Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Yoghurt, kesam eller hva?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-13, 01:05   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Yoghurt, kesam eller hva?

Det har jo vært mye fokus på yoghurt de senere årene, og selv om jeg ikke er spesielt opptatt av at sukkerinnhold er skikkelig fyfy så er det greit å se litt hva som er ok og ikke, på daglig basis. Vi bruker kun drikkebiola ellers her i husstanden, og det liker minsten også. Men tenker at det kan være greit å ha med litt i bhg, om ikke hver dag, så innimellom ihvertfall.

Hva bruker dere?

Ser at Sprett har redusert sukker, og noen med ikke tilsatt sukker. Hvordan er disse i forhold til Biola f.eks.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:15   #2
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Hvilken Biola bruker dere? De med smak har nesten like mye sukker som Cola har, enkelte har faktisk mer. Sprett yoghurt naturell ligger på rundt halvparten av sukkerinnhold som Biola med smak.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:23   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Vi bruker Biola drikkeyoghurt med mango/banan, og er de tomme for den så kjøper vi gjerne den med jordbær.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:43   #4
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Bonus ungen liker Dobbel 0% yoghurten fra Yoplait. Den ligger vel på samme nivå som Sprett naturell.
Det er vel ingen krise om han har med seg en eller annen yoghurt en gang i blandt. Din barnehage er vel som de fleste nå for tiden med at alt som kan ha sukker i seg er fy fy. Er litt hysteri med akkurat det der føler no jeg i allefall.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:47   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Biola har vel mykje sukker? Elles er heller ikkje eg så veldig redd for yogurt, sjølv ikkje med diabetiker-barn. Men eit stort glas biola trur eg har meir sukker enn ein vanlig porsjonsyogurt.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:53   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Vi har ikke fått noen føringer ang yoghurt, men de anbefaler at man velger sunnere alternativ når man skal ta med noe for å markere bursdager.

Jeg trodde at Biola var ganske ok jeg, men mulig jeg tar feil. Ser kjapt inne hos Tine at den inneholder 4% tilsatt sukker, og at det blir betegnet som lite tilsatt sukker. Det samme har flere av Sprett yoghurtene ser jeg. Mener du at Cola har kun 4% tilsatt sukker?!

Dobbel 0% er ikke noe alternativ for oss, da jeg ser den inneholder søtstoffer. Det får ikke noen av barna her.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:53   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Her kan du sjekke innhald i Biola, og andre varer frå Tine
http://www.tine.no/produkter/merkevarene-vare/biola

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 01:59   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Her kan du sjekke innhald i Biola, og andre varer frå Tine
http://www.tine.no/produkter/merkevarene-vare/biola

Jepp, var inne der for å titte, men jeg må si at det ikke sier meg så mye sånn eeegentlig De sier jo at det er lite tilsatt sukker, viser til prosentandel og så kan man se sukkerarter i gram pr 100 gr. Men så blir jo spørsmålet - hva vil det egentlig si? Er det mye eller lite? Er det ok på daglig basis?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 02:01   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Biola er jo mageregulerende i tillegg, så det kommer vi fortsatt til å bruke her i huset uansett hva. Og som nevnt i hovedinnlegget, så er vi ikke på noe måte fanatisk opptatt av sukker. Bare greit å vite hva man putter inn liksom

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 02:03   #10
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Lar barna spise både en og to yoghurter daglig om de vil. Vi spiser såpass sunt ellers at jeg ikke ofrer sukkeret i yoghurten en tanke. Varierer veldig hvilken yoghurt vi har i hus, men i det siste har vi kjøpt den greske fra Synnøve Finden. Og det er rett og slett fordi den ikke er så flytende som mange av de andre. Sprett-yoghurten blir det bare gris av om toåringen spiser den.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 02:05   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Biola Mango/banan har ca 9 gr sukker per 100 gr. (Uavhengig av om det er tilsatt eller ei)
Den med jordbær litt mindre
Annan yogurt frå Tine (vanlig/sprett) har 12-13 gr

Då da har biola litt mindre sukker, og eg tok feil over

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 02:08   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Frukt og melk har jo masse sukker i utgangspunktet, så det gir sukker, om det er aldri så naturlig. Naturlig sukker og tilsatt sukker er uansett sukker (Det veit eg mykje om - folk trur at det er betre for disbetikeren å få ei diger skål druer enn ein melkesjokolade....).

