Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 11:22   #421
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg syns også spranget her ble voldsomt, selv om jeg forstår behovet for å stave at FERIE ER IKKE FRAVÆRSGRUNN!!!!!

Men at man ikke i løpet av et skoleår skal kunne ta fri en fredag og en mandag for å få til en mormorbursdag og en konfirmasjon eller en praktisk orging for at høstferien skal passe maks for alle hensyn, det syns jeg blir i overkant rigid, og er redd det undergraver respekten for hele regelverket.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:22   #422
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, kva er eigentleg forsinka søvnfasesyndrom?

Forsinket søvnfasesyndrom er nå kroppen ikke er helt i vater med døgnet. Det er overhodet ikke det samme som å snu døgnet, det er et reelt problem som i stor grad rammer tenåringer og som faktisk kan måles. Bør derfor ikke sammenlignes med ME og andre utelukkelses-diagnoser man ikke vet årsaken til.

http://helse-bergen.no/omoss/avdelin...0mennesker.pdf

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:28   #423
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette kommer aldri til å slutte å fascinere meg. Det at folk omtaler sykemeldinger som noe man kan bestille, som å bestille en bok på nettet eller noe.

Det vil vel uansett være ganske lett å gjennomskue, for mine unger hadde iallefall ikke klart å holde munn om at de skulle på ferie.

Jeg må si at jeg er litt delt når det gjelder denne saken. Vi har valgt å ta ut barn fra skolen i en uke for 3 år siden og kommer til å gjøre det igjen i år. Det vil altså si 5 dager hvert 3 år. Da følger vi så klart opp ukeplanen og vi har heller ikke barn som henger langt etter eller har mye annet fravær. Men jeg ser jo også at det er et større bilde enn bare oss og vil så klart følge reglene som skolen setter. Enn så lenge godtar de permisjonssøknader her, så da velger vi å benytte oss av det av og til. Vi bruker utenlandsturene sine muligheter for læring ved at vi oppsøker kultur og opplevelser og vi benytter oss at muligheter til å lære fremmedspråk og annen valuta. Jeg ser at det jo nok er et større bilde når det gjelder dette, men så lenge skolen her godtar permisjonssøknader tenker jeg at det er greit og gidder ikke ha dårlig samvittighet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:28   #424
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er tilhenger av noe som ligner på heldagsskole, men da tenker jeg ikke på skoledag fra morgen til kveld. Jeg tenker mer en helintegrert SFO-ordning med en skikkelig pause midt på dagen og et godt fritidstilbud som godt kan være frivillig. Og ingen lekser utover leselekse. Jeg synes det er hensiktsmessig bare for de årene man trenger barnetilsyn, og poenget for meg er at kommunene tvinges til å lage et tilbud som er like godt som det vi har i Trondheim og Oslo blant annet. Minus lekser og pluss fysisk aktivitet midt på dagen. Skoletimer hele dagen tror jeg blir for mye. På samme måte som lekser er for mye for mange barn som kommer ganske sent hjem etter skoledagen.

Hvis det skal være frivillig å være på skolen etter kl 13, må fortsatt all undervisningstid legges før det. Det betyr at det blir vanskelig å få til en lang pause midt på dagen uten å forlenge den obligatoriske delen skoledagen. Og hvis man tar utgangspunkt i at lekser har læringsverdi, må den tida også integreres i den obligatoriske skoledagen.

Da sitter vi igjen med en mellomting mellom det vi har i dag og heldagsskole. Altså; obligatorisk undervisning fra 8.30-14-14.30ish, med økt pause/fysisk aktivitet midt på dagen, ingen lekser og frivillig SFO med fritidstilbud fram til kl 17.

Er det noe sånt du ser for deg?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:52   #425
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Leste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna. Legger den inn i tråden jer, siden det handler om permisjonsregler.
Man kan da vel ikke sykmelde barna for å få dra på tur?
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3684568.ece

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).

