Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-06, 22:59   #21
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Her vil jeg følge med. Ammer Mathias på 13 måneder mye fremdeles, og lurer på hvordan en gradvis nedtrapping vil arte seg... Han er totalt "puppegal", og viser ingen tendenser til å gå lei, men jeg begynner å bli litt sliten, gitt...

Han ammes dog ikke mellom leggetid og kl. 5 om morgenen. Pappaen tar ham om natten om han våkner, og det er det eneste som fungerer her.

Jeg ventet på at min skulle gå lei jeg også, men ble opplyst om at de som fremdeles er puppegale i en alder av 13 måneder sjelden går lei av seg selv. Da orket jeg ikke mer... Det er lov for mammaen å velge å slutte også, selv om vi nok alle skulle ønske at det var barnet som valgte.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 23:03   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ang nattammingen er den eneste måten å nekte ham mer pupp om natten. Og det bør pappaen gjøre. Det skal gå an å slutte med nattamming uten å slutte å amme helt. Du må selv velge om du har lyst til å slutte å nattamme, men jeg anbefaler ut fra egen erfaring å slutte før krapylet på 10 måneder krever mat hver annen time hele natten og du sitter og gråter over puppen. Det skal mye til å få en "idyllisk" slutt på nattamming er jeg redd for. Litt skriking må nok de fleste regne med, men barnet trenger jo ikke skrike alene - men helst sammen med pappaen...

Det trodde jeg også, men om det strides de lærde. Vi hadde nemlig først en avvenningsperiode der det var pappaen som tok nattavvenningen. Resultatet var at jeg ikke kunne gå inn om natten, fordi han forbandt meg med pupp. Det var tøft for meg å nekte ham pupp om natten, ikke minst fordi jeg var stup trøtt, men resultatet var mer permanent når jeg tok avveningen selv. Og han skjønte at han ikke nødvendigvis fikk pupp selv om det var jeg som kom inn til ham. Jeg fortsatte ammingen i flere måneder etter at nattammingen var en saga. Men jeg merket at produksjonen ble (mye) mindre, noe som nok var en medvirkende faktor til at han avvente seg selv.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 23:06   #23
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det trodde jeg også, men om det strides de lærde. Vi hadde nemlig først en avvenningsperiode der det var pappaen som tok nattavvenningen. Resultatet var at jeg ikke kunne gå inn om natten, fordi han forbandt meg med pupp. Det var tøft for meg å nekte ham pupp om natten, ikke minst fordi jeg var stup trøtt, men resultatet var mer permanent når jeg tok avveningen selv. Og han skjønte at han ikke nødvendigvis fikk pupp selv om det var jeg som kom inn til ham. Jeg fortsatte ammingen i flere måneder etter at nattammingen var en saga. Men jeg merket at produksjonen ble (mye) mindre, noe som nok var en medvirkende faktor til at han avvente seg selv.

Nå skjønte jeg ikke helt, skildret ikke du akkurat det jeg skrev? Var vi uenige? Du mener altså at det endte med at du vente ham av selv ved å gå inn til ham men nekte ham pupp? Det går sikkert an det også, men det virker bare mer slitsomt. Forøvrig; jeg kunne ikke gå inn til ham om natten i nattavvenningsperioden, men jeg kunne begynne å gjøre det igjen etter en måneds tid.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 23:15   #24
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå skjønte jeg ikke helt, skildret ikke du akkurat det jeg skrev? Var vi uenige? Du mener altså at det endte med at du vente ham av selv ved å gå inn til ham men nekte ham pupp? Det går sikkert an det også, men det virker bare mer slitsomt. Forøvrig; jeg kunne ikke gå inn til ham om natten i nattavvenningsperioden, men jeg kunne begynne å gjøre det igjen etter en måneds tid.

Bare delvis. Og jeg vil vel ikke si at vi er direkte uenige. Mitt poeng var egentlig at det er vanlig å tro at det beste er at pappaen tar avvenningen fordi det innebærer mindre skrik. Jeg ble anbefalt å ta avvenningen selv etter å ha prøvd pappa-avvenningen først. Begrunnelsen for det var at selv om det er tøffere de første dagene, så blir de raskere enklere, fordi pappaen da ikke MÅ ta nettene en måneds tid (eller kortere, eller lengere) fordi man kutter kobling mellom mamma og pupp om natten selv. Dessuten mente hun jeg var på utredningstime hos at det i lengden ble oppfattet som mindre traumatisk at det var mamma som nektet puppen selv, at hun ikke bare "forsvant" om natten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 23:20   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Dessuten mente hun jeg var på utredningstime hos at det i lengden ble oppfattet som mindre traumatisk at det var mamma som nektet puppen selv, at hun ikke bare "forsvant" om natten.

