Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-13, 20:54   #121
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Sikkert en viktig debatt generelt, men når det gjelder akkurat denne saken så var det en misforståelse. Lysfesten hadde de den femte desember. De hadde luciafeiring den trettende. Stod et oppslag om det i TB et par dager etterpå. Det var assisterende styrer som hadde misforstått. Det som var saken var at luciafeiringen tidligere hadde vært på Knattholmen, men av praktiske grunner ble flyttet inn til barnehagen i år, fordi det var mange som ikke fikk til å levere ungene sine der. Det hadde ingenting med muslimer å gjøre. Ukeplanen til barnehagen ligger på nett, der står det luciafeiring den 13., etterfulgt av samlingsstund om juleevangeliet og lucia, deretter skulle ene gruppa på kirkebesøk ...

Ellers, når det gjelder luciamarkering, så er vel det et resultat av snik-katolisering. Vi er protestanter og slutta med helgendyrkelse etter reformasjonen.

Nå har kanskje tråden forlatt litt min start, men jeg hadde ikke fått med meg den andre artikkelen i TB, men jeg har fått vite at foreldrene i bhg fikk med seg et langt skriv om hvorfor de ikke skulle feire Lucia, men ha lysfest isteden så det høres nesten ut som assistenten ble "ofret" slik at de da kunne gå tilbake på det hele da mediepresset stormet...

Ellers har jeg lest at ikke alle er enig i alle ord og utrykk som jeg hadde i HI. Det var selvsagt ikke meningen å støte noen (jeg stemmer ikke Frp av den grunn). Jeg mener fortsatt at vi skal holde på våre tradisjoner og heller fortelle hvorfor vi feirer som vi gjør (Jul i Svingen er fin på fellesskap og "integrering"). Jeg mener heller ikke at "de" tar fra oss alt, men at vi gjør mye for og tekkes andre og kanskje glemmer litt å verne om våre tradisjoner.

Jeg vil gjerne at skole og bhg fortsatt lager julepynt, synger julesanger etc. (Ja, vi gjør det hjemme også og jeg pålegger ikke skolen å ta ansvaret for det - men jeg vil gjerne at mine barn skal ha med seg noen av de tradisjonene jeg likte da jeg var barn...).

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 22:36   #122
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.



For meg blir det nesten like søkt som når vår generasjon vil lage opprop for å få jul i skomakergata tilbake som julekalender. For det var jo så koselig måvite!.

Jeg har hørt den kommer neste år.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 22:46   #123
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vår nåværende barnehage feirer ikke Lucia, men jeg vet ikke grunnen.

Det vet ikke jeg heller. De har ikke gjort det så lenge jeg har hatt barn der (siden 2010).

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 09:06   #124
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen lenger oppi her sa at "nå har man gått bort fra integrering og snakker om inkludering i stedet" (elns). Det mener jeg er et feilspor, og jeg vet ikke helt hvem de er som liksom skal ha gått bort fra integrering heller. For det første er ikke de to gjensidig utelukkende. Tvert imot (kommer tilbake til det).

[quote=Polyanna;3873208]



Jeg skrev det.
I vår helt nye pensumlitteratur så er det i alle fall dette som påpekes. Dette i forhold til offentlige dokumenter.

Integrere betyr å føre noe sammen til en helhet, altså er noen utenfor. Begrepet kan oppfattes som noe smalt da f.eks et funksjonshemmet barn er integrert i samfunnet med å få barnehageplass. Dette sier ingenting om kvaliteten på integreringa.
Inkludering innebærer mer, det er en sosial interaksjon mellom to eller flere, en prosess med et mål.
Inkludering handler om å endre helheten slik at alle finner en plass.

mamsen74: min erfaring fra barnehagefeltet viser meg at tradisjoner ikke blir borte. Det som derimot glimrer med sitt fravær mange steder er jo markering også av andre religioners høytider. Det er svært viktig å skille mellom det å feire og markere. Denne bestemte barnehagen ligger jo i Vestfold og de har da bedt høyskolen i Vestfold om råd, der har de en av landets fremste eksperter på dette feltet. Anbefaler å lese denne artikkelen: http://www.barnehage.no/no/Reportasj...ytidsjungelen/

"Midtlyngutvalget: barnehagen fremstår som en oppvekstarena som gir gode vilkår for inkludering, og flere undersøkelser peker på at barnehagen er den institusjonen i opplæringsløpet som virker mest inkluderende (NOU 2009:53)." (egne eksamensnotater)
Jeg mener at barnehagen har en stor jobb med å jobbe med dette temaet. Vi er så privilegerte at vi får møte søsken, foreldre, besteforeldre og andre rundt barnet hver dag. Derfor kan barnehagen ha et tett samarbeid med hjemmet og vi kan jobbe med viktige verdier som menneskeverd, respekt, likeverd, anerkjennelse osv. Det handler også om hvilken måte man møter mangfoldet på, om den er ressursorientert eller problemorientert. Møter man mangfoldet med anerkjennelse, åpenhet og at det er en ressurs, eller ser man på det som en stor utfordring, at man har en monokulturell tilnærming.



Sist redigert av Trixie : 17-12-13 kl 09:07. Årsak: Sliter litt med skriftstørrelsen her.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 09:57   #125
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Til glede for nye (evt glemske) lesere:
http://www.foreldreportalen.no/forum/blog.php?b=20272

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 10:02   #126
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Min datter lærte (nesten) den opprinnelige versjonen om Lucia på skolen i år, den med at hun ble tvangsgiftet og derfor drept da hun nektet. Jeg utdypet for henne at det også handlet om at hun var kristen, og at man ikke fikk lov til å være kristen i Romerriket på den tiden. Det er egentlig en historie om religionsfrihet (hvis man ser bort fra at kristendommen selv ikke har sett særlig positivt på religionsfrihet senere). Således en veldig fin historie med tanke på integrering.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 10:17   #127
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Mine lærte i barnehagen at Lucia ble drept fordi hun var kristen, og det var forbudt i Romerriket. Vet ikke om de lærte noe om tvangsekteskap eller menneskehandel, men om de gjorde det så glemte de i alle fall å fortelle meg den biten. Men de sa ett eller annet om at hun mistet øynene sine også ja. Så de har vel, i det minste delvis, lært den riktige historien. Tror til slutt barnehagen vinklet det litt slik at vi hedrer henne fordi vi ønsker at ingen skal bli forfulgt på grunn av religionen sin. Så var det da også flere ulike religioner som var representert i Luciatoget, og selve Lucia det ene året var ei jente fra Irak. Jeg håper at den Luciaen, i motsetning til den opprinnelige, får praktisere religionen sin i fred, uten å bli utstøtt eller på andre måter måtte lide for det.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no