Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Reparasjon av ripete cd/dvd

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 15:32   #1
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Reparasjon av ripete cd/dvd

Er det noen som har testet feks. Disc repair pro og er fornøyde?

Eller er det andre maskiner dere kan anbefale?

Jeg har mange cd'er til storesøster med riper i og det er så fryktelig ergelig, lurer derfor på om det er så enkelt å invistere ca 400 kr også blir de som nye (relativt). Link til omtale av Disc repair pro her .

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 15:36   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Vi har noe lignende, og jeg synes ikke det fungerer noe særlig.
Den klarte å ta noen av dem, men ikke alle, og det ble sånn rare poleringsriper i dvd-en etterpå ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 15:44   #3
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Det er noe vi også kunne trengt. Mannen lar jenta sette på DVDfilmene selv, og det ser ikke særlig pent ut på baksiden etterpå...skrape skrape...
Tar rensemaskinen bort fettflekker også? Kanskje det er noen andre måter å få dem bort på uten å ødelegge filmen mer?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 15:48   #4
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Tar rensemaskinen bort fettflekker også? Kanskje det er noen andre måter å få dem bort på uten å ødelegge filmen mer?

Jeg trodde man kunne vaske cd med litt zalo, det skal ikke være skadelig, eller??

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 15:49   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Jeg ripper original-DVD-er, spesielt barnefilmene som blir behandlet kjærlig men hardhendt, og bruker kopien istedet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 15:49   #6
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Vet ikke...jeg har vasket dem med zalo tidligere.
Men hvor varmt vann kan man ha?
Og hvordan bør man best tørke dem etterPå?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 16:16   #7
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Vet ikke...jeg har vasket dem med zalo tidligere.
Men hvor varmt vann kan man ha?
Og hvordan bør man best tørke dem etterPå?

Jeg mener en gang i tiden å ha hørt av forsiktig vask med Zalo skal hjelpe på ripene også?
I så fall er det lunkent vann, og tørke forsiktig med mykt tørkepapir. Skader uansett ikke å prøve.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 16:26   #8
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Jeg bruker zalo, som jeg gnir ut med hendene og skyller i varmt vann. Tørker med rent kjøkkenhåndkle etterpå. Gnir ikke med håndkleet, men legger det opp og klemmer ned platen. Funker greit på fett hvert fall.

Storesøster brukte platene sine som skjøyter en gang. Ikke vellykket.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 19:43   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg ripper original-DVD-er, spesielt barnefilmene som blir behandlet kjærlig men hardhendt, og bruker kopien istedet.

Vi var rammet av et midlertidig anfall av idioti, så vi gjorde ikke det med en gang. :idiotTM:
Nå, derimot, har vi kopi av alt. Problemet er at barnet forsyner seg selv, og skal se utenpå hva som er på filmen, så han får fortsette å herpe orginalen mens vi i det minste har en kopi som virker.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 19:49   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Jeg bruker zalo, som jeg gnir ut med hendene og skyller i varmt vann. Tørker med rent kjøkkenhåndkle etterpå. Gnir ikke med håndkleet, men legger det opp og klemmer ned platen. Funker greit på fett hvert fall.

Sånn gjør vi også, og det fungerer veldig fint.

Min erfaring er at det er på tide å skifte ut DVD-spilleren når den begynner å nekte på for mange av DVD-ene. Nye spillere tar det utroligste, mens slitte spillere kan være fryktelig kresne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:07   #11
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nye spillere tar det utroligste, mens slitte spillere kan være fryktelig kresne.

Nei, det har jeg ikke lyst til å høre. Vi har kombinert video- og dvdspiller, og jeg vet ikke en gang om er mulig å få tak i en ny slik en. Vi har rensecd til dvdspilleren og det hjalp litt.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:15   #12
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.889
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Disc repair pro er bortkastede penger, vaskefunksjonen tar ikke godt. Og repareringsfunksjonen fjerner ikke engang flekker. Vask heller plata med vann og gni inn med zalo etterpå.

venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:57   #13
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Det er ikke flekker som er problemet hos oss, det er riper.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:34   #14
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Har du prøvd Zalo? Av en eller annen merkelig grunn tror jeg det skal hjelpe mot riper også.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:46   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparasjon av ripete cd/dvd

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Nei, det har jeg ikke lyst til å høre. Vi har kombinert video- og dvdspiller, og jeg vet ikke en gang om er mulig å få tak i en ny slik en. Vi har rensecd til dvdspilleren og det hjalp litt.

Den klassiske ulempen med kombiløsninger: ryker det ene, ender man opp med å måtte skifte ut begge.

Du får neppe tak i en slik lenger, men hvis DVD-spilleren streiker og videospilleren fortsatt virker, så kan du jo kjøpe ny DVD-spiller og sette den oppå den gamle – og fortsette å bruke videospilleren.

Enkle DVD-spillere koster lite; du får en som er helt grei til noen få 100-lapper.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no