Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-19, 14:33   #21
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, det er heldigvis ikke Fifty Shades of Grey han maser om.

De slukte arvingen en gang hun var syk- uten at jeg visste det. Hun var vel kanskje 12 da. Hun ble ikke videre imponert...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-19, 22:14   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Jeg hadde lest Hard asfalt og Kjør meg til slottsplassen i den alderen, og første bok av GoT er for min del bare kos sammenlignet med slem sosialrealisme. GoT er ikke ekkelt før Ramsay Bolton entrer scenen, spør du meg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-19, 22:17   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Jeg hadde lest bibelen og det meste er ganske veikt etter gamletestamentet. Men man blir nå usikker lell.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-19, 22:18   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg hadde lest bibelen og det meste er ganske veikt etter gamletestamentet. Men man blir nå usikker lell.

Enig. Det blir liksom bare mindre og mindre steining.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-19, 22:21   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Enig. Det blir liksom bare mindre og mindre steining.

Det meste annen litteratur, mente jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-19, 22:28   #26
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg hadde lest Hard asfalt og Kjør meg til slottsplassen i den alderen

Jeg også. Og Vinterbarn.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-19, 23:35   #27
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg hadde lest Hard asfalt og Kjør meg til slottsplassen i den alderen, og første bok av GoT er for min del bare kos sammenlignet med slem sosialrealisme. GoT er ikke ekkelt før Ramsay Bolton entrer scenen, spør du meg.

Men Ramsay er til gjengjeld noe av det verste...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-19, 14:06   #28
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Hm. Da jeg var 13 var det ingen som "lot" meg lese noe som helst.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-19, 14:27   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Hm. Da jeg var 13 var det ingen som "lot" meg lese noe som helst.

Oh, you rebel you.


Det er mulig jeg ikke var hundre prosent klar i hverken overskrift eller HI, da det ikke er hverken "hva leste DU som trettenåring, og gikk det bra med deg?" eller "hvor galt er det på en skala fra en til ti at trettenåringen min konverserer med sin mor om muligheten for å lese bøker som ikke allerede er tilgjengelige i hjemmet eller skolebiblioteket" eller "er jeg kjip hvis jeg innfører sensur?" jeg spurte om.

Det var egentlig kun at jeg ikke har lest disse bøkene selv, og siden nå ungen først spør, så hender det at det er greit å spørre andre som har lest om dette er noe som gir varige sår på sjela.

Skal være nøyere i formuleringene neste gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-19, 14:42   #30
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Jeg syns de er for brutale å lese selv. : persilleblad:

Når det er sagt, ville jeg syntes det var brutalt av deg å tvinge ungen til å lese, og blitt litt bekymra i så tilfelle, men regner med at han er såpass oppegående at han greier å avslutte lesningen i tide hvis det blir for fælt.

Trettenåringer som frivillig leser er et gode, nesten samme hva de leser. Men hadde de gått for Twilight eller 50 shades, ville det fulgt med noen samtaler om innholdet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 11:12   #31
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Jeg tror jeg ville oppfordret til å lese, men også til å bruke magefølelsen. Kjennes det OK ut? Får hen mareritt eller tenker på de verste scenene om kvelden? Man kan jo godt begynne, også legge bort boka fordi man finner ut at dette ikke var noe for meg. Det er en viktig ferdighet å kjenne etter om noe kjennes OK ut, også handle deretter, enten det er bøker, film, interaksjon på sosiale media eller dataspill det er snakk om.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 11:28   #32
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg hadde pløyd gjennom hele Morgan Kane før jeg var 12. Om det gikk fint kan sikkert diskuteres.

Tja, tviler på at du skifter menn som andre skifter ammunisjon.

Jeg har lest GoT og kan ikke si jeg ble slått av ekstremt groteske scener, slik som i seriene, men jeg kan være blasert.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 11:32   #33
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg og! Tror ikke det var noen andre jeg kjente som leste Morgan Kane.

Hallo! HALLO!!! Jeg har lest serien i hvert fall tre ganger, hatt alle bøkene i eget eie komplett minst to ganger og griner når jeg tenker på at de ble levert til brukthandel for noen år siden. Jeg skrev særoppgaven i norsk om Morgan Kane og kvinnesyn på VGS i 1981! Det var forresten ikke uten kamp med norsk- og samfunnsfaglæreren (samme person). Og var og intervjuet Kjell Hallbing. Juhu!