Mengden betyr jo litt da. Ein drikk kanskje meir Biola enn det ein et yogurt med skei?

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 17-08-13 kl 09:39.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 09:33   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Barna våre spiser Naturlig lett fra Yoplait med 6% sukker (4% fruktose, 2% sukrose) ungene spiser det til frokost med havregryn eller musli oppi.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 10:10   #14
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Jentene her er glad i vaniljeskyr.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 10:59   #15
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Cola har 10,6g sukker per 100 mens Biola Mango har 9g per 100. Er faktisk ikke så langt unna. Biola Blåbær f.eks har 10g sukker. Men allikevel markedsføres det som sunt for kroppen i fra Tine Meierier. /oppgitt
Jeg jobber på et kjøkken og der fikk noen av lærlingene våres for noen år siden jobben med å lage en slags plansje med oversikt over hvor mye tilsatt sukker det var i iste, prim, syltetøy osv og de skulle de demostere dette med å lime på sukkerbiter. Oi oi det ble mange sukkerbiter etterhvert. Er vel mest det at jeg jobber innenfor matbransjen at jeg vet så mye om tilsatte ting og tang i mat, ikke for det at jeg er fanatisk om sukker.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 11:21   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vi har ikke fått noen føringer ang yoghurt, men de anbefaler at man velger sunnere alternativ når man skal ta med noe for å markere bursdager.

Jeg trodde at Biola var ganske ok jeg, men mulig jeg tar feil. Ser kjapt inne hos Tine at den inneholder 4% tilsatt sukker, og at det blir betegnet som lite tilsatt sukker. Det samme har flere av Sprett yoghurtene ser jeg. Mener du at Cola har kun 4% tilsatt sukker?!

Dobbel 0% er ikke noe alternativ for oss, da jeg ser den inneholder søtstoffer. Det får ikke noen av barna her.

Tilsatt sukker er et idiotisk begrep. Sukkeret er ikke noe bedre om det kommer fra frukten som er tilsatt. Her i Tyskland hadde de mange barneprodukter som ble markedsfört som "ohne Kristallzucker" (vanlig hvitt sukker), men som inneholdt hauger av fruktsukker. :roll: Man maa se paa etiketten og finne gram sukker per 100 gram vare for aa kunne sammenligne produkter. Da faar man ofte sjokk.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 11:33   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Det sistemann sa. Karbohydrater er karbohydrater. Det er bare markedsføringssvada dette med "uten tilsatt sukker" - det betyr bare at det ikke er tilsatt vanlig sukker (altså sukrose), men det sier ingenting om hvor mye karbohydrater det er i produktet pga. råstoffene i seg selv.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 11:52   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Jeg hadde en tråd om dette med yoghurt hver dag for en stund siden, her er den. Poden får fremdeles yoghurt hver dag, han får nå med seg en Sprett i barnehagen som han spiser til ettermiddagsmåltidet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 17:24   #19
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Biola er vel ikke bra for de aller minste, trodde anbefalningen var 3 år.
Vi lar Vesla spise en yoghurt daglig, hun drikker ikke melk så da tenker jeg det er greit.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 17:28   #20
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Yoghurt, kesam eller hva?

Her får barna med seg en Sprett yoghurt i barnehagen hver dag. Jeg er overhodet ikke bekymret for den lille sukkermengden all den tid de spiser sunt og variert og er aktive. Da ville jeg være mer bekymret for produkter med kunstige søtstoffer, det får barna våre aldri.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no