Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-14, 22:22   #41
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss, Floksa. Var det siste der en trussel?

Jeg sitter igjen med inntrykk av at bonden har sett seg så lei på løse hunder at nå skjøt han en til skrekk og advarsel. Det var sikkert ganske effektivt, jeg tviler på at noen kommer til å gå tur med hund uten bånd der flere ganger på veldig lenge.

Jeg forstår frustrasjonen. Men jeg synes fremdeles det er way over toppen å skyte en hund som ikke jager sauer, bare fordi den er løs. Og jeg er for båndtvang, altså.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:28   #42
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg er enig i at veldig mange hundeeiere tar alt for lett på båndtvangen, men dette er ikke måten å gjøre noe som helst på. Jeg for min del er ikke begeistret for tanken på å ha en så triggerhappy bonde rett i nærheten.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:30   #43
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss, Floksa. Var det siste der en trussel?

Hehe
Jeg eier ikke et eneste våpen og ville aldri kunne skutt noe som helst.

Men jeg har full forståelse for at folk blir rasende. Fordelen er at det er veldig lett å unngå å havne i en slik lei situasjon. Ved å ha hunden i bånd er man 100% sikker på at alt går bra.

Problemet er jo at de (ganske mange) respektløse hundeeierene ødelegger for flertallet, som er ansvarsfulle og flinke hundeiere. Og denne type konfliker kommer til å bli spissere i årene framover. Det er jeg ganske sikker på. Og jeg er sikker litt farget av å ha lest drapstrussler mot denne saueeierens barn (!!!) på nett fra hundeeiere som har egne meninger om hva båndtvang og allemannsrett er.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:31   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg synes jo at å drepe et levende vesen, det være seg menneske eller dyr, er noe man bare ikke gjør hvis man ikke er helt nødt. Skal man begynne å skyte naboen fordi han rygget i postkassa med vilje?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:31   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hehe
Jeg eier ikke et eneste våpen og ville aldri kunne skutt noe som helst.

Men jeg har full forståelse for at folk blir rasende. Fordelen er at det er veldig lett å unngå å havne i en slik lei situasjon. Ved å ha hunden i bånd er man 100% sikker på at alt går bra.

Problemet er jo at de (ganske mange) respektløse hundeeierene ødelegger for flertallet, som er ansvarsfulle og flinke hundeiere. Og denne type konfliker kommer til å bli spissere i årene framover. Det er jeg ganske sikker på. Og jeg er sikker litt farget av å ha lest drapstrussler mot denne saueeierens barn (!!!) på nett fra hundeeiere som har egne meninger om hva båndtvang og allemannsrett er.



Truslene er anmeldt eller?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:33   #46
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes jo at å drepe et levende vesen, det være seg menneske eller dyr, er noe man bare ikke gjør hvis man ikke er helt nødt. Skal man begynne å skyte naboen fordi han rygget i postkassa?

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener?
Det drepes tusenvis av dyr hver eneste dag fordi vi ikke vil spise mer grønnsaker.

Ellers synes jeg sammenligningen din er helt ute av proposjoner og jeg vemmes av å lese det!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:35   #47
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hehe
Jeg eier ikke et eneste våpen og ville aldri kunne skutt noe som helst.

Men jeg har full forståelse for at folk blir rasende. Fordelen er at det er veldig lett å unngå å havne i en slik lei situasjon. Ved å ha hunden i bånd er man 100% sikker på at alt går bra.

Problemet er jo at de (ganske mange) respektløse hundeeierene ødelegger for flertallet, som er ansvarsfulle og flinke hundeiere. Og denne type konfliker kommer til å bli spissere i årene framover. Det er jeg ganske sikker på. Og jeg er sikker litt farget av å ha lest drapstrussler mot denne saueeierens barn (!!!) på nett fra hundeeiere som har egne meninger om hva båndtvang og allemannsrett er.



Jeg skjønner jo ikke hvorfor dette med båndtvang er så vanskelig heller. Uforutsette ting kan skje når man ikke har kontroll på dyret. Her var det en bonde som var over grensa, men det kunne ha vært noe annet som skjedde selv om hunden var dressert i 3 mnd på heltid. Jeg er imponert over hundeeiere som mener hunden aldri gjør noe galt, da tenker jeg i utgangspunktet at de ikke har peiling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:36   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Å drepe for å spise er i en helt annen liga. Selv om man burde spise mindre kjøtt.