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 11:57   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hallo! HALLO!!! Jeg har lest serien i hvert fall tre ganger, hatt alle bøkene i eget eie komplett minst to ganger og griner når jeg tenker på at de ble levert til brukthandel for noen år siden. Jeg skrev særoppgaven i norsk om Morgan Kane og kvinnesyn på VGS i 1981! Det var forresten ikke uten kamp med norsk- og samfunnsfaglæreren (samme person). Og var og intervjuet Kjell Hallbing. Juhu!

:starstruck:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 11:59   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Tja, tviler på at du skifter menn som andre skifter ammunisjon.

Haha. Nei. Men at det var med på å forme mitt syn på seksualitet er det ingen tvil om. På godt for meg, men samfunnet er jo fortsatt ikke helt der.
At en ung kvinne kan ha et aktivt seksualliv med mange partnere.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 13:00   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Jeg tenker at en stor forskjell på å lese og se mer eller mindre samme innhold, er at i bokform er det mye lettere å "selvsensurere", enten ved at man legger vekk boka, eller ved at man mer eller mindre bevisst skumleser forbi det grøvste. Og selvsagt at det ikke er bilder som fester seg rett på netthinnen, man må selv visualisere dem, og der ligger det et filter, der også.

Mitt råd til en 13-åring ville vært "kjør på, men vær forberedt på en del både vold og sex, husk at det er lov å hoppe over kapitler eller droppe boka, og hvis det er noe du lurer på så spør."

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 16:06   #37
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenker at en stor forskjell på å lese og se mer eller mindre samme innhold, er at i bokform er det mye lettere å "selvsensurere", enten ved at man legger vekk boka, eller ved at man mer eller mindre bevisst skumleser forbi det grøvste. Og selvsagt at det ikke er bilder som fester seg rett på netthinnen, man må selv visualisere dem, og der ligger det et filter, der også.

Dette (har jeg prøvd å formulere i to dager ).
Og man ikke få bilder på netthinnen av noe man ikke har referanse til fra før, man kan ikke se det like realistisk for seg.
Derfor tenker jeg at boken er greiere enn serien.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 17:05   #38
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Hm. Da jeg var 13 var det ingen som "lot" meg lese noe som helst.

Dette var min tanke også. Jeg leste enormt med bøker, og det hadde aldri falt meg inn at foreldrene mine skulle ha noe de skulle ha sagt på det området.

Jeg har ikke lest disse bøkene selv (eller sett serien), men generelt tenker jeg det samme som Polyanna og Ru når det gjelder bøker med sterkt innhold.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-19, 17:07   #39
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Dette (har jeg prøvd å formulere i to dager ).
Og man ikke få bilder på netthinnen av noe man ikke har referanse til fra før, man kan ikke se det like realistisk for seg.
Derfor tenker jeg at boken er greiere enn serien.

Serien er i flere tilfeller ganske mye drøyere enn bøkene etter det jeg kan huske. Det er blant annet et par voldtekter i serien som ikke er voldtekter i bøkene. Utrolig irriterende og unødvendig av serieskaperne syns jeg. Blant annet Khal Drogos voldtekt av Daenerys på bryllupsnatten (?), og Jamies voldtekt av Cersei etter at sønnen deres døde. I bøkene er det helt tydelig frivillig.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-19, 10:45   #40
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Man kan la trettenåring lese GoT, eller?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Serien er i flere tilfeller ganske mye drøyere enn bøkene etter det jeg kan huske. Det er blant annet et par voldtekter i serien som ikke er voldtekter i bøkene. Utrolig irriterende og unødvendig av serieskaperne syns jeg. Blant annet Khal Drogos voldtekt av Daenerys på bryllupsnatten (?),

På den andre siden er Daenerys i boka 14 år på det tidspunktet. (De fleste personene er yngre i bøkene -- ungdomsgenerasjonen er jevnt over ca. 3 år yngre, hvilket medfører MANGE creepy situasjoner hvor yngre barn er utsatt for vold, seksualisert vold, eller trusler om sådan.)

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no