Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-11, 08:23   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Hvordan fikser man det? Synes det er litt dyrt til å bare kaste, men det ser virkelig ikke lekkert ut lenger. Det var helt hvitt. Nå er store deler av det gulnet (ikke jevnt) og noe er direkte mørkegult. :kvalm:

Er det noe jeg kan gjøre?

Ikke si klorin, for hvordan klorer man et helt sengesett med laken til dobbelseng? Jeg håpet det fantes noe man bare kan ha i vaskemaskinen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:27   #2
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Det finnes jo farge man kan ha i vaskemaskinen. Det gjorde det iallefall før..?

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:33   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Biotex hvitt - finnes det mer? Fungerte helt supert til formålet.

Ellers kan du jo farge det.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:33   #4
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Kan du ikke vaske sengesettet med klor istedet for vaskemiddel i maskina? Ikke sikkert at det funker, men hvis alternativet likevel er å kaste det så skader det vel ikke å prøve?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:35   #5
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Kan du ikke vaske sengesettet med klor istedet for vaskemiddel i maskina? Ikke sikkert at det funker, men hvis alternativet likevel er å kaste det så skader det vel ikke å prøve?

Tror ikke det er så lurt å ha klorin i vaskemaskinen altså.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:37   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Har du badekar? Hiv alt oppi og ha i klorin. Vent litt. Vask på 90 C med sånn biotex hvit eller noe annet med masse optisk hvitt og tørk i solen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:37   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Tror ikke det er så lurt å ha klorin i vaskemaskinen altså.

Hvorfor ikke?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:42   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Har du badekar? Hiv alt oppi og ha i klorin. Vent litt. Vask på 90 C med sånn biotex hvit eller noe annet med masse optisk hvitt og tørk i solen.

Dette hørtes lurt ut. Jeg har badekar, ja. Hvor mye klorin tror du jeg må ha?

Sol har jeg dessverre ikke, bare mengder av vulkansk aske.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:42   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvorfor ikke?

Jeg tør ikke ha klorin i min grisedyre vaskemaskin...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:45   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Klorin er dårlig for pakningene i maskinen, har jeg hørt.

Jeg ser på klorflasken min her at doseringen til bleking er 0,5 dl pr 10 l. vann.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:51   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Åh. Da skal jeg ikke gjøre det mer.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:52   #12
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvorfor ikke?

Nei altså, det er bare noe jeg tror da. Jeg bare innbiller meg at det ikke er så lurt. Klorin er jo sterke greier, kan ikke være bra for en vaskemaskin...tror jeg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 20:39   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Kan du ikke vaske sengesettet med klor istedet for vaskemiddel i maskina? Ikke sikkert at det funker, men hvis alternativet likevel er å kaste det så skader det vel ikke å prøve?

Det fungerer flott å ha klor i vaskemaskinen. Bruk et program med mye vann, og er du redd for at det ligger noe igjen i maskinen, vask en tom maskin etterpå.

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Tror ikke det er så lurt å ha klorin i vaskemaskinen altså.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Klorin er dårlig for pakningene i maskinen, har jeg hørt.

Jeg ser på klorflasken min her at doseringen til bleking er 0,5 dl pr 10 l. vann.

Klorinen gjør ingenting med pakningene dine bortsett fra å desinfisere de - og maskinen.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 20:42   #14
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Vanish? Vaskerisjefen her i huset (ikke meg altså) sverger til vanish til alt som er vanskelig. Min gulnede bunadskjorte ble som ny i år, takket være vanish. Den lå i bløt i vanish+vann først, så vask i vaskemaskinen med enda mer vanish.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 20:57   #15
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Bio-tex hvit fikser sikkert jobben. Mener at Nitor har avfargingsvæske til bruk før farging av tøy, muligens verd å prøve?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:57   #16
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Jeg har eget rom for flekkfjerning i min vaskemaskin og der har jeg av og til hatt litt klor.
Det er ikke mye som skal til, så jeg hadde gjort et forsøk med det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 02:32   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Ser du har aske, men jeg stemmer likevel for å tørke i solen. Utrolig hva som da forsvinner.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 02:38   #18
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Mamma hadde en misfarget bunadskjorte. Hun fikk tips om å legge den i en bøtte med surmelk. Skjorta ble skikkelig "blendahvit" etterpå!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 06:59   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Heng det ut i sollys, og la det henge en uke. Skyll det gjerne opp et par ganger underveis (eller la regnet gjøre jobben), slik at det tørker flere ganger. Solbleking gjør undere for ting som helst skal være hvite.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:03   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitt sengetøy som er blitt misfarget

Hvilket sollys? Og snakker du om askeregnet?

:vrang:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no