Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Klassereise

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-13, 20:32   #161
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er en annen ting som er litt besnærende, hvorfor er det så mange ekteskap som ryker når damen får seg utdanning?

Det er vel nettopp fordi man da foretar en såkalt "klassereise" og rett og slett får et helt annet referansegrunnlag?

Som nevnt handler jo klasse i økende grad om smak og preferanser. Noen mennesker står på "stedet hvil" gjennom hele livet (noe som selvfølgelig er helt greit hvis det er det man ønsker), noen tar høyere utdanning, noen reiser rundt i verden mens andre kanskje gjør helt andre ting eller har opplevelser som totalt forandrer "hvem man er". Selvfølgelig er det da lett å vokse fra hverandre, helt naturlig.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 20:36   #162
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er en annen ting som er litt besnærende, hvorfor er det så mange ekteskap som ryker når damen får seg utdanning?

Jeg tror nettopp det at vi sluttet å kommunisere på samme språk er betegnende, altså. Jeg er ikke så sikker på at det spilte så stor rolle hvem av oss som tok utdanningen.
Vi jobbet i samme fabrikk når vi traff hverandre. Han jobber fortsatt der.

Men tja...kanskje. Jeg oppfatter ham som bastant og lite reflektert.han oppfatter meg som kverulant. Jeg vet ikke. Kanskje er det vanskelig for en dell menn (og særlig arbeiderklassemenn) å føle seg underlegne kona?

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 20:38   #163
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er vel nettopp fordi man da foretar en såkalt "klassereise" og rett og slett får et helt annet referansegrunnlag?

Som nevnt handler jo klasse i økende grad om smak og preferanser. Noen mennesker står på "stedet hvil" gjennom hele livet (noe som selvfølgelig er helt greit hvis det er det man ønsker), noen tar høyere utdanning, noen reiser rundt i verden mens andre kanskje gjør helt andre ting eller har opplevelser som totalt forandrer "hvem man er". Selvfølgelig er det da lett å vokse fra hverandre, helt naturlig.

Ja, dette er veldig riktig for oss.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 20:52   #164
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man trenger da ikke å fjerne fellesfagene, man trenger da i aller høyeste grad norsk, matematikk og engelsk om man skal bli håndverker også. Det som behøves, er å gjøre dem mer spiselige for disse ungdommene. Det kan diskuteres hvor mye diktanalyse og nynorske verb de trenger for å bli frisører og mekanikere.

Veldig enig i dette.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 16:18   #165
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Flere enn meg som ikke ble vilt begeistret for klassereise-kronikken: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread267000/

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 16:54   #166
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Flere enn meg som ikke ble vilt begeistret for klassereise-kronikken: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread267000/

Så den i sta - god kommentar.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:29   #167
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Jeg likte den også jeg. Det går jo an å ha flere tanker i hodet på en gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 18:50   #168
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg likte den også jeg. Det går jo an å ha flere tanker i hodet på en gang.

Selvfølgelig. Har du lest meg som om jeg ikke tenker det? Jeg har satt fingeren på flere gode poeng i den opprinnelige artikkelen. Men nyanseløs var den og egnet til å spre fordommer. Og litt selvmotsigende på et par punkter.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no