Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 10:37   #401
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Leste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna. Legger den inn i tråden jer, siden det handler om permisjonsregler.
Man kan da vel ikke sykmelde barna for å få dra på tur?
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3684568.ece

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:37   #402
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tror du ikke Oslobarn driver med svømming, klatring, skihopp og alpint?

Selvsagt er det ikke alle fritidsaktiviteter som kan eller skal legges inn i SFO-tiden, men det er slett ikke umulig å få til et godt tilbud som omfavner mye av det ungene allerede er opptatt av. Selvsagt ser jeg at det blir en anderledes utfordring med lengre avstander og mindre miljøer, men jeg vil tro at en dirigent syns det er veldig ok å reise den timen til felleskorpset i arbeidstiden i stedet for på kveldstid. Jeg skjønner ikke helt at akkurat det skal utgjøre en forskjell.

Dirigenter er stort sett studenter og har ikke allverdens mulighet til å reise i arbeidstiden. Dessuten er det utopi å få fraktet alle ungene til ett sted i den tiden, få foreldreapparatet på plass eller å tenke seg 6 korps.

Så lokale forhold betyr en del og slik må det være tenker jeg.

Det er også stor variasjon på hvor mange barn som er på SFO på grunn av skyssordning. For å endre skyssordning må det bli heldagsskole, ikke bare SFO.

En annen utfordring er spørsmål om hvem som har lov til å bedrive fritidsaktivitet i SFO-tid. Det er ennå ikke helt definert,.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:38   #403
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tror du ikke Oslobarn driver med svømming, klatring, skihopp og alpint?

Selvsagt er det ikke alle fritidsaktiviteter som kan eller skal legges inn i SFO-tiden, men det er slett ikke umulig å få til et godt tilbud som omfavner mye av det ungene allerede er opptatt av. Selvsagt ser jeg at det blir en anderledes utfordring med lengre avstander og mindre miljøer, men jeg vil tro at en dirigent syns det er veldig ok å reise den timen til felleskorpset i arbeidstiden i stedet for på kveldstid. Jeg skjønner ikke helt at akkurat det skal utgjøre en forskjell.

Korpsidirigenten har nok en annen jobb eller studier på dagtid slik at det da ville bety at man ikke hadde noen dirigent. Det er forskjell på by og bygd på dette punktet, jeg tror ikke det er mulig å organisere det likt. Typisk punkt egnet for kommunalt selvstyre, alt passer ikke overalt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:39   #404
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Leste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna.


http://www.nettavisen.no/nyheter/article3684568.ece

Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:48   #405
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det med å integrere fritidsaktiviteter i skolen er jeg litt usikker på i og med at skolegrenser og fritidstilbud mange steder ikke er sammenfallende, men det er kanskje ikke en umulighet? Det fungerer nok veldig mye bedre hvor kretsene sammenfaller, men på steder hvor fritidstilbud, også for de i småskolen i stor grad spenner over skolekretsene vil det kunne bli ganske begrensende å belage seg på at det meste av fritidsaktivitet er i SFO-tid. Svømming, korps, kor, klatring, tae kwon doe osv. er aktiviteter som typisk ikke lett kan legges i SFO-tid uten at SFO også sørger for transport.
Å legge kulturskole i SFO-tid tror jeg ville funke bra (om da bare man kan få kulturskolelærere til å komme til skolen).

Tilbud om fritidsaktiviteter i SFO-tid er en økende trend (mye på grunn av regjeringens kulturskoletime, som jeg håper vi får beholde), og noe jeg ser på som et skritt i riktig retning. I vår kommune reiser kulturskolelærerne til skolen og har bl.a. teatertimer, nysirkus og enetimer i instrumentopplæring. Korpset har også øvelse i SFO-tiden for den yngste gruppa. Da reiser dirigenten rundt til de forskjellige skolene og øver med smågrupper der. Så har de fellesøving utenom skoletid én gang i mnd. Det fungerer kjempefint. I tillegg vet jeg det er tennisskole i SFO-tida, og sikkert flere andre tilbud jeg ikke vet om.

Heldagsskole betrakter jeg for øvrig som lite "turnusvennlig" sett fra vårt perspektiv i hvert fall. Når pappa jobber annenhver helg, er det ganske fint at han kan være sammen med skolejenta fra kl 13 et par ettermiddager i uka. Hvordan tenker dere at heldagsskole vil hjelpe til med å gi turnusforeldre og barn mer tid sammen?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:56   #406
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Så lokale forhold betyr en del og slik må det være tenker jeg.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er forskjell på by og bygd på dette punktet, jeg tror ikke det er mulig å organisere det likt. Typisk punkt egnet for kommunalt selvstyre, alt passer ikke overalt.