Ang det andre. Jeg vemmes også av at enkelte mennesker tror de kan drepe andre individer uten at det er i nødverge.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:38   #49
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Å drepe for å spise er i en helt annen liga. Selv om man burde spise mindre kjøtt.

Ang det andre. Jeg vemmes også av at enkelte mennesker tror de kan drepe andre individer uten at det er i nødverge.

Jeg tror noe av det denne bonden forsøkte å få frem var sånn ca: "Når er det nødverge?" Er det når hunden står med kjevene rundt lammet eller er det når den løper mot flokken? I lys av at de fleste løper så de stuper og ikke blir bitt ihjel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:39   #50
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Å drepe for å spise er i en helt annen liga. Selv om man burde spise mindre kjøtt.

Ang det andre. Jeg vemmes også av at enkelte mennesker tror de kan drepe andre individer uten at det er i nødverge.

Jeg tror utfallet for dyret er likt, uavhengig av om det drepes for mat, eller fordi eier har opptrådt uaktsomt.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:39   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror noe av det denne bonden forsøkte å få frem var sånn ca: "Når er det nødverge?" Er det når hunden står med kjevene rundt lammet eller er det når den løper mot flokken? I lys av at de fleste løper så de stuper og ikke blir bitt ihjel.

Ja, det er mulig, men jeg tolket vel bonden som en annen over her skrev: At han gjorde det fordi han fikk nok og ville vise en gang for alle at han har makt til å reagere hensiktsmessig (etter hans egen vurdering).

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:41   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror utfallet for dyret er likt, uavhengig av om det drepes for mat, eller fordi eier har opptrådt uaktsomt.....

Jeg ser vi er på ulike planeter. Klart utfallet er likt. Etisk er det en stor forskjell. Dette gjelder også mennesker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:44   #53
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes jo at å drepe et levende vesen, det være seg menneske eller dyr, er noe man bare ikke gjør hvis man ikke er helt nødt. Skal man begynne å skyte naboen fordi han rygget i postkassa med vilje?

Nei man dreper ikke for moro skyld og derfor har man et drapsvåpen som en hund er blant sauer i bånd.

Det drepes en god del sauer her til lands av hunder og det skyldes menneskelig svikt i alle tilfeller mener jeg. Sauer kan sprenges slik det står om her, men sauer som blir revet i hjel av hunder er også et problem som medfører enorm lidelse for dyrene som blir drept.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:50   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Ja, jeg er enig i det. Men i denne saken ser jeg ikke hvordan man skal kunne forsvare å drepe overhodet. Ja, hunden skulle vært i bånd. Men å drepe fordi noen ikke overholdt en regel (i alle tilfeller var det jo ikke hundens skyld!) er jo helt hårreisende. Å drepe prinsipielt? Er det rart det er krig i verden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:51   #55
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Man kan bare ikke vise folk en gang for alle på den barbariske måten der. Man må rett og slett løse det på andre måter. Hundeeiere bør jo lære seg hvilke regler som gjelder, men straffen for å ikke vite burde ikke være å få hunden drept foran øynene ens. Hva med å sette opp skilt? Hva med å nøye seg med å kjefte på hundeeierne? Jeg hadde også blitt vettskremt om noen kom med våpen og skøt! Hvordan ville jeg vite at det bare var hunden som skulle skytes av en slik gærning?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:53   #56
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg sitter igjen med inntrykk av at bonden har sett seg så lei på løse hunder at nå skjøt han en til skrekk og advarsel. Det var sikkert ganske effektivt, jeg tviler på at noen kommer til å gå tur med hund uten bånd der flere ganger på veldig lenge.

Jeg forstår frustrasjonen. Men jeg synes fremdeles det er way over toppen å skyte en hund som ikke jager sauer, bare fordi den er løs. Og jeg er for båndtvang, altså.

Det gjør ikke jeg. Som sagt, jeg tror jeg har til gode å høre en hundeeier si at det ikke finnes unntak fra båndtvangen for nettopp hans/hennes hund. Tvert i mot tror jeg at det finnes nok av hundeeiere som vil utfordre denne bonden i den mening at det er bonden som er gal og de og sin ukoblede hund som har retten på sin side.

