Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Flått

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-16, 11:29   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Flått

Vi har vært i Danmark en uke og jeg har ett litt "anstrengt" forhold til flått. Noen deltakere hadde fått flått i fjor, og da kjenner jeg at jeg klør.

Jeg har aldri sett en flått hverken i det fri eller på hud.

Nå har jeg zoomet kroppen til Mini etter flått og jeg ser ingen med det blotte øye, men så lurer jeg på om man kanskje ikke ser dem med det blotte øye? Må man gå over med forstørrelsesglass? Hvor på kroppen setter flåtten seg? Noen steder man bør sjekke ekstra nøye?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 11:33   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått

Den setter seg gjerne på steder med tynn hud, men den er ikke usynlig. Den er bitteliten i det den setter seg fast, men etter noen dager er den som en lillefingernegl - full av blod og ikke til å overse... Jeg synes det mest effektive er å stryke hendene over kroppen hver kveld, da vil du kjenne den.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 11:40   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flått

Jeg har strøket hendene over huden. Nå er dette en gutt på 14 år som har fått litt behov for å beskytte kroppen sin. Så når mor insisterer på å gå over for å lete etter flått er det ikke med lekende lyst han kommer løpende. Han har ikke rullet seg i høyt gress, og jeg har fått sjekket ganske grunndig, men jeg har bedt han om å sjekke lysken og andre steder når han er i dusjen. Det er grenser for hvor mor får sjekke. Og ihvertfall i påsyn av andre, jeg fikk sjekke når han kom hjem.

Men takk for svar Darth, da satser jeg på at jeg klarer å se forskjell på flått og føflekk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 11:44   #4
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått

Fordelen, om man kan si det sånn, er at jo flere dager flåtten sitter, jo synligere blir den - til slutt overser selv ikke en 14-åring flåtten. De fleste blir ikke syke, det pleier jeg å tenke når jeg får flått-hysteri (noe jeg har en hang til, selv om jeg aldri har hatt flått på meg selv).

Flåtten står litt ut fra huden, så den er ganske annerledes enn en føflekk, i alle fall synes jeg det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 11:51   #5
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått

Jeg finner flått på katten i tykk pels, du vet hva det er når du ser en. Ta tak med pinsett og dra rett ut. Ikke dill med smør, vri når du drar av og hva har du. Flått er uggen, men helt til å overleve. =)

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 11:56   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått

Jeg fikk en flått i skrittet når jeg var 15 år. Jeg forstod med en gang hva det var, når jeg oppdaget den. Kjente den når jeg tørket meg på do. Den hadde nok sittet opp mot en uke, og hadde fått dårlig feste pga sted. Men jeg var ikke i tvil om hva det var. Visste om flått, og hadde vært på hytta og tisset i det fri.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 12:10   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått

Huff. Syns det er så fælt at media har hatt et voldsomt skremselsfokus på det med flått. Hvorfor?!!

Syns du har sjekket kjempebra, og ungene oppdager det selv når de er så store og de har fått beskjed om å følge med.
Flåttbitt er stort sett helt uproblematisk. Man følger med bittstedet I etterkant, og drar til legen om man får utslett eller symptomer som er forenelig med sykdom etter Flåttbitt.

Jeg ser over ungene når jeg steller dem. Kikker bak ører, knehaser, mellom tær, og kikker ellers kjapt over dem. De fester seg hvor som helst egentlig, men liker best tynn hud ja. Ungene har så langt sluppet unna, mens jeg selv har hatt flått på meg en del ganger.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 12:17   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått

Flått er ikke så vanskelig å få øye på, nei. Ihvertfall ikke etter et døgn når de har fått litt størrelse.
Har aldri blitt bitt selv(takk og lov) men fjernet en gang en fra øyelokket(!) til hunden jeg hadde, og et par som hadde bitt en ekskjæreste.

I en gruppe på Facebook leste jeg forøvrig om noen som hadde gått tur med hunden sin en eller annen plass i Norge nylig. De fjernet vel 800+ flått fra hunden i dagene etter! Så enkelte plasser er det tydeligvis mye flått om dagene.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 12:27   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flått

800 flått var her på Sunnmøre.

Men yngstemann her var i skogen i går og fikk null flått, så det er ikke helt ville tilstander heldigvis.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 16:36   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.783
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått

Du kan se den altså. Selv før den har begynt å suge blod er hodet på størrelse med et litt stort, men flatt, knappenålshode. Mini har kommet hjem med tre stk denne sommeren. Vi har oppdaget dem samme dag som hun fikk dem, selv om vi ikke har sjekket henne bevisst. Den ene fant hun faktisk selv "mamma, jeg fant hantikk på magen min" og så kom hun med den i hånda. Aner ikke hvordan hun hadde fått den av, men siden den fremdeles var helt flat, hadde den nok ikke rukket sette seg skikkelig. Den jeg fant inni øret hennes var mer pes å få ut ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 16:57   #11
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.882
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flått

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

800 flått var her på Sunnmøre.

