Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-14, 10:21   #101
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Åh, det er jo gull å vite!

Det tror jeg også.

Vi skal få låne en hund noen helger i ny og ne utover høsten, kanskje det gjør at Høvdingen blir mer vennlig innstilt (eller at idéen blekner hos meg. ).

Nå må jeg lese mer om dachser, schnauzere og pudler.

Og Havanesere.

http://hunden.no/raser/rase_profil.html?raseid=153

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:26   #102
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og Havanesere.

http://hunden.no/raser/rase_profil.html?raseid=153

Den er supersøt, men jeg tror ikke det er hunden for oss.

Jeg tror ingen av oss er beredt å ta det pelsstellet den krever.

Fra linken din:

Sitat:

5 mindre gode sider ved rasen
- Rasen har en vakker, lang, bløt pels som trenger omfattende pelsstell og daglig børsting.
- Den lange pelsen er ikke vannavstøtende og lite varmende, og trenger dekken i regnvær og snø. Pelsen blir også ofte svært skitten i høstvær.
- Havanaisen har lett for å få tannkjøttproblemer og tannstein.
- Den kan lett bli gneldrete, hvis det ikke settes grenser fra starten av.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:53   #103
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

De fleste jeg kjenner som har havaneser, klipper hunden sin, da slipper de pelsstellet. Og gneldrete? Vi kjøpte vår nettopp fordi vi leste at den ikke var det - og det stemmer, altså. Hun gir fra seg tre boff når det kommer noen, ellers er hun veldig stille av seg. Hun ligger under skrivebordet mitt på jobb as we speak, og tier helt stille.
Bra jeg ikke så den linken der før jeg kjøpte min egen.
Tannstein er for øvrig ofte et problem hos små og mellomstore raser på mer generell basis. det er lurt å fore bare med tørrfor, i følge vår veterinær. Selv om hunden nok ikke er helt enig i det, følger vi det rådet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:55   #104
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Jeg syns den er supersøt, Pøblis! Vi må bare ha i bakhodet at det er en stor og tøff mann som skal overbevises her også. Jeg tror kanskje han må være med på hundedate også.

Hvis man etterhvert lander på at man skal ha en hund: hvordan finner man en god oppdretter? Jeg syns det er veldig mange som er opptatt av utstillinger og sånn (f.eks. har alle puddeloppdretterne jeg har sett bilder av pudlene med sånne helteite sveiser), eller hund som altoppslukende hobby framfor familiemedlem og turkamerat.

Finnes det oppdrettere som er litt nedpå jorda? Hvordan vet man at det er en seriøs oppdretter?

Jeg er for øvrig veldig for å skulle overta en eldre hund. Jeg har vært med på et par valpeinnkjøringer, og også en overtakelse av en eldre hund. Sistnevnte var jo veldig behagelig.

Og sånn etterpå: finnes det fornuftige hundefrisører i Oslo? Som klipper bruksklipp, ikke dilleklipp?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 11:11   #105
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Når du har landet på rase tar du kontakt med raseklubben og får en liste over oppdrettere. Grunnen til at mange har bilder av stylede hunder fra utstillinger er at for å bli godkjent som hund som skal brukes i avl må den være premiert. Det er ikke dermed sagt at oppdretteren ikke er nedpå jorda allikevel.

De aller fleste hundefrisører vil nok også klippe bruksklipp.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 11:35   #106
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og sånn etterpå: finnes det fornuftige hundefrisører i Oslo? Som klipper bruksklipp, ikke dilleklipp?

Mitt inntrykk er at dilleklipp bare brukes rett før hunden skal på utstilling. Ellers så vokste det seg jevnt og langt og ble klippet i en sånn stil. (mellompuddel)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:10   #107
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Vi klipper på Høybråten og jeg er veldig fornøyd der. De fleste som har langhåret hund har de korte om de ikke stiller ut, det har vi også og det er veldig praktisk. For å være helt ærlig så har ikke jeg (og ikke mannen, han er er mer nøye) sett et eneste hårstrå hjemme hos oss fra hunden. Det er meget deilig! Schnauzere og andre med den pelskvaliteten som skal nappes eller klippes er også greit.

Jeg skjønner dog at den typen pels er mindre pusete og lettere å overtale akkurat din mann med. Når dere besøker noen med hund så bør kanskje den hunden være kortklippet om du skal tenke taktikk. Det er kanskje også enklere å overtale ham om det er litt hund å ta i, type dvergschnauzer, enn min lillte tass på under 3 kg. Han blir dog klippet på tirsdag og vil dere komme på besøk så er dere hjertelig velkomne. Da pleier han å se ut som en liten valp.

