var heller aldri i fare. Det var eg som hadde det fælt. Det viktigaste for meg etter den fødselen var at dei tok sjølvkritikk og lærte av det. Og det syns eg dei gjorde. Eg fekk tipp-topp oppfølging ved neste fødsel og alt blei gjort etter boka.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 10:43   #59
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Fint for deg, Simone, at du har hatt en god opplevelse. Det burde vært alle forunt og ikke et forbausende unntak.
Tallenes tale er klar og de personlige opplevelsene til svært mange fødende kan faktisk ikke underkjennes. Jeg er temmelig sikker på at fylkeslegen utmerket godt vet hva hun driver med når hun kritiserer KK, og at det er på bakgrunn av fakta og ikke vage følelser.

Ukulturen ligger i at man ikke ser hver enkelt fødende, at man aksepterer et visst "svinn" på babyer, at man tar utgangspunkt i en feilaktig ide om at alle fødende antagelig er late slubberter som vil "snike seg unna" en skikkelig fødsel og jukse seg til keisersnitt av bekvemmelighetsgrunner. Dette gjør meg så sint og lei meg. Jeg har kjent dette på kroppen og jeg er aldeles rasende over å ha blitt underkjent på egne opplevelser mange år etter, det er noe av det mest krenkende jeg har opplevd noensinne.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 10:52   #60
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen

Kan vel berre legga meg til i gruppa som ikkje er så positiv til KK. Har hatt ein jævlig opplevelse der, ein super og ein som starta bra men endte dårlig.
Den første opplevelsen har i ettertid ført til at ei barnepleierske er opppskreven i journalen min med tydelig melding om at ho ikkje har lov til å nærma seg meg. Ser eg ho igjen kjem eg til å slå tilbake
Andre gongen var super. Eg fødte heime og måtte berre ein snartur innom storken. Kom meg heim at to dagar seinare.
Den tredje var ein ok fødsel men ein litt meir rufsete barselsopphald. Eg krangla meg heim etter nokre dagar og tok heller daglige turar til KK for å kontrollere jenta, enn å bli der inne.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no