Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å dømme andres barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-08, 17:03   #41
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Dessverre er det alt for lett å dømme andre mennesker, men samtidig har vi lit skylapper over hva vi selv sier.
Selvsagt skal ei jente får lov til å bli lei seg over en sårende kommentar de fleste av oss kommer i en situasjon hvor vi opplever det.
VI er kanskje de fleste av oss forbi stadiet hvor "teite" bemerkninger ang klær preller av, men vi har sikkert våre punkter hvor sleibemerkninger sårer.
Men vi har med tiden lært oss å ikke vise det.

Å dømme et menneske basert på en uttalelse er nesten hakket verre en en stygg kommentar fra ei jente. Vi er "voksne" og burde vite at ting er ikke så svart hvitt.
Nei, det er ikke kult å slenge dritt, men ungdomstiden er ikke lett.
Noen må trekke andre ned fordi de på den måten skjuler egen lav selvfølelse, eller for å slippe å bli den som bli mobbet.
Ikke dermed sagt at det er greit at de mobber, men man bør i de fleste tilfeller ikke se blindt på akkurat en episode.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:14   #42
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Noen barn ER bare "drittsekker".

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:15   #43
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Shit. Sa jeg det høyt?

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:19   #44
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg skjønner godt at tenåringen selv blir opprevet og lei seg, og jeg skjønner også at tenåringens mor blir lei seg på datterens vegne. Men i bunn og grunn spørs det vel om det ikke er lettere tross alt å lære usikre tenåringer å ignorere andres kommentarer, enn å gjøre noe med de som slenger med leppa.

Jeg er veldig på linje med bina nå igjen, ja.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:24   #45
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes vel det er ganske drøyt å dømme barn og ungdom uten diagnoser også så til de grader. Man kan ha en dårlig dag som fjortis, man kan si kjipe ting, og jaggu kan det hende at man ikke er helt klar over hele forhistorien også.

Det er jeg enig i, og med hånden på hjertet kan jeg ikke påstå at jeg aldri har såret noen i min ungdom. Det har jeg, garantert!

Men, det er et men her, og jeg fikk på en måte svar på det "men-et" når jeg leste videre i tråden. Fruktflua skriver at denne jenta sliter, og jeg ble overhode ikke overrasket. Polarjenta er kanskje litt voldsom i sine uttalelser, men jeg er på en måte enig med henne. Jeg tror ikke "normale" mennesker uprovosert får seg til å si stygge ting til andre. Det må ligge noe bak, og da mener jeg ikke tenårene eller en eller annen fase de går gjennom. Jeg tror at den dårlige samvittigheten kommer med slike utsagn, og selv om stoltheten stopper en evnt. unnskyldning, vil normalt oppegående mennesker alltid angre slike utsagn.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:35   #46
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, for eksempel.

Det kan jo selvsagt hende at jenta sa det bevisst for å være slem - men fra det og til å hevde at foreldrene har sviktet, det syns jeg er temmelig drøyt.

Man kan ha oppdratt barna sine skikkelig men likevel så har ungdom sin egen vilje og kan drite i hva foreldre sier og mener-
Min søster er en av dem, men det er blitt et godt menneske av henne også og som nå skal bli mor selv.
Hun sier selv at hun håper virkelig ikke at hun får et barn som var som henne selv i ungdommen.
Og hun vet utmerket godt hvordan hun var og er ikke stolt av det.
Det startet 1 året på ungdomskolen og varte til midten av siste året på ungdomskolen.
Jeg husker den tiden med gru.. Jeg er 8 år eldre enn henne.
Unnskyldning har hun gitt til min mor (som fikk gjennomgå mest)

Jeg tror nok at skolemiljøet har noe å si også.
Man vil jo være kul og populær og presset er rimelig høyt i følge min søster.

Det er selførgelig foreldre som svikter i oppdragelsen hvor ungene er ustyrlige.

Men det er ikke regelen.

Mange ungdommer er ufyselige selv om de er godt oppdratt og har det godt hjemme.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 17:41   #47
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Noen barn ER bare "drittsekker".