Vår Havaneser var ikke heller gnildrete. Dog bør man pusse tennene jevnlig på små og mellomstore hunder (og sikkert store også). Vi bruker en pusseklut som man bare putter fingeren i (ser ut som bandasje for fingeren) og det fungerer som bare det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:12   #108
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Jeg liker taktikktankene dine, pelen!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:17   #109
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker taktikktankene dine, pelen!

Ikke sant? Hun har nok gjort dette før.

Det morsomste med vår hund er at hun er veldig lettlært, så hun kan noen morsomme triks, som å danse og sånn.
Og så elsker hun folk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:23   #110
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund?

Siden du kunne tenke deg å droppe valp, som jeg synes er en god ide, så ligger det mange til salgs på finn.no, både valper, unghunder og eldre og via Fod-gården (men der er det muligens ikke så lett å finne det man vil).
Vi fikk vår når hun var 5 mnd og jeg må si det var litt deilig å slippe den verste småvalpjobben. Hun var renslig når hun kom og sov hele natten. Vi har forøvrig mellomstor blandingshund og er veldig fornøyd med det.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:26   #111
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Lykken, kan du fortelle litt mer? Kjøpte dere via finn eller var det en omplasseringshund? Hilste dere på den mange ganger? Gikk overtakelsen greit, eller ble den deppa?

Jeg har tittet endel på finn og ser at det er mange hunder der. En hund fra Spania eller Romania er dog uaktuelt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:27   #112
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Hun har nok gjort dette før.

Hvor har du det fra?

Flere oppdrettere kan ha litt eldre hunder til salgs. Det kan være at de har spart på de ettersom de tror at de skal brukes til oppdrett, men så blir de litt for høye eller litt for lave eller får en farge som ikke er optimal osv og så selges de til en rimeligere penge. I tillegg så kan man også ha hunder med avtale om at de skal brukes i avl og det er som regel ikke så mye jobb om man har en hannhund. Utfordringen kan være om de skal stilles ut noen ganger først.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:28   #113
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Utstillinger og sånn kommer ikke på tale. Det er både for mye styr, og er et miljø som ikke tiltaler meg i det hele tatt.

Godt tips om at oppdrettere også kan ha eldre hunder. Jeg syns det er vanskelig å orientere seg i markedet. Hvordan gjorde dere det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:33   #114
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Utstillinger og sånn kommer ikke på tale. Det er både for mye styr, og er et miljø som ikke tiltaler meg i det hele tatt.

Godt tips om at oppdrettere også kan ha eldre hunder. Jeg syns det er vanskelig å orientere seg i markedet. Hvordan gjorde dere det?

Kusinen min kjøpte fra samme oppdretter som oss. de kjøpte en ett år gammel hannhund og er helt superfornøyd med det. De slapp valpetiden og fikk en ung og sprek og lykkelig og glad hund. Oppdretteren vår hadde tenkt å beholde ham fordi han er fin og fikk lovende kritikker som valp, men har funnet ut at hun skal trappe ned virksomheten og har derfor solgt unna/omplassert noen av flokken sin. jeg tenker at hvis man orienterer seg litt rundt og snakker med oppdrettere av rasen man er interessert i, så er det lett å få en slik oversikt. Og jeg antar at det ved hjelp av jungeltelegraf og sånn vil være mulig å få tak i en hund som er over den verste valpetiden.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:36   #115
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vi klipper på Høybråten og jeg er veldig fornøyd der. De fleste som har langhåret hund har de korte om de ikke stiller ut, det har vi også og det er veldig praktisk. For å være helt ærlig så har ikke jeg (og ikke mannen, han er er mer nøye) sett et eneste hårstrå hjemme hos oss fra hunden. Det er meget deilig! Schnauzere og andre med den pelskvaliteten som skal nappes eller klippes er også greit.

Jeg skjønner dog at den typen pels er mindre pusete og lettere å overtale akkurat din mann med. Når dere besøker noen med hund så bør kanskje den hunden være kortklippet om du skal tenke taktikk. Det er kanskje også enklere å overtale ham om det er litt hund å ta i, type dvergschnauzer, enn min lillte tass på under 3 kg. Han blir dog klippet på tirsdag og vil dere komme på besøk så er dere hjertelig velkomne. Da pleier han å se ut som en liten valp.

Vår Havaneser var ikke heller gnildrete. Dog bør man pusse tennene jevnlig på små og mellomstore hunder (og sikkert store også). Vi bruker en pusseklut som man bare putter fingeren i (ser ut som bandasje for fingeren) og det fungerer som bare det.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er vanskelig å orientere seg i markedet. Hvordan gjorde dere det?

Jeg snakket med Pelen.

Og min mann var ikke helt sikker på at han ville ha hund, helst ikke og hvis så skulle den i hvert fall være en stor, onkli hund.
Det var helt til han møtte Pelenhunden. Kortklippet.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:39   #116
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Jeg snakket med Pelen.

