Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-12, 22:56   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Jeg lurer litt på hva som er vanlig for de minste barna å spise i barnehagen. Vesla har med seg en skive til frokost i åttetiden, den går som regel ned, og så har hun to skiver til sammen som hun får til lunsj og som supplement til fruktmåltidet klokken to. Stadig vekk kommer det masse rester hjem, i dag ser det ut som om hun, utenom frokosten, har spist 1/2- 3/4 skive totalt, og litt tyrkisk yoghurt med havregryn og banan. Er ikke det veldig lite på en hel dag? Jeg vet jo ikke hvor mye frukt de får før de får tilbud om skive på ettermiddagen, men synes likevel det høres litt snaut ut. Hvor mye spiser deres 1-2-åringer? Hun er 16 måneder. Jeg skal på foreldresamtale på torsdag og skal høre litt med dem også, er bare litt nysgjerrig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:02   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Sånn helt ærlig, så vet jeg ikke. De får servert varm lunsj de fleste dagene, og da aner jeg samme praksis som middagen hjemme: noen dager spiser han litt, noen dager ingenting. Han spiser litt varierende med frokost hjemme, og får plukke litt fra matboksen når han kommer i barnehagen. Det er ikke mye som forsvinner ut av den. Han spiser generelt lite for tiden, men han følger kurven sin og er veldig aktiv. Det går seg nok til etterhvert.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:04   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Jeg jobber med 14 barn i samme alder og de spiser ca slik:

Frokost 1-3 skiver
Lunsj, varierende da vi har varmlunsj tre dager i uka, de andre dagene hjemmebakt brød
Frukt, diverse frukt og 1-2 skiver, kommer an på hvor mye som gikk ned til lunsj

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:10   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Ettåringen spiser to skiver til frokost klokka sju, før han spiser medbrakt second breakfast i barnehagen kvart over åtte. Lunsj, som barnehagen står for, klokka elleve, og så frukt og resten av matboksen i to-tida. Vi har akkurat begynt å sende med fem skiver i stedet for fire, pluss en boks bær eller paprika/agurk. Han har overhode ingen bunn, og slutter bare å spise fordi han går lei smaken. Han legger nemlig innpå om han får noe annet i stedet. Han er for øvrig lang og tynn. Broren var lik, da han var ett.

Toåringen begynte å bli matlei da han var på alder med vesla di. Da sendte vi typisk med tre skiver, og så hadde han kanskje rørt litt av ei. Til lunsjen pleide han å spise bedre, i følge de ansatte. Nå spiser han som oftest tre av fire skiver fra matboksen, og ofte vil han ha den siste når vi pakker ned boksen for å gå hjem. Hjemme spiser han kanskje litt frokost før vi drar, men ellers er det lite. Han spiser knapt nok noe etter retur fra barnehagen, middag vil han ikke ha. "Jæ jike ikke. "

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:15   #5
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Sånn var min også, Ingling. Og er enda, av og til.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:16   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Ja, hun har nok litt samme tendenser som toåringen din, jfr kresenpilttråden min. Jeg skal prøve å gi henne litt brødskive på hjemveien og se om det faller i smak, og så får jeg høre litt mer med de i barnehagen hvordan hun spiser til lunsj og hvordan hun virker generelt. Har ikke inntrykk av at hun er slapp eller sliten eller noe, så da holder det vel. Middagsspisingen er det jo så som så med også, så jeg synes det blir så lite totalt, men det er tydeligvis vanlig, det og. Rart det der.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:16   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Sånn var min også, Ingling. Og er enda, av og til.

Han også, ja. Jaja, det blir folk av dem likevel ser jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 23:21   #8
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Det er også veldig uvant å venne seg til at en 2-åring spiser mindre enn en 1-åring, men det gjør det altså også. Sånn generelt.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 13:33   #9
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Det er også veldig uvant å venne seg til at en 2-åring spiser mindre enn en 1-åring, men det gjør det altså også. Sånn generelt.

Min ettåring spiser like mye søstra på 7...

Frokost 2 brødskiver
lunsj 2 brødskiver
mellommåltid 2 brødskiver
middag 2 små poteter eller en stor og f.eks 2 kjøttkaker og grønnsaker
Kvelds 2 brødskiver

Noen dager byttes ett måltid ut med grøt. Da spiser han en stor skål.

Innimellom spiser han frukt og grønt. Gjerne 2 - 3 hele frukt (eple, banan, pære e.l.)

Gutten eier ikke magemål - så som regel er det vi som setter grenser for hvor mye han får spise.

