Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Den beste tomatsausen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-12, 12:21   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Den beste tomatsausen?

Jeg har noen kjøttboller, og jeg vil ha Spaghetti og kjøttboller til middag. Hvordan lager jeg skikkelig god tomatsaus? Jeg pleier å lage spaghettisaus med kjøttdeig, da bruker jeg bare tomatpure og vann, men det blir nok ingen suksess med kjøttboller i. Tips?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:26   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg pleier å finhakke løk og hvitløk og surre det i litt smør til det blir blankt. Så har jeg i hermetiske tomater fra boks (med eller uten smakstilsetning), paprika i biter, raspet gulrot, selleri og det jeg ellers måtte ha av passende grønnsaker. Jeg har også i litt god olje. Dette lar jeg småputre så lenge som mulig, gjerne en times tid. Jeg kjører det glatt med stavmikser eller foodprosessor siden ungene får noia av biter. Jeg smaker så til med salt, pepper og eventuelt litt sukker om nødvendig.

Jeg lager kjempeporsjoner av dette i 10 liters kjele en dag jeg har god tid. Da lar jeg det koke i et par timer før jeg kjører det glatt, avkjøler det og fryser det ned i halvliters plastbokser. Denne sausen bruker jeg både til pasta, pizza og lasagne.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:29   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Takk for svar! To timers koking har jeg ikke tid til i dag - kan jeg koke en halvtime, går det greit, eller er det helt feil? Det var lurt å lage stor porsjon og fryse ned, det skal jeg gjøre en dag jeg har tid.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:29   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg gjør omtrent som Lhi-My, men har også i tomatpure og litt sukker. Jeg lager ikke store porsjoner da, bare så mye jeg skal ha til 1 måltid, hender jeg lager dobbel porsjon om jeg skal ha pizza en av de nærmeste dagene.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:33   #5
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg gjør omtrent som Lhi-My, men har også i tomatpure og litt sukker. Jeg lager ikke store porsjoner da, bare så mye jeg skal ha til 1 måltid, hender jeg lager dobbel porsjon om jeg skal ha pizza en av de nærmeste dagene.

Samt en god dæsj olivenolje, timian og persille

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:33   #6
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Selleri gjør underverker for smaken!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:35   #7
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg setter på spaghettivannet, og mens det koker opp, begynner jeg på sausen:
Surrer en halv løk i olje før jeg kjapp-bruner kjøttbollene litt sammen med løken. Så tømmer jeg over en boks tomater og kuttet paprika, har hvitløk og annet krydder over, kanskje revet eple eller gulrot eller annet snadder (bare kjøleskapet og fantasien setter grensene!) - og så koker det sammen mens spaghettien koker seg ferdig. Easy-peasy og middag på 20 minutter!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:35   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Selleri?

Takk for svar! Hvorfor sukker egentlig?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:37   #9
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Selleri?

Takk for svar! Hvorfor sukker egentlig?

Fordi sukkeret gjerne runder av den litt spisse tomatsmaken.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:38   #10
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Ja diverse krydder må i, det glemte jeg.
Sukkeret gjør underverker med totalen på et vis (vanskelig å forklare) om den blir for søt så hiver jeg ofte oppi eddik også (eplecidereddik eller hvitvinseddik).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:39   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

I see. Da er det nok lurt med sukker, ungene er ikke fans av spiss tomatsmak. Hvor mye skal jeg bruke til saus av en boks tomater? Jeg regner med en boks holder til en voksen og to barn?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:41   #12
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

I see. Da er det nok lurt med sukker, ungene er ikke fans av spiss tomatsmak. Hvor mye skal jeg bruke til saus av en boks tomater? Jeg regner med en boks holder til en voksen og to barn?

En boks holder fint til tre voksne og to barn også, etter min erfaring. Jeg pleier å ta en "klype" sukker (altså, så mye du får tak i mellom tommel- og pekefinger) og strø over. Smak deg frem.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:42   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Eg syns ein boks var litt lite, men du kan nok spe på med litt tomatpure og vatn da, sjølv om det ikkje er like godt som to boksar med tomater

Fine oppskrifter du har fått her i alle fall. Selleri er veldig godt i ja, sjølv om du ikkje skulle like selleri (eg er ikkje så veldig glad i rå selleristang f.eks, men det er vidunderlig i supper og sausar).

Ein halv time koking går bra det også. Jo lengre jo betre, men ein halv time gir også god saus.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:51   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Til kjøttboller synes jeg det gir en frisk og fin smak om du surrer løk/hvitløk i olje og så har i en god klunk hvitvin (1 drøy dl kanskje) og lar dette koke inn til kanskje halvparten. Så resten som foreslått over her av alle andre.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:01   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg bruker tomater, tomatpurré, løk, gulrot, olje og litt havremelk. Ikke noe sukker, føler at havremelken og gulroten søter mer enn nok.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:08   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg bruker litt forskjellige ingredienser etter innfallsmetoden og skapinnholdet, men for at tomatsausen skal bli god så må tomatene koke leeeeenge. Minst 45 minutter og gjerne 1 time. Jeg lager som regel tomatsaus ved å stavmikse tomater (hermetiske eller ferske), tomatpure, hvitløksfedd og basillikum til en helt jevn røre. Så tilsetter jeg salt, pepper og sukker og koker det i 45 min. eller lenger. Da er sausen blitt tykk og fin og er en fin base til alle mulige tomatsausbaserte retter. Den kan fryses også.

Til kjøttboller tilsetter jeg helst 2-3 ss matfløte. Til pizza tilsetter jeg ingenting og til bolognes-aktige retter tilsetter jeg det jeg måtte ha av løk, gulrot, minimais, spinat og stangselleri. Tomatsuppe kan lages ved å koke opp grønnsaksbuljong og jevne den før tomatsaus og ev. matfløte og grønnsaker tilsettes.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 14:50   #17
Fnissa
Aktiv
 
Fnissa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 253
Fnissa er litt kul
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Når dere sier selleri, mener dere sellerirot eller selleristang eller kan begge deler brukes.......? ;-)

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 15:22   #18
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Opprinnelig lagt inn av Fnissa, her.

Når dere sier selleri, mener dere sellerirot eller selleristang eller kan begge deler brukes.......? ;-)

Stangselleri.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 15:35   #19
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg bruker sellerirot!


Den beste sausen bruker du gode cherrytomater til, først baker du dem i ovnen med salt litt pepper og olivenolje som du drissler (godt norsk ord) over, deretter har du dem over løk og andre grønnsaker og kjører sammen med stavmikser. Krydder etter smak og behag. Viktig å ha litt syre (balsamicoeddik eller rødvin) i og litt søtt.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 15:36   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Jeg har blitt fryktelig glad i stavmikseren min, så jeg pleier å hakke rødløk, hvitløk og chili i den, evt. også noen ferske tomater, og så blande det med hermetiske tomater og la det putre i gryte eller dyp stekepanne. Bruker litt forskjellige krydder etter hva vi har, men timian, rosmarin, basilikum og sånt funker, i tillegg til pepper og bittelitt salt. Jeg bruker ikke sukker i. Den blir selvsagt best hvis den står i et par timer, men det er sjelden jeg rekker med baby i hus, og den er finfin etter en halvtime.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no