Men hva sier foreldrene til barna sine? "Rektor sier nei, men vi lyver og sier at du er vært syk og så drar vi og koooooser oss på ferie!"

Jeg hadde aldri satt vesla i en situasjon som det. Hva lærer man barna da. Ikke er det viktig hva skolen sier, og lyve, pytt pytt, er vel ikke så farlig med en liten løgn, og får vi ikke som vi vil, ja da kan vi bare ordne oss en sykemld for det er det legen er til for.

Christa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:54   #426
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Her er et eksempel på en kommune hvor det fra rektorer og lærere ikke oppleves som problematisk å gi permisjon for ferie:
http://www.avisa-st.no/nyheter/article7862435.ece

Ikke at dette har overføringsverdi for andre skoler og andre kommuner, men forholdene rundt omkring varierer veldig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:00   #427
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Her er et eksempel på en kommune hvor det fra rektorer og lærere ikke oppleves som problematisk å gi permisjon for ferie:
http://www.avisa-st.no/nyheter/article7862435.ece

Ikke at dette har overføringsverdi for andre skoler og andre kommuner, men forholdene rundt omkring varierer veldig.

Ja, og i og med at det er opp til lokale myndigheter å avgjøre om det skal legges ytterligere føringer enn lovverket, blir jo slike forskjeller ivaretatt i dag.

Jeg synes imidlertid at denne debatten bør løftes høyere enn lokale myndigheter, fordi permisjonspraksis er et prinsipielt viktig element i en stor del av skolens organisering og samfunnsmandat. Jeg tror vi hadde fått bedre løsninger om det var nasjonale retningslinjer på dette.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:05   #428
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg er litt usikker på om jeg synes det er viktig å ha nasjonale retningslinjer mer detaljerte enn det man har. Retningslinjene vi har pr i dag er nasjonale og så er det lokale variasjoner på hvordan man forholder seg til søknader. Jeg synes egentlig det er OK.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:17   #429
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er litt usikker på om jeg synes det er viktig å ha nasjonale retningslinjer mer detaljerte enn det man har. Retningslinjene vi har pr i dag er nasjonale og så er det lokale variasjoner på hvordan man forholder seg til søknader. Jeg synes egentlig det er OK.

Vi har ikke noen nasjonale retningslinjer annet enn lovverket. Og det er tolkningsrommet her som har motivert mange kommuner landet over til å komme med mer detaljerte retningslinjer, de fleste løst basert på den såkalte "Oslostandarden". Når så mange skoleeiere og lokale myndigheter ser behov for å endre praksis temmelig radikalt, mener jeg det er på tide å løfte debatten ut fra kommunestyresalene.

Dette står om permisjon i opplæringslova:
Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker.

I tillegg kommer rett til permisjon ved religiøse høytider. Det er altså lovfestet, og ikke noe kommunene kan overprøve.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:19   #430
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mer en skivebom enn et ømt punkt. Jeg har fleks til å dra på hytta (jeg ikke har) fredag, men det var ikke ømt en plass. Men det åpner seg et klasseskille i norsk arbeidsliv. Før var både direktør Hansen og vaskehjelp Jonsen på jobb 8 til 4 eller 7 til 3. Nå kan direktør Hansen (eller advokat eller konsulent eller investor) reise til hytta torsdag (riktignok er han på telefonkonferanse hele veien opp og mesteparten av fredagen, leser papirer det meste av helgen og svarer på eposter midt i pizzaspisingen lørdag kveld, men på kontoret må han ikke være). Mens vaskehjelp Jonsen er inne i en turnusordning der hun jobber 05 - 08 mandag til fredag, 14-18 torsdag til lørdag, eller en annen veldig uhensiktsmessig ordning, og der hun absolutt ikke kan ta fri for et foreldremøte eller en dugnad eller en hyttetur.