Selvfølgelig, det er da ganske innlysende. Men det er ikke det samme som at alt som går i byen er fullstendig umulig på bøgda så derfor kan vi ikke inspireres av det som skjer der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:58   #407
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg er ikke tilhenger av heldagsskole, bare for å få sagt det. Jeg synes SFO skal være frivillig nettopp fordi foreldre har ulike jobber og barn skal ha mulighet til å reise hjem tidligere enn 16-17. Det er mange fordeler med heldagsskole, men jeg ser ulempene også. Barn som har bortimot en times reisevei og foreldre med fjøs får ikke rukket å se foreldre før ganske sent på kvelden om de skal holdes på skolen til 16.00.
Skoledagene er også lange nok synes jeg hvis man skal holde på tradisjonelt system med lekser. Hvis lekser og egenarbeid blir lagt inn i heldagsskolen (og da forutsettes voksne som kan følge opp leksearbeidet på skolen) kan jeg være med på en utvidelse, men ikke heldags.
Man kan også spørre hvem det skal være heldagsskole for og hva det vil innebære?
Skal det gjelde alle aldersgrupper? Skal SFO kuttes og skoledagen starte grytidlig for alle og slutte sent for alle? Skal SFO være i tillegg?
Det kreves en helt annen tenkning, samt at det er en stor jobb å gjøre med bygningsmasse på norske skoler dersom alle skal legge til rette for heldagsskole. Jeg kan godt være med på tanken, men da må alle aspekter tas med i tenkningen.

I en skole med et superrigid permisjonsreglement ser jeg veldig mørkt på heldagsskole.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:59   #408
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig, det er da ganske innlysende. Men det er ikke det samme som at alt som går i byen er fullstendig umulig på bøgda så derfor kan vi ikke inspireres av det som skjer der.

Nei selvsagt og det gjelder begge veier.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:01   #409
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg er tilhenger av noe som ligner på heldagsskole, men da tenker jeg ikke på skoledag fra morgen til kveld. Jeg tenker mer en helintegrert SFO-ordning med en skikkelig pause midt på dagen og et godt fritidstilbud som godt kan være frivillig. Og ingen lekser utover leselekse. Jeg synes det er hensiktsmessig bare for de årene man trenger barnetilsyn, og poenget for meg er at kommunene tvinges til å lage et tilbud som er like godt som det vi har i Trondheim og Oslo blant annet. Minus lekser og pluss fysisk aktivitet midt på dagen. Skoletimer hele dagen tror jeg blir for mye. På samme måte som lekser er for mye for mange barn som kommer ganske sent hjem etter skoledagen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:02   #410
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Sitat:

Han sier at han har snakket med flere foreldre som i fremtiden vil sykemelde barna sine fremfor å ha en åpen og ærlig dialog med skolen.

Dette kommer aldri til å slutte å fascinere meg. Det at folk omtaler sykemeldinger som noe man kan bestille, som å bestille en bok på nettet eller noe.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:05   #411
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Vi har skoledag fra 08/0830 (fleksibel start) til 15. En time fri midt på dagen. Individuelle pauser ved behov utover det. SFO fra 15 - 1645. Skoleslutt 13 om fredagene.

Strålende både for å få gode og lange nok arbeidsøkter, tid til å gjøre de andre tingene (elveturer, museum, prosjekter, idrettsdager, øvelser til juleforestillinger, etc.) og likevel ha godt med tid til læring og fordyping. Selv om alle mine faktisk klager over at det har blitt for lite tid til faktisk arbeid denne høsten, fordi det har vært såpass mye "annet".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:06   #412
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei selvsagt og det gjelder begge veier.

Seffern!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er tilhenger av noe som ligner på heldagsskole, men da tenker jeg ikke på skoledag fra morgen til kveld. Jeg tenker mer en helintegrert SFO-ordning med en skikkelig pause midt på dagen og et godt fritidstilbud som godt kan være frivillig. Og ingen lekser utover leselekse. Jeg synes det er hensiktsmessig bare for de årene man trenger barnetilsyn, og poenget for meg er at kommunene tvinges til å lage et tilbud som er like godt som det vi har i Trondheim og Oslo blant annet. Minus lekser og pluss fysisk aktivitet midt på dagen. Skoletimer hele dagen tror jeg blir for mye. På samme måte som lekser er for mye for mange barn som kommer ganske sent hjem etter skoledagen.