Men det skal sies at han er ganske stor og tung. Ikke overvektig, men ca 12,5 kg og 85 cm lang.

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 19:04   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Hjelpes, elli, det var mengder ja! Vi er ikke i nærheten en gang med vesla, men hun er riktignok lettere og kortere enn din. Sist vi veide var hun vel 9.3 og 80 cm, det var i oktober. Jeg kan ikke tenke meg at hun har gått opp så veldig mye etter det, i grunnen.

I dag var det helt stopp i spisingen i barnehagen, nesten ingenting i matboksen var spist. Jeg vet da søren hva jeg skal putte oppi der som kan friste henne!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 21:11   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Ingling: Min er fire år og et par mnd, spiser lite, om det er noen trøst. Men han vokser (sakte riktignok) og følger kurven sin, er sunn og frisk, aktiv. Noen barn er bare slik. Det går dessuten i perioder. Bare vent og se, om en stund spiser hun bedre igjen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 21:46   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Ja, jeg vet jo egentlig at det ikke er så uvanlig. Vi har en nevø som er på alder med din yngste, han spiser ufattelig lite i perioder han og, men er jo en frisk og fin gutt. Jeg er nok litt hønemor og i tillegg litt hormonell om dagen. Får bare gi henne det pålegget hun spiser en stund og ikke eksperimentere alt for mye før hun er litt på plass igjen. Leverpostei er i det minste veldig sunt, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:18   #13
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Vi sliter med at lillegutten vår spiser veldig lite hjemme for tiden. Så jeg trøster meg med at han spiser 2-3 skiver til lunsj i barnehagen. I tillegg kommer det frukt om ettermiddagen. I forrige uke hadde han spist 3 porsjoner med havregrøt i barnehagen, og de måtte stoppe ham da han spurte etter porsjon nr. 4.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:20   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Aha, litt omvendt fra hos oss da, C3PO, her spiser hun jevnt over mer hjemme i helgene, men fortsatt ikke store mengder. Våre er jo ca. like gamle også. Jaja, vi får tro de får i seg nok totalt i løpet av dagen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 20:29   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Han er 2,5 år og en stor gutt. Spiser en yoghurt med havregryn til frokost, og 2-3 skiver brød i barnehagen til lunsj, og så mye frukt han vil på ettermiddagen. Hvor mye middag han spiser varierer enormt. Til kvelds spiser han max en skive, om noe i det hele tatt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 20:31   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

2åringen min spiser også bra i barnehagen, gjerne 2 skiver til frokost, 3 til lunsj og et knekkebrød + masse frukt senere. Når de har varmmat spiser han også godt. Hjemme derimot, er jeg veldig "fornøyd" om han spiser en halv skive. I løpet av en hel dag.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 21:04   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Her har det gått litt opp og ned siden jeg lagde tråden. Nå har hun vært sjuk og fått flere tenner, da var det lite spising, men i går og i dag har det tatt helt av igjen, og hun forlangte til og med nattmat. Nå går det stort sett en skive til frokost i barnehagen (og ofte en hjemme før det), de siste dagene har hun også fått yoghurt med, pluss en boks blåbær, og halvannen skive til lunsj og ettermiddagsmåltid til sammen, pluss yoghurt naturell og kanskje noe frukt. Godt med middag hvis det er noe som klaffer og masse kvelds.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 21:17   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Aner ikke.

Barnehage med "fullpensjon", hun spiser frokost, lunjs og frukt. en gang i uka varm lunsj, fiskesuppe i dag, og tidvis havregrøt som ikke teller som varm-mat.

Hun spiser normalt sett det de sier er "greit", noen dager har hun spist lite. Men jeg vet ikke helt hvor mye hun normalt sett egentlgi spiser i bhg.

(Hjemme spiser hun lite.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 21:27   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser deres barn i barnehagen (1-2 år)?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg jobber med 14 barn i samme alder og de spiser ca slik:

Frokost 1-3 skiver
Lunsj, varierende da vi har varmlunsj tre dager i uka, de andre dagene hjemmebakt brød
Frukt, diverse frukt og 1-2 skiver, kommer an på hvor mye som gikk ned til lunsj

Jeg også.

Våre får all mat i barnehagen og de spiser
Frokost: fra 1/2-2 skiver eller 1/2-2 porsjoner frokostblanding
lunsj: 1-3 skiver eller 1/2-2 porsjoner varmmat
Frukt, diverse oppskåret frukt og 1/2-2 skiver.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no