Men det var ikke vaskehjelp Johnsen som syntes at jeg var usmakelig da jeg skrev det om torsdagshøttah i tråden.
Utspillet kom utelukkende fordi noen hevdet vi generelt har mer ugunstige arbeidstider og det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner mange torsdag til høttah-mennesker som tar ungene ut av skolen for å dra til syden i september, iallfall.

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Man kan da vel ikke sykmelde barna for å få dra på tur?
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3684568.ece

Selvsagt. Sykmelding er løsningen på det meste når man ikke får det som man vil, visste du ikke det? Den skal tidlig sykmeldes som god NAVer skal bli.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:35   #431
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men det var ikke vaskehjelp Johnsen som syntes at jeg var usmakelig da jeg skrev det om torsdagshøttah i tråden.
Utspillet kom utelukkende fordi noen hevdet vi generelt har mer ugunstige arbeidstider og det er jeg ikke enig i. Jeg kjenner mange torsdag til høttah-mennesker som tar ungene ut av skolen for å dra til syden i september, iallfall.



Selvsagt. Sykmelding er løsningen på det meste når man ikke får det som man vil, visste du ikke det? Den skal tidlig sykmeldes som god NAVer skal bli.

Det var jeg som syntes torsdagsreise-til-høttah-lommentaren din var usmakelig og skivebom - og nei, jeg er ikke vaskehjelp Johnsen - men jeg har jobbet ganske mange i turnus og vet litt om hva det innebærer. Jeg synes kommentaren var usmakelig fordi du 1) generaliserer og 2) tydeligvis overhodet ikke har tenkt over det Polyanna sier - at folk faktisk jobber der de er - de er ikke late drog som gir f. selv om de skulle finne på å reise en tur til hytta en torsdag. Og det er faktisk slik at hvis vi skal ha et samfunn hvor tjenester stadig er mer tilgjengelig, så må noen jobbe på de ubekveme tidspunktene. Skal poliklinikken på sykehuset ha oppe til 1900 må legen, radiografen og radiologen og sykepleieren også jobbe lenger. Ergo er det faktisk slik at det er mange i samfunnet som har ubekveme arbeidstider. Selv om det også er stadig fler som kan ta med seg kontoret dit de er.
Jeg kjenner lærere som går hjem fra jobb 13.30 hver fredag, men holder meg virkelig for god til å bruke det som en generelt eksempel på hvor moralsk forkvaklede lærere som gruppe er.

Og så synes jeg du er lang over grensen med den evinnelige NAV-generaliseringen din.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 25-09-13 kl 13:19.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:54   #432
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Pøbelsara: Du misforstår. Igjen: Høttah-kommentaren var et svar til de som mente at arbeidslivet var så lite fleksibelt (jeg husker ikke ordlyden, men to-tre stykker skrev det i innleggene sine i går) og jeg mener altså at det ikke alltid er slik. Hvis du tolker det som om jeg mente at folk flest ikke gjør jobben sin, så mente jeg ikke det, men generelt mener jeg at arbeidslivet er mer fleksibelt enn det var for en del år tilbake, mye pga. av teknologi, selvsagt. Jeg er enig med Polyanna at dette gjør at vi får et større klasseskille i arb. livet, mellom de med stor råderett over egen arbeidstid og de som ikke har det.
Jada, jeg generaliserer om NAV, selvsagt gjør jeg det, men jeg er minst like fascinert over Polyanna som tror at det ikke er "bare-bare" å bestille seg en sykmelding i Norge som hun er over de (deriblant meg) som mener at det faktisk er rimelig enkelt. Fikk nesten lyst til å bevise det ved å gråte litt hos fastlegen i morgen og se hva som skjer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 12:56   #433
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg VET jo at det er bare-bare, men er likefullt sjokkert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 13:17   #434
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Da sitter vi igjen med en mellomting mellom det vi har i dag og heldagsskole. Altså; obligatorisk undervisning fra 8.30-14-14.30ish, med økt pause/fysisk aktivitet midt på dagen, ingen lekser og frivillig SFO med fritidstilbud fram til kl 17.

