Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fornuftig kaffemat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-07, 20:31   #21
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

HAVREVAFLER!


2 dl havregryn
4 dl melk
3 ss margarin
1 ts bakepulver
1 dl sammalt hvete, fin
1 dl hvetemel
1 ss sukker
1 egg


La havregrynene svelle i melken i ca. 1 time før tilberedning.
Deretter bare tilsetter du resten, mixer godt og steker i vei.
Tilsett evt kardemomme hvis du ønsker det.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 20:32   #22
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

HAVREVAFLER!


2 dl havregryn
4 dl melk
3 ss margarin
1 ts bakepulver
1 dl sammalt hvete, fin
1 dl hvetemel
1 ss sukker
1 egg


La havregrynene svelle i melken i ca. 1 time før tilberedning.
Deretter bare tilsetter du resten, mixer godt og steker i vei.
Tilsett evt kardemomme hvis du ønsker det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 20:37   #23
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Tusen takk alle! Her er det jo mange gode alternativer.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 20:39   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Skilpadda: Har du noen oppskrift på gode havrekjeks?

Ikke noen sunne, dessverre. Jeg postet en kjempegod oppskrift før jul (havrekjeks med rosiner, søte og mektige), og har tidligere lager noen veldig gode med hjortetakksalt og mye sukker i, som jeg sikkert kan prøve å google frem igjen hvis du er interessert.

Grove, sukkerfri havrekjeks kunne jeg tenke meg oppskrift på jeg også. Eller andre grove kjeks uten sukker. Det hadde vært veldig kjekt som "hverdagssnacks" til en bakevare-glad fireåring.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 20:41   #25
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Her var den oppskriften på vafler jeg tenkte på:

Grove, sunne vafler
2 stk egg
1 ss sukker
6 dl skummet melk
70 g sammalt hvete, grov
260 g hvetemel siktet
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker


Slik gjør du:
Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett melk, mel, bakepulver og vaniljesukker og rør godt om. La røren svelle i ca 1 time før steking.
Du kan erstatte sammalt hvete med lettkokte havregryn om du vil. Disse vaflene smaker godt med litt Kesam og lettsyltetøy på! Per plate145 kcalPer 100 g140 kcal

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 20:48   #26
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke noen sunne, dessverre. Jeg postet en kjempegod oppskrift før jul (havrekjeks med rosiner, søte og mektige), og har tidligere lager noen veldig gode med hjortetakksalt og mye sukker i, som jeg sikkert kan prøve å google frem igjen hvis du er interessert.

Grove, sukkerfri havrekjeks kunne jeg tenke meg oppskrift på jeg også. Eller andre grove kjeks uten sukker. Det hadde vært veldig kjekt som "hverdagssnacks" til en bakevare-glad fireåring.


Fant denne:

Sunne havrekjeks:

3 dl havregryn
2 eggehviter
søtstoff etter behov (evt litt sukker )
1 ts vanilje estrakt
Bakepulver
Vann

Pisk eggehvitene til myk røre, og tilsett havregryn, bakepulver, søtstoff og bland i vann til det blir en jevn flytende konsistens, men ikke rennende.
Sett på plate med skje. Stek på 180-200 grader i 10-15 min.

(står ikke når den vaniljeestrakten skal haes i dag men Må vel være samtidig som resten?)

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 08:16   #27
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke noen sunne, dessverre.

Jeg tar gjerne noen usunne oppskrifter også.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Fant denne:

Sunne havrekjeks:

3 dl havregryn
2 eggehviter
søtstoff etter behov (evt litt sukker )
1 ts vanilje estrakt
Bakepulver
Vann

Pisk eggehvitene til myk røre, og tilsett havregryn, bakepulver, søtstoff og bland i vann til det blir en jevn flytende konsistens, men ikke rennende.
Sett på plate med skje. Stek på 180-200 grader i 10-15 min.

Takker. De skal prøves, for poden er glad i litt alternativt snack.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 08:39   #28
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke noen sunne, dessverre. Jeg postet en kjempegod oppskrift før jul (havrekjeks med rosiner, søte og mektige)



Mener å huske vi fikk en pose med slike av dere, de lå ikke lenge i den posen!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 08:42   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Her er de jeg postet oppskrift til før jul:


Havrekjeks med rosiner (18 store)

1,2 dl mel
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
220 g usaltet smør
2,5 dl brunt sukker
2,5 dl hvitt sukker
2 store egg
7 dl havregryn
3 dl rosiner

Sett ovnen på 180 grader.
Rør smør og sukker mykt og porøst, rør inn egggene, ett om gangen.
Bland mel, bakepulver og salt, og rør dette inn i smørblandingen. Rør inn havregryn og rosiner.

