Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske mohairplagg

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-23, 14:01   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vaske mohairplagg

Hvordan vasker dere strikkede plagg i mohair?

Jeg spurte en garnforhandler og hun svarte at «De skal helst ikke vaskes», og det synes jeg var et lite tenåringstilpasset svar.

Jeg har forsøkt håndvask på lav temperatur, og knapt noe bevegelse i plagget annet enn skååånsom oppvriing og flat tørking, men likevel siger/vokser plaggene litt.

Hva bør jeg gjøre annerledes? Og er det mulig å få de til å få tilbake fasongen når de først har «vokst»?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 14:06   #2
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Du ruller det i håndkle når det er vått, ja? Hvis det har blitt for stort, ville jeg prøvd ullprogram på tørketrommelen, men først halvtørke i håndkle og fulgt godt med underveis i tromlinga.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 14:08   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Det viktige her er å la plagget tørke flatt. Jeg vasker på ullprogram på 20 grader i vaskemaskinen (men har en skånsom maskin).

Vask plagget en gang til, så legger du et håndkle oppå et tørkestativ og legger plagget i den fasongen det skal ha oppå håndkleet. Da tørker det litt treigt, men holder fasongen.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 14:11   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Takk for svar, begge to.

De er i vaskefasen plaggene har vokst, ikke tørkefasen (jeg har tørket de flatt). Men å rulle de i en tørr håndduk i stedet for å vri de opp høres lurt ut.

Tror jeg prøver vaske en på ullprogram da, i håp om at det trekker seg sammen? Sentrifugerer dere? På lav omdreining?

Tørketrommel høres dritskummelt ut, men kan være plan B.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 14:18   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Jeg sentrifugerer på det vaskeprogrammet gjør av seg selv.
Men jeg ser på strikkegrupper på FB at mange sverger til maskinsentrifugering uten å være noe redde for det.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 14:26   #6
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Jeg vasker på 40°C ullprogram.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 15:07   #7
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Vanlig ullprogram, ja. Jeg bruker ofte ullfornyer også i, særlig i plagg jeg ønsker å beholde myke. (Full maskin er ikke bra, for mye gnissing som kan krympe plaggene).

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 18:20   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Ullgensere vaskes ikke medmindre det er flekker. De skal luftes. Vanskelig å få gjennom hos tenåringer, men vil de ha det vasket kan de gjøre det selv. Det gir stort sett samme resultat hos oss (at det ikke vaskes)

Vasking er viktig skjer på den måten det står på bandolæret eller vaskeanvisningen. Har lært på den harde måten at det kan være like ille å vaske «for skånsomt» (temperatur, sentrifugering…)

Håndvask her skjer forsiktig i lunkent vann, så legges plagget på et håndkle, ruller håndkleet godt sammen og lar det ligge og trekke og deretter legger jeg genseren flatt på stativet slik jeg vil det skal tørke.

Tenker vel at mohairplagg, særlig om de er strikket løst på store pinner (og det er de ofte) vil sige litt. Det handler ikke kun om vasken men også om at når man bruker plagget vil det tynges, men klart det tynges enda mer av å være fullt av vann. Ville tenkt den beste oppskriften er å legge det i fasong etter vask, men akkurat det der med siging er en av grunnene til at plagget helst ikke skal vaskes.

Å prøve å krympe mohair i f.eks. tørketrommel er et risikoprosjekt, det er ofte blandingsgarn og de ulike fibrene i garnet kan gjøre at de reagerer ulikt på f.eks. varme i tørketrommel.( I og for seg risikabelt også ved ren ull, ifht toving, men da er det ihvertfall samme fiber).

Jeg ville vel tenkt at har det først seget er det seget. Men flott om noen har fått til å reversere?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-23, 21:42   #9
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Jeg skyller opp for hånd og sentrifugerer på full guffe. Jo større hastighet, jo mindre friksjon. Tørker flatt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-23, 22:08   #10
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Jeg har brukt ullprogram (for tiden miele-maskin, ikke toppmodell), kort sentrifugering 900 o.p.m. Det gikk fint, ristet plagget lett etterhvert som det tørket for å fluffe det litt opp. Jeg har ikke mye mohair, men jeg har oppdaget det er forskjell på mohairgarn. Noen er blandet med akryl eller polyamid, andre er bare spunnet slik at det holder bedre og ikke mister fasong så lett. Man må bare prøve seg frem og høre på andre som har erfaringer med merket eller garnet. Min erfaring er at plagge siger mer om det drypptørres. Der er en nylonnetting, nærmest en hengekøye for våte klær man kan prøve. Jeg heller mot en kort sentrifugering der det er mulig.


Sist redigert av arrow : 15-09-23 kl 01:02.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-23, 09:23   #11
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Jeg vasker alle strikkede plagg med såpe som dette:
https://www.garntopia.no/collections/ullsape

Legger dem i vann med såpe i servanten eller tilsvarende i minst 15 minutter, slenger det i maskinen og sentrifugerer etterpå. Legg i fasong til tørk. Når de sentrifugeres i maskinen, opplever jeg at de ikke siger. Har jeg ikke vaskemaskin, så ruller jeg dem i håndlkede, men da er de så våte at de fort kan miste fasongen, så de må behandles med varsomhet når de legges til tørk.

Flekker kan fjernes med sitronsåpe før de legges i såpevann.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-23, 10:06   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vanlig ullprogram, ja. Jeg bruker ofte ullfornyer også i, særlig i plagg jeg ønsker å beholde myke. (Full maskin er ikke bra, for mye gnissing som kan krympe plaggene).

Ullfornyer? Hva er det?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-23, 19:36   #13
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Ullfornyer? Hva er det?


Der er noen produkter laget spesielt for ull, som Sonett Ullkur, Milo har en egen tøymykner for ull, og Nøstebarn selger en "Askeladden ullkur". Så vidt jeg vet har de til felles at de inneholder lanonlin. En ullkur bruker man vanligivis ikke hver gang, men av og til for å gi fibrene nærmest en hårkur. Milo tøymykner bruker man oftere.


Sist redigert av arrow : 15-09-23 kl 23:55. Årsak: feil bruk av navn
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-23, 19:59   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Takk!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-23, 20:02   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske mohairplagg

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Takk for svar, begge to.

De er i vaskefasen plaggene har vokst, ikke tørkefasen (jeg har tørket de flatt). Men å rulle de i en tørr håndduk i stedet for å vri de opp høres lurt ut.

Tror jeg prøver vaske en på ullprogram da, i håp om at det trekker seg sammen? Sentrifugerer dere? På lav omdreining?

Tørketrommel høres dritskummelt ut, men kan være plan B.

Det er bevegelse som tover strikkaplagg, så jo mer de kastes rundt, jo større sjanse er det for at de tover. Generelt er det derfor bedre å sentrifugere strikkaplagg på høy hastighet. Da ligger de mest mulig i ro mot veggene i trommelen.

Disclaimer: Jeg har ikke erfaring med plagg i rein mohair, siden jeg synes det er et mareritt å strikke med.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no