Dette har vi forsåvidt i dag. Men i stede for fysisk økt midt på dagen, så er denne lagt til morgenen. Hver morgen så går hele skolen samlet på tur i 20-30 minutter. 2 dager i uken er det lagt inn en aktivitetstime som enten er leksehjelp, eller kulturskoletilbud. Her har vi foreldre kommet med ønske om et fysisk aktivitet tilbud også, og skolen stiller seg positiv til det, men har ikke fått det på plass i denne runden.

Jeg vet ikke. Jeg tror det er vanskelig å kanskje få lik skole over hele landet. Det er store forskjeller ute å går allerede.

Hos oss får alle som vil innvilget permisjon til ferier, men med klar melding fra rektor om at det er da foreldrene som har ansvar for at eleven tar igjen det faglige for de dagene man er borte.

Jeg ser jo at det ofte blir oppfattet som større problemer på større skoler når man ikke er en av få som tar ut permisjon, men en av mange. Jeg holder en knapp på at høst-og vinterferie ukene kan være mulige å flytte.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 13:41   #435
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Har førsteklassingene deres obligatorisk skoletid til kl 14-14.30 hver dag? Jeg synes det er lenge jeg, altså. Selv med innlagt fysisk aktivitet.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 13:43   #436
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Har førsteklassingene deres obligatorisk skoletid til kl 14-14.30 hver dag?

Ja, bortsett fra fredager, da er de ferdig 12.30. Men førsteklassene har sitt eget opplegg. De har ikke friminutt med de andre, men har lengre perioder med frilek, eller styrt rollelek ute.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"

Sist redigert av Mex : 25-09-13 kl 13:52.
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 13:44   #437
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Pøbelsara: Du misforstår. Igjen: Høttah-kommentaren var et svar til de som mente at arbeidslivet var så lite fleksibelt (jeg husker ikke ordlyden, men to-tre stykker skrev det i innleggene sine i går) og jeg mener altså at det ikke alltid er slik. Hvis du tolker det som om jeg mente at folk flest ikke gjør jobben sin, så mente jeg ikke det, men generelt mener jeg at arbeidslivet er mer fleksibelt enn det var for en del år tilbake, mye pga. av teknologi, selvsagt. Jeg er enig med Polyanna at dette gjør at vi får et større klasseskille i arb. livet, mellom de med stor råderett over egen arbeidstid og de som ikke har det.

Selvsagt er det ikke alltid slik, det er det heller ingen i denne diskusjonen som har påstått. Det som er blitt sagt er at samfunnet generelt sett har blitt mer slik, og det kan du ikke argumentere deg bort i fra. Bare i fra 2001 til 2005 har mengden helge- og kveldsjobbing i landet økt. I 2012 jobbet 800 000 mennesker i dette landet utenom ordinær dagtid, det er ganske mange mennesker.

Opprinnelig lagt inn av SSB

Blant dem som arbeider regelmessig utenom ordinær dagtid, er det blitt mer vanlig med skift- eller turnusarbeid de siste årene. I 2006 hadde 66 prosent av de som jobbet utenom ordinær dagtid skift- eller turnusarbeid, mens tilsvarende andel i 2012 var 71 prosent. Målt som andel av ansatte i alt hadde 23,7 prosent skift- eller turnusarbeid i 2012. Tilsvarende jobbet 9,5 prosent av de ansatte regelmessig utenom ordinær dagtid, men ikke i skift eller turnus i 2012.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 14:01   #438
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det håper jeg også at legene gjør. For meg høres det helt tullete ut å sykmelde barnet fordi vi ikke får fri sånn vi vil. Det hadde ikke ramlet meg inn å tenke tanlen engang

Jeg tenker ikke sånn, men at skolene begynner å kreve legeattest for alt sykdomsfravær hos unger. Det håper jeg fastlegene ikke går med på å ha som sin oppgave da det er fullstendig bortkastede ressurser.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvis det skal være frivillig å være på skolen etter kl 13, må fortsatt all undervisningstid legges før det. Det betyr at det blir vanskelig å få til en lang pause midt på dagen uten å forlenge den obligatoriske delen skoledagen. Og hvis man tar utgangspunkt i at lekser har læringsverdi, må den tida også integreres i den obligatoriske skoledagen.

