Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy-spørsmål

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-08, 20:00   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sy-spørsmål. Ferdig! Med bilde

Håper noen kan hjelpe meg... Jeg skal sy en enkel stakk til frøkna, men har et lite problem: Jeg må sy rynketråd øverst på skjørtet (i overgangen til linningen). Hvordan gjør jeg det, tro?

Fra oppskrifta:

Sitat:

Mål 2 cm inn fra splitten, sett et merke her og sy to rynketråder fra dette punktet og stopp 2 cm fra splitten på den andre siden.

__________________
2001 og 2001

Sist redigert av Stompa : 16-04-08 kl 13:00.
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 20:05   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Rynketråd regner jeg med er tråd som syes som skal rynkes. Sy evt med lang stinglengde evt tråklesøm, og stram trådene i hver ende når du er ferdig. Det er heldigvis ganske enkelt!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:39   #3
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy-spørsmål

du syr to sømmer ved siden av hverandre. Ikke feste i noen av endene og ha lengste stinglengde på.
Så drar du i den og rynker til så det blir pent.
Deretter kan du sy en vanlig søm mellom disse, dra dem ut og voila.. ferdig!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:44   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Takk begge to! Det var noe sånt jeg så for meg, men jeg fant ut at jeg måtte konsultere ekspertisen jeg visste finnes her på FP før jeg gjorde noe.

Skal teste ut ila. uka. Begynte med selene i kveld og skal ta linningen etterpå, sånn at jeg kan prøve lengden på frøkna før jeg begynner på selve stakken. Dette er spennende, gitt. Har ikke sydd annet enn gardiner, puter og forklær siden barneskolen...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 21:49   #5
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Gleder meg masse til å se!!!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 15:16   #6
jubel
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 85
jubel er litt kul
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Blir spennende å se det ferdige resultatet!!

__________________
Tobarnsmor og helfrelst hobbysyerske
jubel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 17:37   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

du syr to sømmer ved siden av hverandre. Ikke feste i noen av endene og ha lengste stinglengde på.
Så drar du i den og rynker til så det blir pent.
Deretter kan du sy en vanlig søm mellom disse, dra dem ut og voila.. ferdig!

Dra forsiktig i undertråden, da får du fine rynker.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 18:55   #8
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Aha!!! Takk for tips!!! Man skal lære noe nytt hver dag!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 19:42   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sy-spørsmål

I dag har jeg testa ut og fått til å rynke. Fant ut at det var best å dra i undertråden.

Stakken ser grei ut. Jeg har igjen å sy ned linningene på innsida, å sy på selene bak og å lage knappehull. Synes det har gått fort.

En merkelig ting, dog: Linningen er blitt for smal. Jeg har målt jenta rundt mage/bryst, og de to delene av linningen til sammen er flere cm videre enn brystmålet - og likevel når de bare akkurat sammen når jeg prøver stakken på (de kan slett ikke legges over hverandre, som meninga var). Det var meninga å sette knapper i begge sidene, men jeg får rett og slett bruke hekter i stedet. Vokse i den kan hun definitivt ikke, hvis jeg ikke setter på ny linning neste år.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 12:58   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Da er stakken ferdig, og jeg er kjempestolt. Den har opptil flere skjønnhetsfeil hvis man studerer den på nært hold, men det er tross alt første gang for meg. Frøkna er også fornøyd, og det er det viktigste. I tillegg klarte jeg å sy den så hun har litt å vokse i:



Skjorta er kjøpt; det ble for ambisiøst å sy den også. Vi skal i 70-årsdag til morfar førstkommende lørdag, så det var deadline.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 20:17   #11
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Så flott det ble! Nydelig jente også
Nå fikk jeg lyst til å sy...

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 23:19   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Jøye meg så flink du er! :imponert:

Fin jente har du også!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 23:41   #13
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Jøss - så flink du er! Fin jente i fin stakk

  Svar med sitat
Gammel 19-04-08, 10:14   #14
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sy-spørsmål

Den ble jo kjempefin!!!!!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no