Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-08, 23:57   #101
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Smaker på alt hun får. Både for å kjenne temperatur og for å kjenne at smaken er god. I den grad barnemat kan være god.

Jeg klarer ikke. Skulle gjerne gjort det, det sitter i hodet mitt.
Mannen kan også feks. godt spise opp resten av middagen etter storesøster, det kunne jeg aldri gjort. Teit, egentlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 23:59   #102
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jeg smaker heller ikke. Den inneholder ofte gluten, så. Men jeg smaker på fruktmos, da.

Jeg har forresten en venninne som pleide å spise barnematglass til lunsj!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:00   #103
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Ja jeg kjenner flere som liker barnematglass. Usj. Jeg prøvde meg etter operasjonen, da vi kun skulle spise flytende og most mat, men det ble med en skje, gitt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:01   #104
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jo mer gusj det blir i maten, jo mer "bare lukter" jeg :tilstår:.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:06   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Forståelig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:09   #106
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jo mer gusj det blir i maten, jo mer "bare lukter" jeg :tilstår:.

Særlig når det som kommer ut igjen er like identifiserbart som det som går inn.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:22   #107
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Lag maten selv, da vel. Så vet dere hva som er i.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:23   #108
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Gjør jeg vel

(Skjønt hun er mer glad i glassene. Allerede.)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:33   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jeg lager det meste selv, men så lenge det er most så er det over og ut for meg altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:35   #110
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Er det noe D-vitamin i mm egentlig?
Innbiller meg at det må være det siden jeg drikker mye melk (ekstra lett med d vitamin).
Og om mor spiser variert og alt det der, får ikke babyen i seg sunne fettsyrer da?
Tror jeg må lese meg opp litt er virkelig blånn på dette området.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:37   #111
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jo, det er endel fettsyrer i morsmelk, det er helst mme-barn som får litt for lite, tror jeg. Selv om det er bra å få det i seg uansett. Men det er stor forskjell på mm-barn og mme-barn når det gjelder fettsyrer, tror jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 07:56   #112
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.691
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Vi fikk ihvertfall beskjed om at det eneste vi trengte å gi til vårt MME barn var omega 3. Eller tran så de så fint sier. Men vi ga ikke fiskeolje da fordi både far og mormor ikke tåler fiskeolje. De gulper av det og vi hadde en gulpe unge. Ga ekstra raps olje i grøten istedenfor. Men nå gir jeg eskimo.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 07:58   #113
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Det finnes MME med omega 3. :lettvint:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:04   #114
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det finnes MME med omega 3. :lettvint:

Barn skal likevel ha tran. MME med Omega3 dekker ikke behovet.

Forøvrig prøvde vi sånn MME forrige uke, det endte med usannsynlig mye gulp og stygg lukt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:09   #115
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Min kjære helsesøster har pushet tran fra første kontroll, og ble nesten sint på meg da jeg sa at vi ga ham Eskimo. "Jamen den er jo BARE for de over ett år! Det står jo på pakken!" Jada, sier jeg, men det står noe annet i pakningsvedlegget.

Men kan jeg blande eskimoen i grøten? Har litt problemer med å få det i ham, nemlig.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:09   #116
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Ingen endring i gulpenivå eller lukt her.

Er anbefalingen for omega 3 kvantifisert?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:12   #117
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er anbefalingen for omega 3 kvantifisert?

Jeg aner ikke, men da jeg forhørte meg (hos Mattilsynet, shdir eller et annet sted jeg ikke orker å sjekke opp akkurat nå) fikk vi beskjed om at man skal gi tran i tillegg til MME uansett. Eventuelt d-vitamindråper, men jeg mener at tran var å foretrekke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:13   #118
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.691
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Tror ikke jeg ville blandet den kids greiene i grøt, men kansje vanlig eskimo?

Vi har kids akkurat nå.. men makan til tyggis lukt skal du lete lenge etter. Tror ikke jeg ville gitt babyen min tyggis grøt.

Neste gang skal vi ha vanlig tror jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:15   #119
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Ja, det har jeg sett i "Anbefalinger for spedbarnsernæring", men der mener jeg at det ble anbefalt for at småbarnsforeldre skulle slippe å tenke selv og argumentasjonen var at det ikke var skadelig med for mye - ikke at mengden tilsatt MME var for liten. Tilsvarende for MM-ernærte barn.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?

Sist redigert av Veronal : 23-08-08 kl 08:23.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:19   #120
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jfr annen tråd er jeg litt redusert akkurat nå, men dette er det som står på flaskeposten;

Sitat:

Kan flaskebarn få d-vitamindråper dersom de ikke vil ha tran?
Ja, de kan godt få vitamin D-dråper, men det er en fordel om de tar tran nettopp pga de lange umettede fettsyrene som finnes i tran og morsmelk. Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme. I det individuelle møtet mellom foreldre og helsesøster kan det selvfølgelig gjøres en vurdering av behovet for vitamin D-dråper til barn som fullernæres på mme – dette gjelder dersom barnet ikke tar tran. Det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran

Er det farlig å få i seg for mye d-vitamin?
For et barn på 5 år er anbefalt daglig inntak 7,5 mikrogram vitamin D. Den øvre grenseverdien for daglig inntak er 25 mikrogram for denne aldersgruppen For barn er det forholdsvis liten margin mellom anbefalt inntak og øvre grense som er gitt for inntak av dette vitaminet. Lengre tids inntak som overstiger det øvre nivået kan medføre en økning i risiko for uønskede effekter. I Norge er det ikke rapportert om barn som har fått vitamin D-forgiftinger, problemet har vært motsatt; nemlig forekomst av rakitt som følge av for lite vitamin D i kosten. Det er imidlertid ikke å anbefale å ta to tilskudd av vitamin D daglig, som for eksempel tran og Sanasol.

Er det noen andre næringsstoffer enn de i tran/d-vitamindråper som flaskeforeldre bør gi sine barn?
Nei til friske barn gies det ikke anbefaling om andre tilskudd enn tran (evnt vitamin D-dråper). Det gis ingen generell anbefaling om å ta et multivitamintilskudd. Når barnet begynner med fast føde (enten det er mme-ernært eller fullammet) anbefales det at sped- og småbarn får vitamin D-tilskudd i form av tran (som i tillegg til vitamin D gir et verdifullt tilskudd av omega-3 fettsyrer. For friske sped- og småbarn vil et sunt og variert kostold være tilstrekkelig for å dekke behovet for øvrige vitaminer og for mineraler, og det vil da ikke være nødvendig med andre (multi)vitamintilskudd. Dette forutsetter at mme-ernærte barn får jernberiket, industrifremkalt mme. Mme som selges i Norge skal være i tråd med de kravene som stilles for denne type produkter i forhold til sammensetning og innhold av næringsstoffer. Det er noen forskjeller i innhold av næringsstoffer i de ulike mme som selges i Norge, men alle produktene skal være i henhold til krav gitt i Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger.

¨

Ikke helt det jeg lette etter. Får se hva jeg finner etterhvert. Jeg hang meg mer opp i "jernberiket industrifremkalt grøt" og kjenner at jern-angsten fra sist kommer og tar meg igjen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no