Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Grunnlovsendring?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-12, 22:54   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnlovsendring?

For nokre dagar sidan, posta eg dette sitatet i facebooktråden:

Sitat:

Del denne videre: 21. mai blir islam likestilt med kristendommen i Norges grunnlov, i tillegg blir det straffbart å kritisere islam som får egen blasfemiparagraf. Dette er et langt steg i islamifiseringen av Norge. VÅKN OPP! Dere som bor nærme Oslo: still opp i demostrasjonstoget (sic!) foran Stortinget 21.mai. Vi byrde (sic!) få i gang demostrasjoner (sic!) i alle små og store bygder og byer. Dette handler om vår fremtid. Media opplyser ingenting om dette, pga av (sic!) at de er betalt av de rød-grønne. Dette er alvorlig!! Del dette videre.

Eg himla litt med augene, men etter å ha posta han i facebooktråden, las eg det ein gong til og stussa over dette med grunnlovsendring.
- Eg er eit opplyst menneske, tenkte eg. Eg ville fått med meg om det var grunnlovsendring på gang.
Men eg fekk ikkje tanken heilt utav systemet, så på torsdag spurde eg rettslærelæraren i lunsjen. Ho hadde ikkje all verda med tid men forklarte at menneskerettane skulle få større plass i grunnlova og at dette var overraskande lite diskutert. Ho sa også at det var overraskande mange akademikarar og folk som vanlegvis fekk med seg slike saker, som ikkje hadde fått med seg dette. Ho meinte det kanskje var så kompekst at media valde å ikkje vektlegge det, men at debatten var påfallande fråverande.

Nå har eg prøvd å søke og lese litt, men eg finn ikkje stort om denne saken (og eg trur ikkje at det er fordi dei rød-grønne har betalt media for å la vere å skrive om det). Eg har funne ein kommentar i Aftenposten som heiter "Grunnlov til ettertanke" og kjem til å fortsette å leite.

Er det nokon her som kjenner saken og har lyst til å bidra til å opplyse meg? Eg tar gjerne imot tips til artiklar eller anna stoff om dette. Eg kjenner eg er litt skremd over at eg ikkje har fått med meg dette.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:04   #2
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Her har jeg virkelig gått glipp av noe, så her må jeg følge med.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 23:10   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Her har jeg virkelig gått glipp av noe, så her må jeg følge med.

Ja, det er det eg også tenker...

Eg fann ein ganske interessant sak her: "Feilskjær om grunnloven". Det ser ut som det dreier seg om ei opprusting/modernisering til 2014.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:19   #4
tingnett
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 7
tingnett er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

For nokre dagar sidan, posta eg dette sitatet i facebooktråden:



Eg himla litt med augene, men etter å ha posta han i facebooktråden, las eg det ein gong til og stussa over dette med grunnlovsendring.
- Eg er eit opplyst menneske, tenkte eg. Eg ville fått med meg om det var grunnlovsendring på gang.
Men eg fekk ikkje tanken heilt utav systemet, så på torsdag spurde eg rettslærelæraren i lunsjen. Ho hadde ikkje all verda med tid men forklarte at menneskerettane skulle få større plass i grunnlova og at dette var overraskande lite diskutert. Ho sa også at det var overraskande mange akademikarar og folk som vanlegvis fekk med seg slike saker, som ikkje hadde fått med seg dette. Ho meinte det kanskje var så kompekst at media valde å ikkje vektlegge det, men at debatten var påfallande fråverande.

Nå har eg prøvd å søke og lese litt, men eg finn ikkje stort om denne saken (og eg trur ikkje at det er fordi dei rød-grønne har betalt media for å la vere å skrive om det). Eg har funne ein kommentar i Aftenposten som heiter "Grunnlov til ettertanke" og kjem til å fortsette å leite.

Er det nokon her som kjenner saken og har lyst til å bidra til å opplyse meg? Eg tar gjerne imot tips til artiklar eller anna stoff om dette. Eg kjenner eg er litt skremd over at eg ikkje har fått med meg dette.

Ja, du har grunn til å være skremt! Du er ikke den eneste som ikke har visst, for velgerne er kun blitt opplyst om halvparten av saken. Nemlig kirkeforliket.

Gå til http://norgesting.net/tingnett der klikker du på resolusjon T1-2012 hvor du kan lese hva det handler om.

Benytter anledningen til å legge inn en appell siden vi først har registrert oss her:

Viktig: gå til http://norgesting.net/tingnett Les resolusjon T1-2012, registrer deg, og stem JA til krav om folkeavstemninger i Grunnlovssaker. Stortinget stemmer 210512 over forslaget som er jevngodt med et statskupp. Nå må vi våkne! Spre videre til alle du kan!

tingnett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:28   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Hvorfor skal jeg stole på info fra en nettside der det er umulig å finne ut hvem som står bak nettsiden?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:31   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.481
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvorfor skal jeg stole på info fra en nettside der det er umulig å finne ut hvem som står bak nettsiden?

Si det...