Da sitter vi igjen med en mellomting mellom det vi har i dag og heldagsskole. Altså; obligatorisk undervisning fra 8.30-14-14.30ish, med økt pause/fysisk aktivitet midt på dagen, ingen lekser og frivillig SFO med fritidstilbud fram til kl 17.

Er det noe sånt du ser for deg?

Ja. Det krever ca 30 min utvidet skoledag sammenlignet med idag. Hovedpoenget er at SFO integreres i skolen og har et skikkelig opplegg overalt. Og at lekser i stor grad utgår for de yngste.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Pøbelsara: Du misforstår. Igjen: Høttah-kommentaren var et svar til de som mente at arbeidslivet var så lite fleksibelt (jeg husker ikke ordlyden, men to-tre stykker skrev det i innleggene sine i går) og jeg mener altså at det ikke alltid er slik. Hvis du tolker det som om jeg mente at folk flest ikke gjør jobben sin, så mente jeg ikke det, men generelt mener jeg at arbeidslivet er mer fleksibelt enn det var for en del år tilbake, mye pga. av teknologi, selvsagt. Jeg er enig med Polyanna at dette gjør at vi får et større klasseskille i arb. livet, mellom de med stor råderett over egen arbeidstid og de som ikke har det.
Jada, jeg generaliserer om NAV, selvsagt gjør jeg det, men jeg er minst like fascinert over Polyanna som tror at det ikke er "bare-bare" å bestille seg en sykmelding i Norge som hun er over de (deriblant meg) som mener at det faktisk er rimelig enkelt. Fikk nesten lyst til å bevise det ved å gråte litt hos fastlegen i morgen og se hva som skjer.

Arbeidslivet er mer fleksibelt i mange retninger, ikke bare for arbeidstakere. Endel kontorrotter med høyere utdanning har full råderett over egen hverdag, mens fleksibilitetsøkningen for arbeidsgiver er mer uttalt i mange yrker slik at hvermannsen i større grad må jobbe på ubekvem tid året rundt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 14:02   #439
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Selvsagt er det ikke alltid slik, det er det heller ingen i denne diskusjonen som har påstått. Det som er blitt sagt er at samfunnet generelt sett har blitt mer slik, og det kan du ikke argumentere deg bort i fra. Bare i fra 2001 til 2005 har mengden helge- og kveldsjobbing i landet økt. I 2012 jobbet 800 000 mennesker i dette landet utenom ordinær dagtid, det er ganske mange mennesker.

Er dere ikke egentlig enige? Forutsatt at slik betyr mer fleksibelt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 14:09   #440
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er dere ikke egentlig enige? Forutsatt at slik betyr mer fleksibelt.

Rine sier at ikke alle er like ufleksible, og peker på folk som drar på hytta på torsdag i stedet for fredag. Jeg viser til statistikk som viser at flere jobber skiftordninger nå enn før, noe som vil si at det faktisk er mindre fleksibelt for en større andel i befolkningen. Mens for de øvrige så er det mer fleksibelt, men det hjelper jo ikke skiftarbeiderne det spøtt at vi andre har mer fleksible jobber, f.eks. som gir oss mulighet til å jobbe fra hytta i ukedagene (mobilt bredbånd, mobilitetsløsning og laptop gjør at jeg kan jobbe hvor som helst i fra). Arbeidslivet har de siste 30 årene gått fra en veldig standard 8-4 jobbing med tre uker fellesferie i juli, til mye mer skiftjobbing for veldig mange flere, hyttejobbing for resten og ferie som tas på helt andre tidspunkt enn juli, både på grunn av flere ferieuker og stor endring i arbeidsmarkedet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no