Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når vi først snakker om plaging av gjess og ender ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-09, 14:17   #41
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Sitter forresten og leser litt lover og kom over noen punkter på forbudtlista jeg ikke ante folk har drevet med en gang ( må jo ha gjort det siden det er et forbud mot det):

Fra Lov om dyrevern:

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

5. å klyppa eller brenna nebbet på fjørfe. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet,
6. å klyppa kammen på fjørfe,
7. å taka bort stemmebanda på hund.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 20:07   #42
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå er jeg veldig spent på dokumentasjonen din her altså. Dette kan bli interessant.
Hvordan kan du sammenligne dyrs kognitive nivå med menneskets? Hvordan kan du sammenligne dyrs hjerneaktivitet med menneskets litt mer mer komplekse hjerneaktivitet?
Hvilken dokumentasjon har du for at dyr har psykiske diagnoser som er sammenlignbare med psykiske diagnoser hos mennesker?
Og sist men ikke minst hvilket grunnlag har du for å hevde at det er menneskets sosialisering som er skyld i disse psykiske diagnosene?


Nå trenger man ikke doktorgrad for å vite at menneskets syn på dyrs hjerner er temmelig på vidda da..
Mennesker:
DYR! Kommuniser med meg!! Nehei? Du er ikke intelligent...

Om man ser på intelligens hos arten menneske, kontra andre dyr...

Hvor intelligent er det å utrydde seg selv? Det er foreløpig kun en dyrerase som har valgt å overse Darwins naturlige utvelgelse, og på den måten satt igang en degenerering som ikke er helt sunn.
Hvor intelligent er det å bruke alle sine ressurser på å slå ihjel og drepe andre av sin rase for å herske over dem?
Hvor intelligent er det å ødelegge hele livsgrunnlaget sitt, ved å forurense bostedet sitt?

Hva meg er bekjent, så er mennesket det eneste dyret som er så lite intelligent, at det klarer å utrydde seg selv!

(Og trenger du dokumentasjon, google er din venn)

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 10:10   #43
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Dååris: Mener du at menneskene er i ferd med å utrydde seg selv?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:00   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dååris: Mener du at menneskene er i ferd med å utrydde seg selv?

Det virker hvertfall som om vi gjør alt for å nettopp gjøre det. Jeg synes fremtiden ser dyster ut, med stadig utvikling av nyere biologiske våpen og atomvåpen som kan drepe flere og virke over større områder, den enorme forurensningen osv. At mennesket er planetens farligste levende vesen er ikke akkurat særlig overdrevet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:35   #45
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Jeg synes nå vi gjør det stikk motsatte av å utslette oss. Mennesker har aldri hatt høyere forventet levealder enn nå, og vi har problemer med at vi blir for mange, ikke for få.

Det henger for øvrig heller ikke på greip at dyr er mer intelligente enn mennesker.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:38   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Nei, men det kommer jo an på hva man legger i intelligens.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:54   #47
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Syke syke mennesker som behandler dyr på den måten!
De skulle fått ett rør stappet begge veier for å sjekke om de kan møtes på midten.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 13:39   #48
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Syke syke mennesker som behandler dyr på den måten!
De skulle fått ett rør stappet begge veier for å sjekke om de kan møtes på midten.

Åh du sa det så bra!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 21:56   #49
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå er det vel ikke det jeg påstår heller. Kylling hakker hverandre til døde i bittesmå bur. Der ligger døde og noen ganger spiser burkameratene på dem også. Burene er små, som frimerker å regne faktisk. De er netting, hele veien rundt, det finnes ikke vagler og vet du det er jammen ikke plass for de største kyllingene å bevege seg.

Norske kyllinger bor ikke i bur. Høns som bor i bur har vagler og det er tett mellom hvert dyr. Innen 2012 skal alle burhøns ha innredede bur med bedre plass, vagle, sandbad, egen rugekasse samt mulighet til å kvesse klør og nebb og det er mange som har innført dette allerede.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:55   #50
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Norske kyllinger bor ikke i bur. Høns som bor i bur har vagler og det er tett mellom hvert dyr. Innen 2012 skal alle burhøns ha innredede bur med bedre plass, vagle, sandbad, egen rugekasse samt mulighet til å kvesse klør og nebb og det er mange som har innført dette allerede.

Har du noen gang vært inne i et hønseri? Det at dette skal være på plass innen 2012 betyr ikke at det er slik at norske høns ikke står i bur pr i dag desverre.

  Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 10:56   #51
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Nå trenger man ikke doktorgrad for å vite at menneskets syn på dyrs hjerner er temmelig på vidda da..
Mennesker:
DYR! Kommuniser med meg!! Nehei? Du er ikke intelligent...

Om man ser på intelligens hos arten menneske, kontra andre dyr...

Hvor intelligent er det å utrydde seg selv? Det er foreløpig kun en dyrerase som har valgt å overse Darwins naturlige utvelgelse, og på den måten satt igang en degenerering som ikke er helt sunn.
Hvor intelligent er det å bruke alle sine ressurser på å slå ihjel og drepe andre av sin rase for å herske over dem?
Hvor intelligent er det å ødelegge hele livsgrunnlaget sitt, ved å forurense bostedet sitt?

Hva meg er bekjent, så er mennesket det eneste dyret som er så lite intelligent, at det klarer å utrydde seg selv!

