Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Husleieloven og snømåking

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-10, 10:11   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husleieloven og snømåking

..........


Sist redigert av -ea- : 13-02-11 kl 15:46.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 10:31   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Her er husleieloven

Snømåking er såvidt jeg vet ikke regulert i loven, men fremgår av og til av selve leieavtalen - står det noe om dette i denne?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 10:43   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

.........


Sist redigert av -ea- : 13-02-11 kl 15:46.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 10:45   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Hvis man er kreativ så kan man tolke denne i retning snømåking:

Sitat:

§ 5-3. Vedlikehold
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Det eneste som er klart er at det ikke gis adgang til hverken å kreve eller å avtale økt husleie for at utleier skal måke snø.
'
Jeg har leid 2 boliger hvor utleier har måkt snø helt automatisk, men jeg tror det har vært fordi jeg var heldig - ikke fordi jeg hadde krav på det.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 10:54   #5
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Jeg leier bolig og måker snø selv.

Jeg har lurt litt på dette med å klippe plen. Det er stor plen her, og huseier mener det er mitt ansvar, og at jeg må sørge for plenklipper osv selv. Jeg synes dette er rart.

Da jeg flyttet inn her, så sto det en plenklipper her. Den er nå i stykker, vanlig slitasje som jeg ikke kan klandres for. Men huseier mener jeg må skaffe ny, eller reparere den. Dette synes jeg er rart.

Alle andre steder jeg har bodd, så har huseier i det minste sørget for at plenklipper er tilgjengelig og i god stand mot at jeg klipper plen og hekk.

Jeg kjenner ikke reglene, men kanskje andre vet noe om dette med plenklipping?

Ikke meninger å spøre av tråden din, -ea-. Håper det er greit at jeg nevner det.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 10:56   #6
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg leier bolig og måker snø selv.

Jeg har lurt litt på dette med å klippe plen. Det er stor plen her, og huseier mener det er mitt ansvar, og at jeg må sørge for plenklipper osv selv. Jeg synes dette er rart.

Da jeg flyttet inn her, så sto det en plenklipper her. Den er nå i stykker, vanlig slitasje som jeg ikke kan klandres for. Men huseier mener jeg må skaffe ny, eller reparere den. Dette synes jeg er rart.

Alle andre steder jeg har bodd, så har huseier i det minste sørget for at plenklipper er tilgjengelig og i god stand mot at jeg klipper plen og hekk.

Jeg kjenner ikke reglene, men kanskje andre vet noe om dette med plenklipping?

Ikke meninger å spøre av tråden din, -ea-. Håper det er greit at jeg nevner det.

Leietaker plikter å gjøre nødvendig vedlikehold slik at din huseier har retten på sin side.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:06   #7
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Ok, greit å vite. Takk for svar. Jeg har ikke funnet noe særlig om dette i loven. Nioen sier at det ikke er noen selvfølge at man klipper plen, hekk osv. Mens andre mener man skal stå for slikt selv, men at huseier skal stå for nødvendig utstyr.

Men det avhenger nok av det som står i leiekontrakten. Verken snømåking eller plenklipping er nevnt i min kontrakt.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:08   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Man skal stå for innvendig vedlikehold også faktisk. Loven ble endret slik at leietaker fikk flere plikter, husker ikke når det var.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:08   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis stemmer at huseier kan kreve at leietaker klipper gress. Hva med hvis det er masse beplantning? Skal leietaker luke, gjødsle og beskjære?

Vedlikehold gjelder husrommet - ikke eiendommen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:13   #10
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Man skal stå for innvendig vedlikehold også faktisk. Loven ble endret slik at leietaker fikk flere plikter, husker ikke når det var.

Skal man stå for all innvendig vedlikehold? Vanlig slitasje osv? Plikter jeg å bytte gulv, male osv på egen regning?

Jeg vil vel egentlig tro at leiekontrakten jeg har gjelder, selv om det er kommet nye regler ETTER at den ble skrevet.

