Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Plassering av pc-skjerm

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-08, 10:31   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Plassering av pc-skjerm

I hvilken høyde skal egentlig skjermen plasseres?

Jeg syns alle på jobben her har pc-skjermen så høyt i forhold til meg.
De ser nesten opp, mens jeg ser ned (kanskje ikke direkte ned, men mer ned enn opp).

Hva er riktig?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 10:36   #2
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

Litt ned, er det eg har høyrdt og praktiserar. Alternativet mitt er stiv rygg og nakke.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 10:38   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

Vi ble nylig fortalt på jobben at det er riktig å se litt "ned" mot pc skjermen men jeg foretrekker å ha den høyt opp slik at jeg blir "tvunget" til å sitte litt rakere i ryggen.... føler jeg lett får så dårlig stilling hvis jeg ser ned, sitter litt for hengslete.
Når det er sagt så merker jeg at jeg blir stiv i ryggen av å ha skjermen høyt, anspent i nakken osv.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 11:38   #4
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

Har hørt at det er best å se litt nedover for ikke å anstrenge øynene mer enn nødvendig. Er jo mer slitsomt å rette blikket oppover hele tiden enn nedover.
Jeg har iallfall skjermen lavt og synes det er mest behagelig.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 11:54   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

jeg ser litt ned!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 11:58   #6
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

Jeg ser ikke i det hele tatt

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 11:58   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

Skjermen bør stå plassert rett på arbeidspulten, slik at man ser ned. Ikke for mye ned, riktignok, men ca 15 grader er visstnok bra.

Sitat:


Plassering av skjermen i en gunstig posisjon oppnås lett når den kan vinkles og roteres, fordi den da kan tilpasses forskjellige brukere og arbeidsoppgaver. En vinkling av skjermen på 15-20° bakover gir for mange en bedre arbeidsstilling.
Det bør også være mulig å regulere høyden. Skjermen bør ikke plasseres oppå datamaskinenheten. For høy plassering forringer synsforholdene og øker belastningen på nakke og skuldre. Tradisjonelt anbefales 15-30° vinkel under øyets horisontallinje til et punkt midt på skjermen (se fig.l).




Kilde: Arbeidstilsynet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 12:02   #8
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Plassering av pc-skjerm

Jeg ser rett frem på den stajonære, skjermen henger på veggen.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no