(Og trenger du dokumentasjon, google er din venn)

Du har fremdeles ikke svart på de spørsmålene jeg stilte. Du kom med en del påstander om dyrs psyke og deres psykiske diasnoser som du igjen sammenlignet med menneskenes psykiske lidelser fordi vi er domestisert. Når du ikke finner svar på google som underbygger disse påstandene er det jammen nedlatende å svare slik du gjør. Det blir ingen fruktbare debatter av å hive ut påstander man ikke kan underbygge.

Går det virkelig an å google. Sikker på at alt som står på nettet er sant?

  Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 14:58   #52
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Har du noen gang vært inne i et hønseri? Det at dette skal være på plass innen 2012 betyr ikke at det er slik at norske høns ikke står i bur pr i dag desverre.

Ja, jeg vet de står i bur i dag. En ting er at de i hvert fall ikke får hakket på hverandre som de såkalte frittgående kan gjøre.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:17   #53
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Du har fremdeles ikke svart på de spørsmålene jeg stilte. Du kom med en del påstander om dyrs psyke og deres psykiske diasnoser som du igjen sammenlignet med menneskenes psykiske lidelser fordi vi er domestisert.

Her tror jeg du refererer til meg og ikke Dååris. Jeg skrev at jeg tror det at vi mennesker har fjernet oss såpass fra naturen på mange måter har vært skadelig for vår psykiske helse. Jeg har svart deg i forhold til synet på seksualitet. Et annet eksempel er ADHD. Flere leger mener i dag at dette er en konstruert diagnose. ADHD er den vanligste psykiatriske lidelsen blant barn og unge. Kort dreier det seg om hyperaktive barn som har problemer med å sosialiseres inn i samfunnet og blir derfor gjerne medisinert for å passe inn i normen og det som flertallet oppfatter som akseptabel sosial oppførsel. Det finnies en rekke litteratur om emnet. Her står litt http://www.alternativ.no/art/?id=47

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 22:33   #54
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Her tror jeg du refererer til meg og ikke Dååris. Jeg skrev at jeg tror det at vi mennesker har fjernet oss såpass fra naturen på mange måter har vært skadelig for vår psykiske helse. Jeg har svart deg i forhold til synet på seksualitet. Et annet eksempel er ADHD. Flere leger mener i dag at dette er en konstruert diagnose. ADHD er den vanligste psykiatriske lidelsen blant barn og unge. Kort dreier det seg om hyperaktive barn som har problemer med å sosialiseres inn i samfunnet og blir derfor gjerne medisinert for å passe inn i normen og det som flertallet oppfatter som akseptabel sosial oppførsel. Det finnies en rekke litteratur om emnet. Her står litt http://www.alternativ.no/art/?id=47

ADHD er langt mer komplekst enn hva du fremstiller det som her. ADHD er en sammensatt diagnose som har et meget komplekst symptombilde og som nok ikke kan sees i sammenheng med menneskets grad av sosialisering. Det å bruke alternativ som kilde for å forklare ADHD blir alt for enkelt.

  Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 23:06   #55
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

ADHD er langt mer komplekst enn hva du fremstiller det som her. ADHD er en sammensatt diagnose som har et meget komplekst symptombilde og som nok ikke kan sees i sammenheng med menneskets grad av sosialisering. Det å bruke alternativ som kilde for å forklare ADHD blir alt for enkelt.

Linken var bare et eksempel jeg kom over. Ellers er nok flere leger av den gode, gamle skolen uenig med deg. Jeg leste om en amerikansk, kvinnelig psykiater som har nettopp skrevet en bok om temaet. Typisk kan jeg ikke huske hva hun heter. Skal prøve å lete det frem.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 23:15   #56
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Ja, jeg vet de står i bur i dag. En ting er at de i hvert fall ikke får hakket på hverandre som de såkalte frittgående kan gjøre.

Jeg tror ikke hver høne har hvert sitt bur, de står vel stuet sammen flere i hvert bur? Jeg kjøper forøvrig kun økologiske egg, innbiller meg at det er bedre enn både vanlige egg og egg fra frittgående høner.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 23:17   #57
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Linken var bare et eksempel jeg kom over. Ellers er nok flere leger av den gode, gamle skolen uenig med deg. Jeg leste om en amerikansk, kvinnelig psykiater som har nettopp skrevet en bok om temaet. Typisk kan jeg ikke huske hva hun heter. Skal prøve å lete det frem.

Legger ut denne linken her jeg, for her er det mye god informasjon om ADHD http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=26083. Nå er dette ikke hva tråden handler om så jeg avslutter her.

  Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 23:59   #58
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Jeg tror ikke hver høne har hvert sitt bur, de står vel stuet sammen flere i hvert bur? Jeg kjøper forøvrig kun økologiske egg, innbiller meg at det er bedre enn både vanlige egg og egg fra frittgående høner.

Farfar mener og at egg fra våre høner som går fritt ute på tunet smaker bedre enn de man kjøper i butikken (de som ikke er øko).
Jeg merker veldig forskjell på eggehvitten. Våre egg har mer fast hvitte.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 10:51   #59
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Linken var bare et eksempel jeg kom over. Ellers er nok flere leger av den gode, gamle skolen uenig med deg. Jeg leste om en amerikansk, kvinnelig psykiater som har nettopp skrevet en bok om temaet. Typisk kan jeg ikke huske hva hun heter. Skal prøve å lete det frem.

Dr. Mary Ann Block "No more ADHD"

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 11:03   #60
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Dr. Mary Ann Block "No more ADHD"

Osteopater vet som kjent alt om ADHD. Det er viktig å lese om de menneskene du henviser til også. Jeg går jo ut fra at du vet litt mer om Dr. Block enn at hun har skrevet denne boken, har du lest den?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no