Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Trenger innspill til etisk dilemma (rampenisse)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-19, 13:29   #1
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Trenger innspill til etisk dilemma (rampenisse)

Da nærmer det seg 1. desember og dagn der vi henter ned julepynten. Da kommer yngstemann på 9 år til å grave frem den hemmelige portalen til Nisselandet som er i form av en dør man limer på pipa. Medfølgende utstyr som stige, postkasse, juletrær, belysning og tepper legges også ut til nissen. Jeg regner med at dette er kjent konsept for flere foreldre.

Min sønn har tidligere gått all- in i forpleining av rampenissen. Han har satt ut mat, laget tepper, kjøpt gaver, skrevet brev og sittet utenfor døra i håp om å få et lite glimt av nissen i et uforvarende øyeblikk.

Mor har på sin side fulgt opp med å spise opp maten som er satt ut og etterlate seg smuler, svare på brev, gi gaver i retur, samt arrangerer ulike rampestreker nissen angivelig skal ha gjort.

Min sønn har uttrykt stor glede av å ha denne nissen, samt takknemlighet og stolthet over at han har valgt å bo hos oss. Han er en gutt som i mangel på kjæledyr, har vist sin entusiasme overfor nissen som et sannsynlig substitutt.

Nå har jeg gått i håpet om at han selv har kommet frem til erkjennelsen av at dette er iscenesatt av hans mor. Dog har jeg nylig overhørt han hemmelighetsfullt fortelle en kompis at vi har en "nisse, som på en måte er en alv" boende i huset i desember.

Nå trenger jeg gode, kloke, etiske råd om hva jeg gjør videre. Dette er et hett tema på jobb, men svarene spriker.

Jeg er litt redd for at han blir sett på som en raring som daglig forteller om en nisse alle andre vet at ikke finnes. Samtidig har jeg ikke lyst til å ta fra han gleden heller. Jeg er fristet til å si at han flytter videre til andre, yngre barn, men tar gjerne i mot innspill. Så langt har det kommet forslag om:

- å blir fersket/ avsløre seg selv
- få nissen til å flytte
- Fortsette med nissen
- la nissen havne i en ulykke
- ta en enkel "Doffen har daua"

SÅ, hva synes FP er etisk riktig her? Er vi flere i samme båt? Finnes det en rampenisse- himmel?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no