Hellestø er en strand som brukes spesielt for å gå tur med hunder, og det er alltid løse hunder der.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:55   #57
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg har vært uaktsom hundeeier på ferietur som lot hunden løpe fritt da vi stoppet for å raste på Sognefjellet. Jeg var riktignok 12 år, og hadde ikke ansvar per se, men må innrømme at vi nok var rimelig vettlause som lot hunden gå løs, uten en tanke for at det kunne være beitedyr (eller andre ville dyr) i området.
Vi hadde en ung Border collie som ikke hadde trening med sau, og den smatt avgårde ved første sniff og begynte å jage. Bonden dukket opp ikke lenge etter, og truet med å skyte hunden. Vi fikk heldigvis kontroll på den, og slapp unna med skrekken. Og selv om det var en skjellsettende opplevelse, har jeg en viss forståelse for sauebønder som ser seg lei på vettlause hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, og agerer deretter. Uansett hvor innfule og usympatiske de måtte fremstå.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:58   #58
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, jeg er enig i det. Men i denne saken ser jeg ikke hvordan man skal kunne forsvare å drepe overhodet. Ja, hunden skulle vært i bånd. Men å drepe fordi noen ikke overholdt en regel (i alle tilfeller var det jo ikke hundens skyld!) er jo helt hårreisende. Å drepe prinsipielt? Er det rart det er krig i verden.



Merk at jeg _ikke_ kjenner eller vet noe om noen av de involverte parter og nå uttaler meg generelt.

Hundeeier som synes det er lurt å slippe en hund inne hos beitense bufe er sjelden hundeeiere som tar til seg en vennlig oppfordring om å ta hunden i bånd. Derimot er dette ofte hundeeiere som gjerne svarer med ukvemsord og trusler.... Det er leit at det er hunden som må bøte med livet, for problemet er jo helt og holdent eier. Men slik er det nå, og fram til alle hundeeiere blir ansvarlige med respekt for både bufe, viltlevende dyr og andre mennesker vil slike situasjoner oppstå. Det er hundeeier som velgerne ta med seg et livsfarlig (for sauen) redskap med egen vilje og hjerne inn til beitende dyr og slippe den løs.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:59   #59
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Overhode ikke. Jeg kan skjønne han blir lei av at hunder uten bånd er etter sauene, men man kan ikke gå rundt å skyte hunder for det.

Jo, man kan det, hvis hunden jager sau på et område med båndtvang.
Leste nettopp artikkelen og slik jeg forsto det, ble bonden oppmerksom på at sauene sprang skremt avgårde etter at de hadde sett hunden. Litt senere så han et sprengt lam. Jeg sier ikke at jeg hadde fått meg til å skyte en hund, (eller slakte en sau, for den del) men jeg skjønner at en bonde som dagstøtt opplever at folk gir blaffen i båndtvang får lyst til å statuere et eksempel. Jeg tipper at han har prøvd "snakke med" mange ganger. Selv om jeg, på et vis, kan forstå bonden, har jeg stor sympati for hundeeieren som opplevde dette, selv om han, uvisst av hvilken grunn, ga blaffen i båndtvangen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 23:03   #60
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Merk at jeg _ikke_ kjenner eller vet noe om noen av de involverte parter og nå uttaler meg generelt.

Hundeeier som synes det er lurt å slippe en hund inne hos beitense bufe er sjelden hundeeiere som tar til seg en vennlig oppfordring om å ta hunden i bånd. Derimot er dette ofte hundeeiere som gjerne svarer med ukvemsord og trusler.... Det er leit at det er hunden som må bøte med livet, for problemet er jo helt og holdent eier. Men slik er det nå, og fram til alle hundeeiere blir ansvarlige med respekt for både bufe, viltlevende dyr og andre mennesker vil slike situasjoner oppstå. Det er hundeeier som velgerne ta med seg et livsfarlig (for sauen) redskap med egen vilje og hjerne inn til beitende dyr og slippe den løs.

Man kan bare ikke forsvare at bønder oppfører seg som vill vest-cowboyer som skyter om seg uten advarsel. Jeg skjønner at de blir lei, men man må besinne seg. Finne andre løsninger, evt i samarbeid med politiet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no