Hva mener du, har dere funnet 800 flått?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 17:00   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flått

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hva mener du, har dere funnet 800 flått?

http://www.smp.no/nyheter/alesundogo...n-13106098.ece

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 17:57   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flått

Mye flått enkelte steder i Ryfylke. Yngste har hatt flere på seg i sommer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 18:01   #14
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.783
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Mye flått enkelte steder i Ryfylke. Yngste har hatt flere på seg i sommer.

Vi bor nesten i Stavanger sentrum, og her er MYE nå.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 18:32   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flått

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Huff. Syns det er så fælt at media har hatt et voldsomt skremselsfokus på det med flått. Hvorfor?!!.

Jeg innrømmer at alt jeg leser om flått i media tolkes i verste mening. Jeg prøver å holde frykten for meg selv, og ungene har vokst opp med meg og min angst for alskens kryp. Heldigvis himler de bare med øynene når jeg kommer med lusekam, men de stiller seg lydig opp. Jeg prøver virkelig å tenke at det går fint, men så ser jeg for meg alskens sykdommer. Det er meg det er noe galt med, jeg vet det.

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg måtte sjekke en ekstra gang på Mini når jeg kom hjem for jeg klarte ikke å legge fra meg en flekk jeg så bak på låret, men det var kun en føflekk. Uff, jeg er ikke gal altså!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 19:40   #16
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flått

Vi var i Danmark i ferien, og den ene lørdagen Lom minstejenta til meg og lurte på " hva brukes den sorte prikken i navlen til?" Og ved nøyere kikk fant vi en brun liten flått der, og fjernet den. En uke senere hadde hun plutselig en rød ring rundt navlen, og nå går hun på antibiotikakur. Det går helt fint det også, og hun var bare 4,5 år og skjønte helt selv at det var noe nytt på kroppen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 19:58   #17
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flått

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Huff. Syns det er så fælt at media har hatt et voldsomt skremselsfokus på det med flått. Hvorfor?!!

Jeg synes også hysteriet er voldsomt! Det går an å bli syk, men de aller fleste blir det ikke.

Vi bor i "flåttland" på Sunnmøre. Vi har ofte hjort og rådyr i hagen, og jeg plukker jevnlig flått av kattene.
Yngste har hatt flått flere ganger, og i fjor fikk han antibiotikakur pga utslett et par uker etter at vi fjerna en flått.

Jeg fant en flått i lysken i fjor. Et par uker etter fikk jeg et rødt utslett som jeg først lurte på om jeg fikk pga gnagete trusestrikk, men så ble det hissig og hovent og jeg begynte å føle meg syk.
Dro på legevakta på feriestedet og fikk ab under tvil fordi utslettet ikke var den typiske ringen rundt bittstedet, men heldekkende og hovent i en oval. Den kvelden og natta hadde jeg skikkelig influensasymptomer med frostrier.

Fikk testa meg en stund etterpå og blodprøvene viste at jeg hadde hatt borreliose.
Til tross for dette er jeg langt fra hysterisk. Vi kan ikke slutte å være ute i skogen, gå på tur osv, men huske å sjekke oss nøye.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-16, 00:56   #18
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flått

Vi har feriert i flåttland (Sørlandet) de siste årene, og ingen mennesker har pådratt seg flått. Hunden har derimot vært yndet objekt for blodsugerne - selv om flåtthalsbånd har vært i bruk. Det er ikke vanskelig å se flått. De er som små edderkopper før de har bitt seg fast og startet festen. Sjekk armhuler og lysken grundig. Har du (eller 14-åringen) flått, vil du kjenne det ganske greit. Hvis dere skulle finne noe, må dere sjekke om det er rød ring rundt bittet. Da bør det behandles med antibiotika, for sikkerhets skyld.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-16, 03:23   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått

Jeg har hatt borrelia, bekreftet med blodprøve. Jeg har ikk funnet en eneste flått på meg selv (og jeg har orientert i flåttmiddel i 15 år), men jeg fant en på Herremannen den sommeren jeg fikk borrelia etter at vi hadde vært ute i naturen, til dels i høyt gress.

Flott er ganske lette å se om man går over kroppen, syns jeg.

Uansett, jeg er faktisk ikke urolig, det gikk veldig bra med meg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-16, 07:43   #20
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flått

Jeg har hatt flått to ganger (som jeg vet om). Den ene så jeg, den andre oppdaget jeg da det klødde på bittstedet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no