Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-11, 19:19   #1
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Jentungen sin bunad stinker gammel, sur røyk. Den har hengt i 1-2 år hos noen som røyker inne og lufting hjelper ikke i det hele tatt. Det burde ikke være lov til å røyke inne når man syr bunader.

Noen som har gode tips på hvordan vi kan få bort lukta? Det stinker i hele rommet hvor bunaden henger og jentungen har ikke lyst til å bruke den.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:21   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorand fjerne kstrem røyklukt fra bunad?

Henge ute under tak til den 17. mai?
Det var jo trixet i hine hårde studiedager, pre-røykelov.
Samt rens.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:23   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorand fjerne kstrem røyklukt fra bunad?

Sollys - ozonet fjerner lukt. Det forutsetter jo at det ER sol, da.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:27   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorand fjerne kstrem røyklukt fra bunad?

Den har hengt ute, men jeg tør ikke la den henge ute hele tiden siden det er litt lett å stjele den. Jeg får krysse fingrene for sol på 16. da sånn at den kan henge ute før jeg reiser på jobb.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:28   #5
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorand fjerne kstrem røyklukt fra bunad?

Det går kanskje ann å legge den i en frys? Det er visst et kjerringråd for stinkende joggesko, så det er verd et forsøk kanskje?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:29   #6
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorand fjerne kstrem røyklukt fra bunad?

Det kan jeg også prøve. Hvor lenge bør den ligge da?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:42   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Det med frysen er for å drepe bakteriene i sure joggesko. Røyklukt er ikke bakterier, ergo tror jeg ikke det funker. Verdt et forsøk kanskje.

Det finnes jo slike sprayer som fjerner lukt men det er kanskje skummelt med tanke på at det er en bunad.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 19:53   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Jeg har ikke flere tips for å fjerne lukten enn de over her, men har dere kjøpt bunad av noen og så røyker de inne?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 20:10   #9
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Ingen andre tips enn lufting og rens, men du har min dypeste sympati. Røykelukt er vemmelig!

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 20:21   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Uff, for eit ekkelt dilemma!! Er nesten ikkje til å forstå at folk som lagar bunad røyker inne?? Om det var dette som var tilfellet da.

Tippar at ein rens kan hjelpe, men det rekk du jo ikkje før 17. mai. Rekninga kan du nesten sende til røykaren... Snakk om å ødelegge eit festplagg!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 20:25   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Jeg ville latt den henge ute og håpet på det beste.
Så utrolig kjipt altså..

- kom plutselig på hvor innmari sur jeg ble da svigermor kom med gave til Hvit før fødselen og babyteppet og bodyene stinket røyk. Jeg fikk lyst til å hive det ut vinduet, men det kunne jeg jo ikke, og det ble borte etter to runder på ullprogram med Milo. Ikke så lett med bunaden, nei.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 20:29   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Slik luktfjerningsspray får du kjøpt på biltema. Har brukt det mye også på ull. Ved sterk kjellerlukt har jeg ikke fått det vekk, mulig det funker bedre på røyk.

Et annet tips for lukt er eddikvann, det bruker vi også endel (hundefamilier blir gode på sånt....) kan stryke over med en fuktet klut, kanskje ogdå sprøyte forsiktig med sprayflaske på" det bredeste" ( mest fordtøvning, ikke stråle). Sprayflasker hender det de har på hagesentre, slik at du kanskje kan kjøpe det i morgen hvis du ikke har/ kan skaffe.

Ellers er sollys også virksomt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 23:30   #13
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Hun som laget bunaden røyker inne ja. Veldig kjipt og jeg kjenner jeg er en smule irritert.

Takk for mange tips.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 00:23   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Levere den inn på hurtigrens?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 00:24   #15
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Visste du om det? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde sendt bunaden på skikkelig rens og levert regningen til den røykende syersken.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 00:28   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Det med frysen er for å drepe bakteriene i sure joggesko. Røyklukt er ikke bakterier, ergo tror jeg ikke det funker. Verdt et forsøk kanskje.

Det finnes jo slike sprayer som fjerner lukt men det er kanskje skummelt med tanke på at det er en bunad.

Digresjon, men bakterier dør ikke i frysen, så det hjelper bare til man stikker tottelittene nedi joggeskoa og varmer opp bakteriene på ny.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 00:40   #17
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Jeg hadde sent den på rens. Trist at en helt ny bunad stinker røyk, håper dere blir kvitt lukten.
Ull, som mange bunader er sydd i trekker jo også veldig lett til seg lukt. Og jeg hadde vært forsiktig
med kemikalier kjøpt på bilbutikker på en bunad. Jeg hadde heller betalt de 3-400,- det evt koster
på ett renseri.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 13:10   #18
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Digresjon, men bakterier dør ikke i frysen, så det hjelper bare til man stikker tottelittene nedi joggeskoa og varmer opp bakteriene på ny.

Det er min erfaring også, så sko som er ødelagt av tåfislukt blir kastet.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 13:18   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

Jeg ville forsøkt å henge den i dusjen, etter jeg hadde dusjet, så kunne den hengt litt i dampen. Vet ikke om det funker, men det var det første jeg tenkte på.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 13:32   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne ekstrem røyklukt fra bunad?

det funker i alle fall om man har skadet plisseringen av ullstakken (for dem av oss som har slikt) men om det funker på lukt vet jeg ikke.

Lufting, langvarig lufting, og gjerne sol, er det jeg i hovedsak ville siktet på. Men slik været tidvis er her, r det nærmest som å henge den i en fuktig dusj... tåke og regn...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no