Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pinnekjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-08, 21:42   #1
Line
Just me
 
Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 220
Line er litt kulLine er litt kul
Spørsmål

Pinnekjøtt

Hvor lenge vanner dere ut pinnekjøttet?
Kjøleskap eller i romtemperatur?

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:43   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Jeg er ikke noen pinnekjøttekspert, men jeg pleier å vanne ut pinnekjøttet fra kvelden før eller ca. et døgn, i kjøleskapet eller kjølig kjeller.
Skifter vann en gang.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:44   #3
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

12 timer, i romtemperatur.

(Evt i badekaret under rennende vann klokka 10 på julaftens formiddag, men det er en annen historie ... )

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:50   #4
Line
Just me
 
Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 220
Line er litt kulLine er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Problemet mitt er at jeg skal ha gjester på pinnekjøtt kl 17 i morgen.
Men hvis jeg setter det i kjøleskapet i kveld og tar det ut i morgen tidlig, da er det vel vannet ut nok? (jeg og gjestene liker at det er salt....)

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:55   #5
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.863
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Natta over. Det holder! Jeg har prøvd med bare noen få timer også, og det og gikk helt fint. Pleier å ha det i kaldt vann og det står på kjøkkenbenken om natta.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 21:56   #6
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Natta over skal vel holde.

Jeg pleier å fylle kasserollen med vann på kvelden og sette den på benken. Skifter vann på morgenen og setter til trekking i 13-14 tiden.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:20   #7
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Jeg pleier kun å la det ligge kvelden og natten over. Setter gryten ut om det ikke er for kaldt. Sist la jeg det ut ved 12 tiden lørdag og middagen var ca kl 17 søndag. Da syns jeg det hadde ligget for lenge, for det smakte nesten ingenting (tiltross for at det var røkt pinnekjøtt).

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:22   #8
Line
Just me
 
Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 220
Line er litt kulLine er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

Jeg pleier kun å la det ligge kvelden og natten over. Setter gryten ut om det ikke er for kaldt. Sist la jeg det ut ved 12 tiden lørdag og middagen var ca kl 17 søndag. Da syns jeg det hadde ligget for lenge, for det smakte nesten ingenting (tiltross for at det var røkt pinnekjøtt).

ca 8 timer i kjøleskapet.....?

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:29   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Litt lite, da blir det fort vel salt. 12-14 timer, eller bytt vann en gang.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:31   #10
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Kjappmetoden er å sette det i rennende vann.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:32   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt

12 timer er vel standaren.

Men det er jo masse som speler inn. Røykt eller ikkje. Kor salt det er osv osv.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:34   #12
Guffen
Hvor er hengekøyen!?
 
Guffen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 144
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Natten over, bytt vann når du står opp.

Da bør det være bra.

__________________
Guffen og gutta (05 og 06)
"I will rather be an optimist and a fool, than a pessimist and right." A.Einstein
Guffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 22:36   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Natten over går fint. Vi har også fått finfint pinnekjøtt med å vanne det fra morgen til ettermiddag, men har da byttet vann oftere. Mener jeg å huske.

Her pleier det å stå i kjelen på komfyren. Jeg har ingen intensjoner om å sette den hinsides svære pinnekjøttgryten i kjøleskapet, da tror jeg det hagler glassplater ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:16   #14
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Kommer ann på om kjøttet er røkt og hvor salt. Ofte står det på pakken hva som anbefales.
Jeg pleier å legge pinnekjøttet i iskaldt vann ved midnatt. Skifter vannet en til to ganger og lar det stå i ei kald matbod til ca kl 13/14 dagen etter. Det blir ca 14 timer og jeg har aldri opplevd at kjøttet blir tamt.
Etter at jeg har dampet pinnekjøttet så bruker jeg å legge pinnekjøttet i stekovnen og har grillen litt på.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:36   #15
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Jeg gjør som Nelle. Spesielt det med grillen er viktig.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:38   #16
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Natten over i romtemperatur. (Legges i vann i 8 tiden kvelden før.)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:31   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Setter det i vann kvelden før ja, og bytter vann på morgenen, og lar det stå et par timer til. Har det på kjøkkenbenken.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 12:07   #18
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Hva slags tilbehør har dere til pinnekjøtt og hva slags saus har dere - eller bruker dere bare kraften som saus?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 12:11   #19
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Jeg pleier å sette i vann på kvelden. Lar det stå ca en time før jeg bytter vann. Lar kasserollen stå i kjelleren.

Tilbehør er sjy/sø, kålrotstappe og poteter.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 12:13   #20
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hva slags tilbehør har dere til pinnekjøtt og hva slags saus har dere - eller bruker dere bare kraften som saus?

Kraften fra pinnekjøttet. Ellers serverer jeg mandelpoteter og kålrabistappe hvor jeg har litt poteter og litt gulrot oppi samt litt kraft og bittelitt fløte. Godt med pepper oppi stappen må det være.

Noe som er viktig til så feit og salt mat er at tallerknene er varme.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no