Jeg vet jo at vannkraner, oppstaking av tette rør osv faller på meg. Men om gulv må byttes ut pga. vanlig slitasje, så vil jeg synes det er rart om leietaker skal dekke dette.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:13   #11
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Om man leier et hus med hage er det da ikke å anse som vedlikehold av leieobjektet?

  Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:14   #12
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis stemmer at huseier kan kreve at leietaker klipper gress. Hva med hvis det er masse beplantning? Skal leietaker luke, gjødsle og beskjære?

Vedlikehold gjelder husrommet - ikke eiendommen.

Ja, det er det jeg også tenker på.

Men, det er min interesse også ha en plen som ser ok ut. Men jeg trodde ærlig talt at utleier i det minste kunne stå for klipper. Det er det jeg er vant med fra andre plasser jeg har bodd.

Jeg skal uansett ikke være vanskelig, jeg skal selvsagt klippe plen og være snill. Var bare nysgjerrig på hva loven sier om dette.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:18   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Skal man stå for all innvendig vedlikehold? Vanlig slitasje osv? Plikter jeg å bytte gulv, male osv på egen regning?

Jeg vil vel egentlig tro at leiekontrakten jeg har gjelder, selv om det er kommet nye regler ETTER at den ble skrevet.

Jeg vet jo at vannkraner, oppstaking av tette rør osv faller på meg. Men om gulv må byttes ut pga. vanlig slitasje, så vil jeg synes det er rart om leietaker skal dekke dette.

Ikke gulvbytte og slikt, men daglig drift.
Dersom det er slitasje ut over det som er vanlig er det leietager som pliter å gjøre noe med det.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:21   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Om man leier et hus med hage er det da ikke å anse som vedlikehold av leieobjektet?

Husleieloven omfatter leie av et husrom - ikke eiendom. Se forøvrig §5-3 lengre oppe.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:21   #15
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Ikke gulvbytte og slikt, men daglig drift.
Dersom det er slitasje ut over det som er vanlig er det leietager som pliter å gjøre noe med det.

Ja, men det er jeg veldig klar over. Så da var det ikke nytt for meg allikevel.

Takk for svar uansett.

Som sagt så er det ingen "big deal" dette med plenen heller. Er bare ikke vant med det fra andre steder. Og det er ikke mange jeg kjenner som har opplevd å måtte stå for klipper heller. Derfor har jeg reagert litt. Men jeg er interessert i å ha en ryddig og klippet plen. Og jeg får alltid tak i en brukt klipper også som ikke trenger å være så dyr.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:22   #16
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Husleieloven omfatter leie av et husrom - ikke eiendom. Se forøvrig §5-3 lengre oppe.

Det er husrom det står i kontrakten min også.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:24   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Husleieloven omfatter leie av et husrom - ikke eiendom. Se forøvrig §5-3 lengre oppe.

Hmm, men det kan tolkes i mange retninger.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 12:10   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

........


Sist redigert av -ea- : 13-02-11 kl 15:46.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 12:10   #19
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Dette er vel slikt man kan avtaleregulere selv. Huseier plikter å strø vet jeg, men dette gjelder av en eller annen grunn ikke kommunen.

For meg virker det selvsagt at leietaker klipper gress og vedlikeholder tomt dersom denne inngår som del av den leide eiendommen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 14:04   #20
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husleieloven og snømåking

Vi leier ut, og jeg har aldri hørt snakk om at vi skal stå for måking. Nå hender det at jeg tar runden ned der også da, spesielt om det har kommet mye snø. Vi har freser, så det er fort gjort å ta det. Og dette har alle som har bodd der vært veldig glade for, men de krever det ikke.

Ang utstyr som klipper og tilsvarende utstyr, så tror jeg ikke utleier er pliktig til å holde dette. Man er vel strengt tatt ikke pliktig til å utstyre leiligheten med noe slags utstyr. Tenker da på vaskemaskin, komfyr, etc.
Så om noen setter igjen en plenklipper, så er nok det bare en ekstraservice.t

Dette har aldri vært noe tema hos oss, siden vi bor her selv, og plenen er "vårt" område. Sokkelen har en grei platt utenfor døra, og de kan selvfølgelig disponerer plenen om de vil. Men det er ikke egen plen til sokkelen, liksom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no