Og min mann var ikke helt sikker på at han ville ha hund, helst ikke og hvis så skulle den i hvert fall være en stor, onkli hund.
Det var helt til han møtte Pelenhunden. Kortklippet.



Jeg fant en annen omplasseringsgård også! De hadde flere hunder som kunne passet oss: se på Freddy, f.eks. Eller Aris.

Herregud, jeg må slutte med dette. Vi skal jo ikke ha hund.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:40   #117
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lykken, kan du fortelle litt mer? Kjøpte dere via finn eller var det en omplasseringshund? Hilste dere på den mange ganger? Gikk overtakelsen greit, eller ble den deppa?

Jeg har tittet endel på finn og ser at det er mange hunder der. En hund fra Spania eller Romania er dog uaktuelt.

Vi kikket på finn.no (jeg bestemte meg ganske fort at NÅ skal vi få oss hund, etter å ha blitt mast på i 3 år). Vi fant blandingsvalper på ca 5 mnd i et kull på 9 stk som de da hadde 4 igjen av. Vi ga ca 5000 kr. Siden mannen min hadde hatt blandingshund i oppveksten så var han veldig åpen for det og vi skulle ikke bruke hunden til utstilling eller jakt etc. Ren familiehund.Selger bodde på en gård og skulle drive oppdrett på moren som er schæfer, men så kom gårdshunden i et ubevoktet øyeblikk, og vips så fikk han blandingshunder istedenfor. Det er altså faren som var en blanding av halvt border collie og resterende setter og labrador. Vår var den minste i kullet og ble plukket ut av oppdretter til oss. Dessuten innbiller jeg meg at hun valgte oss, eneste som la seg ned oppå føttene mine.
Hun er ca 23 kg og ca 58 cm, 15 mnd gammel nå, ser mye ut som en korthåret slank schæfer, men med hengeører og med mer border collie kropp og ikke kraftig. Vi synes hun er en veldig passe størrelse, mannen min ville ikke ha en liten hund. Hun røyter i sånne dotter.
Selger var veldig klar på at det ikke var gratis eller "billigsalg" selv om det ikke var renraset og det telte positiv for oss. Vi besøkte dem en gang før vi kom tilbake og hentet hunden. De har vært hos oss med mor, far og søster to ganger etterpå, for å se at hunden har det bra hos oss. Overtagelsen gikk forsåvidt greit, men hun var nok veldig usikker og litt utrygg i begynnelsen, det tok noen uker før vi hadde blitt kjent med hennes signaler og hun ble vant til oss. Men hun er rolig og litt dempet, så det var ikke mye fuzz. Mannen min tok seg fri helt og delvis i et par uker og så var jeg hjemme en uke (sykmeldt, hell i uhell). Sønnen min går tur etter skolen hver dag og minstemor med venninner lufter henne i 5-10 min om morgenen. Ellers er det meg og mannen min som tar turene. Men hun blir også lekt mye med i hagen.
Jeg ville kikket en del på annonser, tatt kontakt med aktuelle pr mail og tlf og dratt på besøk, så du får litt inntrykk. Det er klart at valper og unghunder bør det betales for, mens eldre hunder er ihvertfall billigere uten at det er uansvarlig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:47   #118
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.



Jeg fant en annen omplasseringsgård også! De hadde flere hunder som kunne passet oss: se på Freddy, f.eks. Eller Aris.

Herregud, jeg må slutte med dette. Vi skal jo ikke ha hund.

Freddy hørtes jo fin ut, han er rolig og kan trives i leilighet og kan være hjemme alene. Den andre vil trives i et AKTIVT hjem (og da kan det plutselig vise seg å være for aktivt, kanskje). Størrelsen der er jo veldig fin også.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:50   #119
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Ja, Freddy virket mest passende. Jaja, uansett så er jo dette noe vi må bruke tid på, så det blir nok ikke akkurat Freddy, om det nå skulle bli en hund på sikt. Men fint å se at det finnes omplasseringshunder som kan funke for oss også!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 12:53   #120
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund?

Kortklippet er tingen.

Jeg søkte på mange forskjellige steder på internett, kontaktet noen forskjellige oppdrettere og følte at jeg fikk best kontakt/kjemi/svar hos den ene. Hun hadde planlagte valper. I dette tilfellet så var det ikke så lett å kontakte raseklubben ettersom rasen den gangen ikke var godkjent i Norge av Norsk Kennelklubb så det eksisterte ikke noen raseklubb. (Altså, den var godkjent å ha i Norge, men ble behandlet som blandrase når man f.eks. tok opp forsikring).

Om det hadde vært utstilling i nærheten så hadde jeg nok også dratt dit. Ikke for å se på utstillingen, men for å møte de som drev med oppdrett.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no