Ja, og det er lurt å være klar over, samt å lære seg å ignorere dem. Tenåringer eller voksne.
Mange voksne også bare ER drittsekker. Man lærer seg det.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 18:01   #48
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Jupp.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 18:13   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Det er da mange tenåringer som sier stygge ting kun for å være slemme. Uten å ha noen andre problemer bak enn at de ønsker å være ondskapsfulle mot noen de ikke liker.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 19:13   #50
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er da mange tenåringer som sier stygge ting kun for å være slemme. Uten å ha noen andre problemer bak enn at de ønsker å være ondskapsfulle mot noen de ikke liker.

Det gjelder også i høyeste grad voksne mennesker.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 19:43   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det gjelder også i høyeste grad voksne mennesker.

Ja, det er helt riktig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 20:42   #52
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg syns at når man er 15 år så bør man vite hva som er akseptabelt og si og ikke si.

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Og selv om det begynner å bli leeeeenge siden tenårene, husker jeg godt hvor tøft det kunne være innimellom, særlig mellom oss jentene.

Jeg har heller ikke glemt tenårene. Det var mange på 15 år som sa uakseptable ting. De hadde verken diagnose eller kom fra problemhjem. Jeg tror jammen jeg selv har sagt ting som ikke var helt OK.

Jeg signerer LaLuna helhjertet. Vi må - så godt vi kan - forsøke å gi barna våre nok selvfølelse til å tåle de reaksjoner og kommentarer som de aller fleste kommer til å høre.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 22:43   #53
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Ja, og det er lurt å være klar over, samt å lære seg å ignorere dem. Tenåringer eller voksne.
Mange voksne også bare ER drittsekker. Man lærer seg det.

Helt enig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 09:36   #54
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Noen barn ER bare "drittsekker".

Ja. Men de er ikke så mange som man gjerne tror. De aller fleste barn og ungdommer kan være drittsekker nå og da, uten at de "bare er" det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 09:40   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Å dømme et menneske basert på en uttalelse er nesten hakket verre en en stygg kommentar fra ei jente. Vi er "voksne" og burde vite at ting er ikke så svart hvitt.
Nei, det er ikke kult å slenge dritt, men ungdomstiden er ikke lett.
Noen må trekke andre ned fordi de på den måten skjuler egen lav selvfølelse, eller for å slippe å bli den som bli mobbet.
Ikke dermed sagt at det er greit at de mobber, men man bør i de fleste tilfeller ikke se blindt på akkurat en episode.

Hjertens enig. Jeg syns at flere her på forum i den andre tråden gikk mye lengre over grensen enn hva denne jenta gjorde - ut i fra hva som ble fortalt i hovedinnlegget. Man må se det litt i forhold til alder. En 15-åring er ikke voksen rent følelsesmessig, og vi skal ikke forvente mer av 15-åringen enn det vi selv er i stand til.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 09:45   #56
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Nei, jeg synes ikke man skal dømme andre barn sånn uten videre.

Når det gjelder jenta i Fruktflua sitt innlegg kan det være missunnelse som ligger bak. Kanskje hun synes datteren var utrolig flott og fin i kjolen sin :diplomatisk igjen:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 09:48   #57
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Nei, jeg synes ikke man skal dømme andre barn sånn uten videre.

Når det gjelder jenta i Fruktflua sitt innlegg kan det være missunnelse soml igger bak. Kanskje hun synes datteren var utrolig flott og fin i kjolen sin :diplomatisk igjen:

Ja, det kan være misunnelse. Og det kan jo også hende at datteren til Fruktflua har overtolket ting som har blitt sagt, eller selve situasjonen. Det er stor forskjell på om en 15-åring går bort til en 13-åring, stiller seg rett foran henne og sier: "Fy faen så schtøgg du er i den kjolen!!! Men... den passer jo til det jævlige håret, da!!!" - og om 13-åringen får høre av sine venner at noen andre sa at 15-åringen hadde sagt at kjolen og håret var stygt... Men for 13-åringen oppleves antagelig begge deler som like sårt! Kanskje nesten verre med rykter som fortelles og viderefortelles, for det involverer så mange.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 10:07   #58
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å dømme andres barn

Til de som mener tråden om morshjertet tok av i feil retning: Nå har jeg scrollet gjennom den aktuelle tråden, og jeg finner egentlig kun ett innlegg som sier noe stygt om jenta med kommentaren, "drittjente". To andre innlegg sier noe sånt som at tenåringsjenter kan være teite/stygge i munnen, ellers fant jeg ikke noe å heve øyenbrynene over.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no