Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Blogg, men hvor?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-16, 23:54   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Blogg, men hvor?

Hvis jeg skal starte å blogge, hva skal jeg bruke? Dvs hvor skal jeg ha bloggen?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 23:59   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogg, men hvor?

Mener du hvilken bloggplattform du skal bruke? Eller hvilket webhotell? Hvis det er det første, så tror jeg Wordpress er bra.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-16, 13:36   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blogg, men hvor?


Hva blir forskjellen? Trenger jeg begge?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-16, 13:49   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogg, men hvor?

Opprinnelig lagt inn av star, her.


Hva blir forskjellen? Trenger jeg begge?

Nå er jeg litt på tynn is her, for jeg har aldri brukt disse populære bloggplattformene selv, men konstruert bloggen på egenhånd. Men ja, du trenger nok begge.

Du trenger en plattform hvor du utformer bloggen, altså det du vil at folk skal se og lese. Og så trenger du et webhotell til å huse bloggen din, altså som du laster den opp til og gjør den tilgjengelig på nett. Nå husker jeg selvsagt ikke hva webhotellet jeg bruker heter, men det er visstnok en fordel at det bruker "Cpanel" kontrollpanel. Jeg administrerer en annen nettside som bruker webhotellet One.com, og den løsningen liker jeg ikke. De har et håpløst kontrollpanel.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-16, 14:07   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogg, men hvor?

Opprinnelig lagt inn av star, her.


Hva blir forskjellen? Trenger jeg begge?

Ikkje i første omgang. Veldig mange bloggar lever fint på Wordpress- eller Blogspot- platform. Då vil du få ei nettadresse som ser slik ut: http://[bloggtittel].wordpress.com eller http://[bloggtittel].blogspot.com

På gratisversjonane til wordpress og blogspot får du valet mellom ferdige malar du kan bruke. Her vil du få reklame på bloggen. Denne går det (i alle fall i wordpress) an å betale for å slippe.

Dersom du ønsker ei adresse som ikkje går innom wordpress eller blogspot, men for eksempel bare http://[bloggtittel].com, treng du webhotell. Eg tenker at det som er lurt er å begynne med ein gratisversjon og heller flytte over på eige domene dersom du ser at du ønsker det etter kvart. Og då er wordpress å anbefale.

Sjølv har eg erfaring med både wordpress og blogspot og eg anbefaler utan tvil wordpress. Det er nokre år sidan eg har jobba i blogspot, men det var mange irritasjonsmoment som eg slapp då eg flytta til wordpress. Fordelen med blogspot er at det er enklare oppsett og fleire faste maler å velje mellom. Samtidig er det lite smidig og lite fleksibelt. Det er litt meir arbeid med wordpress. Ein har faste maler ein kan bruke der og, men mykje av det layoutmessige er meir fleksibelt. Og dermed og litt meir pirkete dersom ein helst vil ha ei enkel løysing. Det kan kanskje vere lettare å komme med råd viss du fortel litt meir om kva du tenker rundt blogging og kva slags blogg du vil ha. Sjølv tenker eg at det er greit å anbefale blogspot til dei som har lyst på ein rein tekstbasert blogg kor det er lite å tenke på utover å skrive, men wordpress til dei som ønsker å jobbe litt meir med individuell layout og liknande.

Eg liker best wordpress, med forbehold om at eg ikkje kjenner til mindre tilbydarar som blogg.no og liknade.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no