Det er et sånt tilbud jeg ønsker meg også. Jeg syns det er viktig at ikke alt for mye av barns hverdag blir organisert. Frilek og tid man styrer helt selv er superviktig. Sønnen min setter enormt stor pris på, og han trenger, den tiden han bare er på AKS og leker og bestemmer selv hva han skal bruke tiden sin på.

men jeg ser også argumentet fra Guava med steder der lang reisevei kan føre til at ungene får ekstremt lite hverdagstid med foreldrene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:10   #413
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Seffern!

Det er et sånt tilbud jeg ønsker meg også. Jeg syns det er viktig at ikke alt for mye av barns hverdag blir organisert. Frilek og tid man styrer helt selv er superviktig. Sønnen min setter enormt stor pris på, og han trenger, den tiden han bare er på AKS og leker og bestemmer selv hva han skal bruke tiden sin på.

men jeg ser også argumentet fra Guava med steder der lang reisevei kan føre til at ungene får ekstremt lite hverdagstid med foreldrene.

Ja, og derfor tenker jeg at det er fornuftig at det ikke er heldagsSKOLE, men et fornuftig, integrert og frivillig SFO-tilbud på slutten av dagen. Gjerne enten gratis for alle eller såpass indeksregulert at prisen ikke avgjør hvorvidt barn får delta på denne viktige sosiale arenaen eller ikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:11   #414
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ok, nå har jeg satt meg ned med min 3.klasse videregåendeelev, og vi har regnet oss frem til at hun har manglet lærer i 39 % av timene til nå dette skoleåret.
Det blir cirka like fruktbart og relevant i denne diskusjonen som kommentarene til Stompa og Zoë.

Det var ikke ment å være fruktbart og relevant, det var ment å forklare hvorfor jeg velger å ikke delta i diskusjonen mer - fordi jeg ser at jeg ikke klarer å være objektiv fordi jeg farges av den enorme frustrasjonen fraværsproblemet i videregående skaper for meg, og da synes jeg ikke jeg har noe i diskusjonen å gjøre. (At jeg ikke klarer å la være å lese er en annen sak. Det samme gjelder frustrasjonen når jeg ikke får vikar ved fravær fordi det rett og slett ikke finnes kvalifiserte vikarer å sette inn.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:11   #415
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Katta: Ja, selvfølgelig. Leste litt fort.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:13   #416
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg synes forøvrig man godt kan ha to ulike sett med regler, ett for de små og ett for de som er litt større. Det er for de yngste jeg reagerer mest på manglende fleksibilitet, fra ungdomsskolen er det mer forståelig og hensiktsmessig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:16   #417
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Vi hadde heldagsskole for 1.- 4. trinn, hvilket fungerte supert. Men kommunen valgte likevel å kutte det ut, dessverre, til tross for gode tilbakemeldinger fra alle hold, undersøkelsene viste en utrolig positiv trend, men de fant ikke midler til dette i kommunekassen.

Og moralen er??? Fantastiske forbilder for barna.

Sitat:

Han sier at han har snakket med flere foreldre som i fremtiden vil sykemelde barna sine fremfor å ha en åpen og ærlig dialog med skolen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:16   #418
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom?

Det som er så innmari synd med det er at foreldre i praksis lærer barna sine å jukse, i tillegg til å miste all respekt for systemet og reglene. Det er det samme med de som da spekulerer i at skolen ikke har andre sanksjoner enn å skrive ut elevene om fraværet passerer 14 dager; det blir litt sånn at siden det i realiteten ikke har noen konsekvenser, så hever jeg meg enkelt og greit over regelverket, og drar likevel. Jeg tipper at de fleste barn nokså raskt får med seg regelverket, og dermed også holdningene rundt.

Når det er sagt, så mener jeg regelverket i Oslo har blitt for rigid. Fra full frislipp til ingenting, blir litt pussig. Kunne man ikke ha funnet mellomtingen; 2-3 dager i løpet av et skoleår, maks 10 i løpet av barneskolen, skjønn mht elevens stilling? Elns?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:17   #419
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).

Det håper jeg også at legene gjør. For meg høres det helt tullete ut å sykmelde barnet fordi vi ikke får fri sånn vi vil. Det hadde ikke ramlet meg inn å tenke tanlen engang

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 11:20   #420
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

På vår skole var de veldig klare på at hvis man alikevel valgte å ta barna ut så måtte man være helt ærlig med dem på hva man gjorde, og ikke sette ungene i en moralsk skvis hvor de må lyve om hva de har gjort.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no