Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Restemiddag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-11, 08:52   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Restemiddag

Rett som det er har vi rester av noe. Som regel er det enkelt å få brukt det, men noen ganger er fantasien og ideene totalt blåst når jeg trenger det som mest. Hvordan bruker du restene fra en middag til en annen middag? Tenker f.eks når der er to koteletter igjen eller 4 wienerpølser osv, altså at der ikke er nok til å gjenta middagen en hadde.

Vi hadde wienerpølser, poteter og surkål igår. Lagde med vilje for mange wienerpølser for å ha til en middag til. Var likevel vanskelig å finne på hva jeg skulle bruke de til når jeg ikke hadde flere poteter; da ville jeg rett og slett lagd pytt i panne. Isteden blir det en pose frossen lapskausblanding, vann krydder og pølsene i biter oppi.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 08:55   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restemiddag

Akkurat når det gjelder pølser er vel mitt tips heller at du ikke varmer flere enn du trenger. Pølser som er trekt dagen før (trukket??) er ikke godt synes jeg. Du kan jo fremdeles bruke dem dagen etter. Pølser og kokte poteter kan bli pytt i panne sammen med litt løk, paprika e.l. Evt kan du lage en omelett med poteter og pølser i.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 08:56   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restemiddag

Her er forresten en blogg som omhandler temaet restemat, der bør det finnes en del tips: http://restemat.blogspot.com/

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 09:05   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Restemiddag

Wienerpølser er ikke spes. godt kuttet opp i biter. De egner seg best slik de er tenkt. Til potetmos, eller i lompe/ brød etc.
Men grillpølser og andre pølser egner seg godt til gryterett, i pyttipanne, stekt i panna med speilegg, eller stekt i panna med ertestuing på skikkelig godt grovbrød, hvis man har igjen rester.
Noe av det beste ungene mine vet, er hjemmelaget potetmos med pølsebiter i. Rører pølsebitene inn i mosen, så får det stå og trekke til det er varmt.

  Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 09:33   #5
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Restemiddag

Nå lurte jeg vel strengt tatt ikke på om dere syntes wienerpølser burde brukes til noe annet enn lomper, eller om jeg er helt dust som har pølser til overs - og så attpåtil med vilje da!...

Jeg lurer på hva dere andre bruker DERES rester til, for å dele tips.

Takk for blogg-link og tips så langt; er helt enig i at pytt i panne er godt. Det er også godt med fiskerester av f.eks torsk eller sei i. Da lager jeg pytt i panne av fisk, poteter, løk og gulerot(eventuelt erter også).

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 09:44   #6
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restemiddag

En enkel restemiddagsvariant er å legge restene i en ildfast form, eventuelt lage saus til dersom de ikke har det fra før, lage et "lokk" av potetstappe og steke det i ovn. Gjerne med en salat til, så strekker restene et godt stykke.

Jeg har veldig sjelden nok rester til at det er en middag til alle fire i det, så jeg pleier å fryse ned rester og så bruker mannen og jeg det dersom vi av en eller annen grunn trenger å lage en rask middag til en eller to personer.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 12:20   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restemiddag

4 pølser og 2 koteletter hadde vel typisk blitt servert med potetmos eller stekte poteter som også var til overs fra gårsdagens middag samt noe posegrønnsaker tenker jeg. Så hadde de voksne tatt kotelettene og barna pølsene. Ellers er kutt-opp-og-stek-i-panne et godt tips, pytt-i-panne-lignende retter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 12:33   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restemiddag

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Nå lurte jeg vel strengt tatt ikke på om dere syntes wienerpølser burde brukes til noe annet enn lomper, eller om jeg er helt dust som har pølser til overs - og så attpåtil med vilje da!...

Det var nå ikke helt sånn ment, men som et vennlig tips til neste gang at det sikkert er lurere å la de ligge i kjøleskapet enn å drukne i en kasserolle. Stekte grillpølser og trekte wienerpølser som ikke er spist går i søpla hos oss, hvis det var det du lurte på.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 13:51   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Restemiddag

Grillpølser hvor det blir igjen rester kastes ikke, for de har ikke mistet all smaken sin i pølsevannet, men wienerpølser kastes. Det er fordi jeg ikke synes det er noe godt.
Ellers hadde nok jeg også laget noe med posegrønnsaker og potetrester eller med potetmos til av det du skisserer.

Ellers lager jeg lapskaus av posegrønnsaker, potetrester, brun saus, og det kjøttet det måtte være rester av.
Har jeg kyllingrester, skjæres det opp i passende biter og freses i pannen med wokgrønnsaker f,eks, eller brukes i salat.
Fiskerester surres i panna med poteter, løk og grønnsaker. Nesten plukkfisk

  Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 13:54   #10
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Restemiddag

Vi lar ikke wienerpølsene ligge å bade i vann til neste dag altså; tar av vannet straks de er varme nok og de som blir til overs får overnatte i kjøleskapet.

Tror jeg er ekstremt dårlig til å forklare meg enkelt. Jeg lurte på hva dere gjør med deres middagsrester(når de skal brukes til ny middag og ikke fortæres til lunsj) for å få tips på den måten, ikke hva jeg kan gjøre med pølsene mine akkurat idag

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 16:09   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Restemiddag

Jeg må antakelig være veldig dårlig på å forklare meg jeg også, for jeg trodde det var det jeg hadde gjort i innlegget over ditt.

  Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 16:27   #12
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Restemiddag

Ja, nettopp det hadde du sjuggerpløm - det var bare det at jeg skrev mitt innlegg omtrent samtidig med at du posta ditt...

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010

Sist redigert av Acino : 07-02-11 kl 16:47.
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 18:50   #13
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restemiddag

Jeg omeletter veldig mye. Komleomelett er for eksempel helt hinsides godt.
Ellers så lapskauser jeg en del, og noen ting slenger jeg bare i en ildfast form og serverer sop i hop.
Jeg prøver å lære meg å lage akkurat nok mat, slik at jeg slipper å forholde meg til rester.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 22:18   #14
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restemiddag

Eg fryser middagsrestene og har ein restemiddag dann og vann. Då tar eg dei restane som passar sånn nokon lunde saman, og kan ha omtrent same tilbehør. Eller tiner dei til lunsj ein dag. Eg er skikkeleg dårleg på å laga restemiddag dagen etter, for då har eg som regel lyst på noko heilt anna.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 23:04   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Restemiddag

Ekstra poteter stekes eller has i omelett (lager ofte ekstra mange for å få rester). Ekstra hjemmelaget potetstappe kan blandes med egg og sennep og stekes som potetkaker.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no