Det tipset fikk vi også. Prøvde også først et par ganger med pappa som skulle ta nettene, det ble rett og slett bare rør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 12:38   #26
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg så ikke nattammingen som noe "problematisk" men fikk beskjed om at en del av søvnproblemene nok hadde sammenheng med at jeg nattammet.

Det fikk vi beskjed om med Ulvejenta også, og kuttet ut nattpuppen da hun var tretten-fjorten måneder. Resultatet? At hun i stedet for å sovne igjen etter en femminutters ammestund på natta var våken i to timer og lå og gråt av trøtthet og ikke fikk sove igjen, og både hennes barnehagedager og våre arbeidsdager gikk åt skogen. Deretter tok det tre år før hun sov natta gjennom hver natt.

Hvorvidt man har behov for å pumpe/håndmelke når man avvenner varierer fra kvinne til kvinne. Ved å sakte trappe ned antallet amminger i døgnet (f.eks ved å unngå de vanlige ammesituasjonene, ikke nekte brystet hvis barnet ber om det men heller ikke tilby det) bør melkeproduksjonen tilpasse seg dette. Vi er nå nede på en amming i døgnet, når jeg er borte over natta håndmelker jeg for å opprettholde produksjonen, ikke pga. spreng.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 14:03   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Sånn ja Gaia. Jeg skjønner. Ja, det kan nok stemme at det kan være mindre traumatisk. Jeg var bare ikke istand til å ta avvenningen selv på det tidspunktet, jeg var allerede ganske knekt av mangel på søvn og hver eneste gang jeg prøvde endte det bare med at jeg gav ham fordi jeg ikke orket mer. Dessuten pakket han omtrent ut puppen min av pysjen og hang seg fast i den.

Dersom mor har en meget fast vilje på dette, kan det godt hende det er greiest, men jeg var altså ikke istand til det. Det var delvis mannen som sa at nok var nok etter å ha sett hvordan det utartet seg etterhvert.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 14:42   #28
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Jeg har jo stor forståelse for at det ikke alltid er like praktisk eller gjennomførbart at det er mor som tar avvenningen selv. Jeg er tilfeldigvis så ”heldig” at jeg fint takler å være våken om natten. Det er tiden mellom 05 og 11 som er mitt store problem. Dessuten tok vi avvenningen på et tidspunkt hvor vi var hjemme begge to, sånn at jeg fikk sovet ut på formiddagen.

Acsa, det var ikke bare avvenning fra nattamming som måtte til for at snupp sov hele natten. Så jeg er klar over at det ikke løser alle søvnproblemer å avvenne. Han er blant annet under utredning for melkeproteinallergi og har vært til behandling hos osteopat. Vi har sittet ved sengen hans mange netter, holdt i hånden, strøket og trøstet, så jeg er inderlig klar over at søvnproblematikk er noe som er veldig sammensatt. Mitt poeng var bare at jeg fikk beskjed om at det var lurt at jeg tok avvenningen, siden vi hadde muligheten til å la meg sove ut på andre tider av døgnet. (Og siden dette er en tråd om avvenning, ikke søvn, så gikk jeg ikke inn på alt det andre som skulle til for at han endelig sover hele natten.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:26   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg synes det er så urettferdig at "alle" har barn som er vill etter pupp!!
Vi har nettopp sluttet etter snart 11 mnd. Det er sinnsykt lenge for oss. Forrige gadd i 4 mnd.
De mister rett og slett interessen.

*innser at jeg ikke burde lese denne tråden*

Tenk 11 måneder, Vimsen! Det hadde du ikke trodd for en stund siden! Tenk så flott!

Neste gang ammer du i et par år!

(Tøyser!!)

Til hovedinnlegget: Jeg har sluttet gradvis. Etter den endelige avslutningen tror jeg at jeg pumpet ut noen stråler av "trykket" en gang eller to.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:35   #30
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Vi brukte eit år på den gradvise nedtrappinga. Eg trudde vi nærma oss ammeslutt når lille A var 10 mnd, men det var ikkje heilt slutt før han var ca 22 mnd.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:38   #31
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Vi trappet gradvis ned til bare morgenpupp, så reiste jeg bort en helg og det var det. Jeg pumpet av litt etter et par dager fordi jeg hadde litt spreng, og det holdt. (Men det var med sindige og medgjørlige storesøster. Jeg ser for meg en annen historie med dramatiske og puppomane lillesøster.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:39   #32
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slutte å amme rent praktisk?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Vi trappet gradvis ned til bare morgenpupp, så reiste jeg bort en helg og det var det. Jeg pumpet av litt etter et par dager fordi jeg hadde litt spreng, og det var det. (Men det var med sindige og medgjørlige storesøster. Jeg ser for meg en annen historie med dramatiske og puppomane lillesøster.)

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no