"de" har jo registrert seg her, og da må jo "de" få spre info om nettsiden sin her" må vite, sånn i bytte mot at "de" er så vennlig å registrere seg her?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:33   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvorfor skal jeg stole på info fra en nettside der det er umulig å finne ut hvem som står bak nettsiden?

my thought exactly

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:37   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.481
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Jeg finner egentlig ikke spesielt mye overbevisende i innlegget. Noe med å komme ed en apell siden man nå først har registrert seg... Det er ikke i mine øyne overbevisende i seg selv, og særlig ikke for en sånn kryptisk side, som hevder de begås statskupp.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:40   #9
tingnett
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 7
tingnett er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

my thought exactly

Spørsmålet om hvem er underordnet. Vi vet heller ikke 'hvem' som står bak denne siden. Det har heller ikke noen betydning. Innlegget vi svarte på her er interessant fordi nettopp det gjelder mange. Det er derfor underlig at man blir møtt med kverulantiske kommentarer.

tingnett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:40   #10
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av tingnett, her.

Ja, du har grunn til å være skremt! Du er ikke den eneste som ikke har visst, for velgerne er kun blitt opplyst om halvparten av saken. Nemlig kirkeforliket.

Gå til http://norgesting.net/tingnett der klikker du på resolusjon T1-2012 hvor du kan lese hva det handler om.

Benytter anledningen til å legge inn en appell siden vi først har registrert oss her:

Viktig: gå til http://norgesting.net/tingnett Les resolusjon T1-2012, registrer deg, og stem JA til krav om folkeavstemninger i Grunnlovssaker. Stortinget stemmer 210512 over forslaget som er jevngodt med et statskupp. Nå må vi våkne! Spre videre til alle du kan!

Hvordan kan det være et statskupp om stortinget stemmer over et forslag? De er jo folkevalgte?

Jeg liker menneskerettighetene, jeg.

__________________
(2005) (2010) (2012)

Sist redigert av Meissa : 01-05-12 kl 22:46.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:44   #11
tingnett
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 7
tingnett er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvorfor skal jeg stole på info fra en nettside der det er umulig å finne ut hvem som står bak nettsiden?

Det er gitt linkinfo til saksdokumente fra Stortinget. Det er heller ingen som har bedt deg stole på siden, men det legges til grunn at folk kan lese. Så kan en trekke egne slutninger.

tingnett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:44   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av tingnett, her.

Spørsmålet om hvem er underordnet. Vi vet heller ikke 'hvem' som står bak denne siden. Det har heller ikke noen betydning. Innlegget vi svarte på her er interessant fordi nettopp det gjelder mange. Det er derfor underlig at man blir møtt med kverulantiske kommentarer.

Haha. Underordnet? Ikke for meg, gitt. (Får ikke opp linken her)
Og selvsagt har det en betydning. Hvis siden er laget av vennene til ABB vil jeg selvsagt ikke legge vekt på den, er den laget av folk jeg har høy tiltro til kunne den være verdt en kikk. Nå: not at all.

Bill. mrk. Kildekritikk

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:44   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Eg synest heller ikkje dette var så overbevisande, verken innlegget eller nettsida. Og eg føler meg ikkje meir opplyst om saka - ein apell om å stoppe ei endring, på ei nettside som ikkje er i stand til å gjere greie for kva denne endringa inneber? Eg vil vite kva dette dreier seg om, ikkje bare at det er "statskupp" i regi av politikarane og media. Det er ikkje retorikk eg kjøper.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:45   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av tingnett, her.

Det er gitt linkinfo til saksdokumente fra Stortinget. Det er heller ingen som har bedt deg stole på siden, men det legges til grunn at folk kan lese. Så kan en trekke egne slutninger.

Den eneste slutningen jeg kan trekke av en anonym side - som kan være laget av de som strøyk i samfunnsag i 8. klasse - er at den ikke er verdt å lese.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:45   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Vi vet hvem som står bak denne siden, det er ikke hemmelig.
Men det står ikke annet enn at det er en partipolitisk uavhengig side den derre tingnett siden, er det et sammensurium av hvit valgalianse og FrP f.eks.?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:46   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av tingnett, her.

Spørsmålet om hvem er underordnet. Vi vet heller ikke 'hvem' som står bak denne siden. Det har heller ikke noen betydning. Innlegget vi svarte på her er interessant fordi nettopp det gjelder mange. Det er derfor underlig at man blir møtt med kverulantiske kommentarer.

Kven som står bak informasjonen er aldri underordna, men alltid vesentleg!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:47   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vi vet hvem som står bak denne siden, det er ikke hemmelig.

Å ja, jeg fant det ikke - my bad (ut over at den er partipolitisk uavhengig og privat). Hvem står bak?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:48   #18
tingnett
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 7
tingnett er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvordan kan det være et statskupp om stortinget stemmer over et forslag? De er jo folkevalgte?

Jeg liker menneskerettighetene, jeg.

Grunnloven ivaretar menneskerettigheter som den er. Nå står det rtiktignok 'jevngodt' med statskupp. Ja de er folkevalgte, men har ikke opplyst velgerne tilstrekkelig ved valget i 2009. I en så viktig sak har folk rett til å uttale seg.

tingnett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:49   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av tingnett, her.

I en så viktig sak har folk rett til å uttale seg.

Blir noen nektet å uttale seg? Hence nevnte nettside.....

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 22:51   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.926
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnlovsendring?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Å ja, jeg fant det ikke - my bad (ut over at den er partipolitisk uavhengig og privat). Hvem står bak?

(jeg lurer på om annemede siktet til denne nettsiden, altså fp?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no