Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Salt og baby

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-13, 15:49   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Salt og baby

Minsten på ni måneder er mer glad i å spise ting med klumper og vanlig mat generelt enn det storebroren var. Jeg lurer litt på hva han ikke bør spise når det kommer til middag?Skal innrømme at han har fått mye glass fordi det er lettvint og måltidene ikke har vært helt synkrone med resten av fammen.

De skal jo helst ikke ha salt, men betyr det at de ikke kan spise kjøttkake eller fiskekake f.eks? I går spiste vi kjøttkaker i brun saus, potet og brokkoli. Da var poteten og brokkolien kokt usaltet, men det er jo salt i kjøttkaken og den sausen som ble med (fikk bare det som var på kjøttkaka da den ble fisket opp med gaffel). Er dette innafor eller må jeg lage helt egen til han en stund enda?

Og hva med melkeprodukter i mat? De skal jo ikke drikke vanlig melk, men hva med melkeprodukter i mat? Ost, pannekaker, hvit saus og slikt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 16:05   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt og baby

Knerten min ville bare ha "vanlig" mat når han begynte med fast føde. Matvarer som hadde salt i seg serverte vi som de var, men vi hadde i minimalt med salt utenom. Til ov med sauser ble laget uten salt. Så saltet heller vi voksne maten vår i etterkant.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 16:26   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.532
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt og baby

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten min ville bare ha "vanlig" mat når han begynte med fast føde. Matvarer som hadde salt i seg serverte vi som de var, men vi hadde i minimalt med salt utenom. Til ov med sauser ble laget uten salt.

Jeg gjorde det sånn også, og glemte etterhvert å salte min egen mat etterpå. Nå er Poden 2,5 år og jeg lager fremdeles mat uten salt, og synes andrs mat smaker veldig salt.

Mat med melk i, f.eks. yoghurt og ost, skal man kunne gi fra 10 mnd. så jeg ville ikke nølt med å gi pannekaker o.l nå. Det er pga. jernopptak at man ikke skal gi melk før, så du kan jo kompensere med jernrik mat og appelsinjuice.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 16:43   #4
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Salt og baby

Når de er rundt 10mnd kan de få melk i matlaging og eventuelt litt youghurt, kumelk som drikke fra 12mnd. Det er de offentlige rådene. Så lite salt som mulig ja, men mye godt annet krydder de kan spise! Ferdig kjøpt farsemat er ofte veldig mye salt i så det ville jeg faktisk forsøkt å begrensa. Men lager du selv kan du jo bare ta av litt av maten før du salter ferdig.

Enkle retter som falt i smak her rundt da var f.eks:
Hjemmelagd kjøttsaus med pasta(karbonadedeig, usalta, tomater, tomatpure, løk, fersk hvitløk, paprika, gulerot, masse krydder uten salt)

Kokt/bakt laks med brokkoli, poteter og kraft(litt fra kokevannet til potet/grønnsak, ev litt olje/litt smør). Brukte gjerne provancekrydder på laksen.

Lapskausblanding oppkokt med kyllingfilet og krydder(pepper, tørkede krydderurter, ev hvitløk).

Brukte stavmikser eller gaffel alt etter hva det var og hvor most det burde være. Mine var vant til klumper tidlig, men der er de jo veldig forskjellige.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 17:01   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salt og baby

Burde vel lage kjøttkaker/fiskekaker og slikt selv, men det er er det sjelden jeg gjør.Han spiser grøt, brødskiver, frukt osv så der er det lite salt. Det er mest middag jeg synes er litt vanskelig. Det er greit å begrense ferdigkjøpte produkter, men det blir nå fort et par ganger i uka allikevel for storebror er ikke så glad i rent kjøtt. Så i går spiste mini altså en halv kjøttkake med potet og brokkoli.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 17:04   #6
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Salt og baby

Litt kjøttkake er ikke krise i seg selv, men sper man på med fiskekaker til lunsj osv så kan det fort bli mye salt. Det tar ikke lang tid å lage noe rent ved siden av om du ønsker det, kan fint trekke litt kjøtt i sausen eller i folie i ovnen eller noe. Tror nok han får god grei mat!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 17:07   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salt og baby

Er vel ikke så veldig bekymret, men har glemt hvordan dette var med førstemann. Da satte jeg meg generelt mer inn i ting.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 17:07   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt og baby

Vi gjorde som Tjorven og Input. Vi har aldri hatt mye/noe salt i maten, da mannen min ønsker det (alle i hans familie dør av blod/karsykdommer), det er bare en vanesak, men det skjer at jeg salter noe når vi spiser.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-13, 19:29   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salt og baby

Vi ga tidvis ferdige fiskekaker og sånt på den alderen, men alt vi lagde selv var uten salt, så saltet vi voksne heller ved bordet, som flere sier over her. Jeg er ikke vant til å bruke så mye salt i maten fra før (hjertesykdom i familien, har blitt en vanesak), så det har ikke vært noe problem å gjøre det sånn. Vi har vel egentlig ikke begynt med salt i maten igjen enda, like greit siden minstejenten snart skal få av den. Vi ga ikke mos på den alderen der da, så hun fikk typisk en halv-en fiskekake, en halv potet, en halv gulrot etc.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no