Legg 18 store klumper av deigen (ca. 2 spiseskjeer hver) med god avstand på bakepapir. (I min ovn var det passe med 6 kjeks pr. bakeplate.) Stek litt under midt i ovnen i 20-25 minutter, til kantene er gyldenbrune. Dra hele bakepapiret over på en rist for avkjøling.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:25   #30
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Jeg kjører gjerne noe av vaffelrøra i blenderen (før jeg blander ut med all melka og melet), og da kan jeg ha hele havregryn i. Jeg pleier ofte å ha i litt gulrot også. Sukker erstatter jeg ofte med søt frukt, f.eks pære.

Ellers så er jo fruktsalat godt med cottage cheese og kanel også. Dersom du har over litt olje (f.eks valnolje som er veldig godt til frukt), blir det et veldig bra måltid.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:28   #31
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Et generelt råd er forresten å bytte ut alt eller deler av sukkeret i bakverk med frukt .

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.



Mener å huske vi fikk en pose med slike av dere, de lå ikke lenge i den posen!

Litt interessant at du husker vagt at dere fikk slike, mens du husker klart og tydelig at de ikke lå lenge i posen .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:29   #32
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.




Litt interessant at du husker vagt at dere fikk slike, mens du husker klart og tydelig at de ikke lå lenge i posen .



Men gode var de!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 09:31   #33
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.



Men gode var de!

Ja det har jeg skjønt .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 12:16   #34
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

HAVREVAFLER!


2 dl havregryn
4 dl melk
3 ss margarin
1 ts bakepulver
1 dl sammalt hvete, fin
1 dl hvetemel
1 ss sukker
1 egg


La havregrynene svelle i melken i ca. 1 time før tilberedning.
Deretter bare tilsetter du resten, mixer godt og steker i vei.
Tilsett evt kardemomme hvis du ønsker det.


Disse prøvde vi i går kveld, og de var kjempegode. Barna ble veldig forbauset over at det var sunne og grove vafler . Takk for oppskrift!

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 12:21   #35
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Disse prøvde vi i går kveld, og de var kjempegode. Barna ble veldig forbauset over at det var sunne og grove vafler . Takk for oppskrift!


Så gøy!
Vi må lage disse vi også da!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 21:27   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fornuftig kaffemat

Gode muffins

200 g hvetemel
90 g smeltet smør
2 ts bakepulver
2 ts salt
80 g raspet gulrot
60 g raspet søtpotet (kan erstattes av gulrot)
125 g raspet cheddar
1, 3 dl melk
1 lett vispet egg.

Alt blandes, sett med to skjeer 12 muffins enten i store former eller rett på smurt plate. Stekes 25-30 minutter på 175 C.

Serveres varme med div ost. Særlig godt med krydderoster og andre smakssterke oster.

Stjålet fra Zol:

Grove vafler med biola (9-10 plater)

4 egg
4 dl blåbærbiola
1- 2 dl sammalt hvete eller rug
1- 2 dl hvetemel eller spelt
kardemomme (kan sløyfes)
1 ss smør (kan sløyfes)
2 ts bakepulver


Bland alt, smør jernet godt og steik i vei.

Man kan også bytte ut vanlig melk med biola (naturell/med smak) og bruke byggmel eller helios bakemel i stedet for hele eller deler av melmengden.Det kan være at man må ha mer mel i denne oppskriften. Jeg synes byggmel og små havregryn er veldig godt i vafler og pannekaker.

Mims slumsevafler:
Vafler:
Jeg bruker resteting (matyoghurt, rømme, kefir, melk, biola, kesam og hva_har_du), mel, ganske mange egg, (minst 4), ørlite bakepulver eller natron (alt etter om jeg har sure eller søte ting i) og litt sukker. (surt=natron, søtt= bakepulver)

Ca oppskrift:

Tilsammen 1 liter melkebaserte ting, gjerne en blanding, kan godt ha gått over dato.
1 ts natron eller bakepulver
1/2 dl sukker
7 dl hvetemel (kan godt delvis erstattes med litt grovere mel, byggmel eller havregryn)
50 g smeltet smør
4-5 egg.

Lag klumpfri røre (jeg blander i blender :lat: ), la svelle litt og stek i vei.

Ellers har jeg laget skilapddas cookies og byttet ut rosinene med valnøtter og det ble smaskensgodt det også!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no