Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Husleieloven og snømåking

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-10, 15:17   #21
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Hmm. Vi leier ut, med egen innkjørsel som leietaker måker selv. De har også tilgang til egen del av hage (muntlig) som de må holde i orden selv.

Vi kunne kanskje vært vrange og sagt at de også måtte holde utstyr selv, med loven i hånd, men velger å samarbeide. Altså holder vi utstyr og normalt vedlikehold, sommer som vinter. :snill utleier:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:22   #22
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Hmm. Vi leier ut, med egen innkjørsel som leietaker måker selv. De har også tilgang til egen del av hage (muntlig) som de må holde i orden selv.

Vi kunne kanskje vært vrange og sagt at de også måtte holde utstyr selv, med loven i hånd, men velger å samarbeide. Altså holder vi utstyr og normalt vedlikehold, sommer som vinter. :snill utleier:

Er vel det som er vanlig, så lenge utleier bor i boligen selv. Man lar leieboerne få litt goder.

Vi klipper som sagt plena selv, men jeg kunne jo sagt til dem der nede at dette skal vi dele på, siden de kan disponere plena. Men nei...det faller seg ikke naturlig.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:24   #23
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Tidligere stod det spesiefisert i husleielovet at utleier hadde selv ansvar for utvendig vedlikehold. Jeg ser nå at dette er endret 16.01.09. Jeg antar at dette innebærer at du selv må klippe plen og måke snø.

Det burde gå an å kontakte huseier for å høre om han har smømåke/gressklipper som kan følge leiligheten, ellers må du skaffe selv. Kan hende at han ønsker at det skal følge leiligheten.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:30   #24
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Alle sakene på husleietvistutvalget.no som dreier seg som snømåking og hagehold har hatt en egen bestemmelse i kontrakten hvor snømåking og hagehold er avtalt. :googler:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:38   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Jeg må innrømme at jeg synes spørsmålet i grunn er litt merkelig. Jeg har leid selv før, og tanken på at huseier på noe vis hadde ansvar for å måke eller klippe for meg, den slo meg aldri.

Det er jeg som disponerer huset/leiliheten og utearealet som tilhører dette, og for meg så ville det vært en selvfølge at jeg selv sto for å fjerne snøen så jeg kom meg frem, og likedan klippet plenen, om jeg ønsket et fint uteområde på sommeren. Jeg ville nok følt meg ille til mote om huseier gjorde dette regelmessig for meg.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:43   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Carrera: Det er forskjell på om hvorvidt en huseier har ansvar for å måke/klippe og hvorvidt huseier kan pålegge leietaker å måke/klippe.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:46   #27
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

...........


Sist redigert av -ea- : 13-02-11 kl 16:47.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:46   #28
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Ja, det er klart. Jeg snakker ut fra at man som leieboer nesten forventer at dette er huseiers ansvar.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:48   #29
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hoho, det har vært slik før, ja? :hadde rett:
Mener nemlig at jeg har lest om det, og at det i så fall ville være ganske urimelig om huseier skulle farte rundt og måke til leieboerne sine. Som huseier har jeg nemlig vært obs på at vi var pliktig å måke, så jeg pleide å spørre leieboer om han kunne gjøre det dersom samboeren min var bortreist. Da hadde vi felles innkjøring, vel og merke.

Dette var gull verdt mot vår forrige utleier, som var en drittsekk.

Drittsekker kan godt få måke for meg.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 16:23   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

I følge politivedtektene er huseier ansvarlig for å måke utenfor slik at man kan ferdes der, i hvert fall type byrom/fortau og slikt.
Hvordan det da blir når det er utleid vet jeg ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 16:25   #31
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Jeg må bare få presisere at jeg ser på det som en selvfølge å klippe plen og måke snø på eiendommen her.

Det jeg har lurt på er jo om hvem som skaffer plenklipper. Men nå har jeg skjønt at det er mitt ansvar, så da er saken helt greit. Takk for opplklaring.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 18:14   #32
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Denne passer fint inn her:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sta...auet_ditt.html

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 18:17   #33
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Hvordan er det med mulig nedfall fra tak forresten?

  Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:55   #34
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Vi leier ut sokkelleilighet, og har i kontrakten at leier skal måke egen parkeringsplass, og klippe egen plen. Greit å ha sånne ting avklart på forhånd synes jeg.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:17   #35
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Men må man klippe plen om man ikke bryr seg om plen?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:35   #36
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

For meg høres det helt merkelig ut at huseier skal ha ansvar for å måke og klippe gress. Jeg har leid hus selv for mange år siden, og alt sånt gjorde vi selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:52   #37
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Jeg har trodd at vi som huseiere hadde ansvar for dette, så vi har spesifisert i husleiekontrakten at leietakerne måker sin egen snø. Vi klipper plenen de disponerer, men om de hadde faktisk brukt den, kan det hende vi hadde bedt dem om å klippe den.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 01:11   #38
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

I følge politivedtektene er huseier ansvarlig for å måke utenfor slik at man kan ferdes der, i hvert fall type byrom/fortau og slikt.
Hvordan det da blir når det er utleid vet jeg ikke.

Dette gjelder vel først og fremst der det er offentlig eiendom utenfor døra ja, og ikke på private eiendommer.

Det er vel gårdeier som er ansvarlig for at dette blir gjort, men dette kan vel da delegeres ut til leieboerne. Men gårdeier er fortsatt ansvarlig for det

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hvordan er det med mulig nedfall fra tak forresten?

I bygårder ol så er det vel gårdeier som står ansvarlig for dette også, på lik linje med det jeg skrev over her.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men må man klippe plen om man ikke bryr seg om plen?

Hehe, godt spørsmål...

Har man først en plen, så vil vel de fleste klippe den, for hvor pent er det med en overgrodd plen?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 02:25   #39
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Vi leier ut et hus og de som leier står for klipping av plen og måking, men vi har satt igjen snøfreser og gressklipper.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 11:16   #40
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Har man først en plen, så vil vel de fleste klippe den, for hvor pent er det med en overgrodd plen?

Helt enig. Det hadde sett grusomt ut her om jeg ikke hadde klippet plenen. Er vel noen naboer som ville reagere da ja.

Jeg ser på det som en selvfølge å klippe plenen. Men jeg trodde som sagt ikke det var en selvfølge å ha egen gressklipper.

Men i helgen inngikk jeg en avtale med huseier, at vi skal dele regningen på reaparasjon av gressklipper som står her. Ca 900 kr på hver. Godt fornøyd med dette jeg.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no