Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Søker oppskrifter til sukkerfrie kaker/kaker med redusert sukker!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 18:02   #1
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søker oppskrifter til sukkerfrie kaker/kaker med redusert sukker!

Hei,
Ja, da har også vår barnehage bestemt seg for at man ikke skal servere DEILIGE kaker og muffins til barnehagen i forbindelse med bursdag. Jeg er selv imot den regelen men må nok føye meg for flertallet.

Så derfor lurer jeg på om det finnes noen gode kakeoppskrifter som ikke inneholder så mye sukker eller er sukkerfrie. (ikke kunstigsukker) Jeg kjenner til at man kan servere fruktspidd og slikt, men vil så gjerne ha med en kake.

Så er det noen kakeguruer som sitter med noen ideer?

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:06   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Hva med å servere pai med frukt?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:08   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Skulle ønske ztjerna sin barnehage bestemte seg for det samme

Ovnspannekake? Ostemuffins? Biolavafler?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:11   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

hva med å ta lite sukker i muffinsen og ha fyll med epler eller annen frukt/bær?

Jeg lager ofte vafler, boller etc med under halvparten av sukkeret som skal være i. helt uproblematisk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:19   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Vannbakkels inneholder nesten ikke sukker i selve deigen, og til kremfyllet trenger man heller ikke så mye sukker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:29   #6
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Jeg har kopiert disse fra FP tror jeg (lagret dem på maskinen). Har servert dem i barnehagen med hell!

Biola-Vafler

3 egg
4 dl blåbærbiola
1 dl sammalt hvete fin
1 dl hvetemel
litt kardemomme

Det er nok til ca 7-8 vaffelplater.
Ta gjerne litt mer hvetemel om du synes røren er tynn.
Vaflene er gode til froskost og lunsj. Pålegg kan f.eks være syltetøy og brunost, men de er gode uten noe også.

”Sunne” muffins

100 g marg smeltes
4 dl hvetemel
4 dl sammalt hvete fin
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 1/2 dl lettmelk
1/2 rød paprika
1/2 purre
100 g kokt skinke
Raspet hvitost

Smelt marg og avkjøl. Finhakk paprika, purre og skinke. Lag røren og tilsett de hakkede ingred.
Fordel røren i muffinsformer (kan med fordel penseles forsiktig med litt olje, ellers henger de litt fast), strø over osten og stek i 15-20 min på 250 grader.
Røren kan stå i kjøleskap i formene over natten, så er det klart for steking på morgenen.
Dette blir ca 15 muffins av 2 kr stk... (Ifg F&B)

(Oppskriftene er hentet fra ” Foreldre & Barn”)

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 20:53   #7
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Jeg har en veldig god oppskrift på grove bananmuffins med lite sukker. Storesøsters favoritt. Vi har også laget de med tørket ananas. Kan finne oppskriften hvis du er intressert.

Jeg pleier ellers å halvere sukkermengden i alle oppskrifter første gang jeg lager dem. Så ev. redusere enda mer neste gang. Det trengs sjelden så mye sukker som oppskriftene sier. Vafler og pannekaker lages helt uten sukker vanligvis.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 20:56   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Jeg har en veldig god oppskrift på grove bananmuffins med lite sukker. Storesøsters favoritt. Vi har også laget de med tørket ananas. Kan finne oppskriften hvis du er intressert.

Jeg er interessert Frem med den.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 21:11   #9
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Hva med banankake? Der er det bare 1 ts vaniljesukker, ellers er det bananene som står for sukkeret. Oppskriften ligger her i oppskriftsforumet.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 21:16   #10
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Bananmuffins
ca 15 stk

100g smør
sukker (oppskriften sier 1 dl, jeg bruker 0,25dl)
2 egg
1 banan (150g)
1 dl sammalt hvete (60g)
1,5 dl hvetemel (90g)
1 ts bakepulver

Ovnstemp: 200 grader
Steketid: ca 12 min

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett ett egg om gangen og rør godt. Skjær banan i små biter og bland dem i røren. (Jeg skjærer i skiver.) Ha i det tørre. (Blander mel som jeg føler for til 2,5 dl.) Bland alt forsiktig. Ha røren i små muffinsformer. En "kladd" i hver. Stekes midt i ovnen.

Til bursdag brukte jeg litt mer hvetemel enn grovt. Når vi lager disse til lunsj eller kveldsmat bruker jeg mer grovt enn fint og enda mindre sukker, noen ganger kutter vi helt hvis bananene er veldig modne. Så de kan enkelt varieres. Sikkert veldig gode med hakket sjokolade og banan i også, hvis man vil søte dem opp litt ekstra.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:32   #11
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva med å servere pai med frukt?

Har du oppskriften klar, Veronal?

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:34   #12
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Tusen takk for alle oppskrifter, helt knall at det går an å lage kaker uten så mye sukker. Da blir hvertfall disse andre mødrene fornøyd i bhg! Skal prøvebake litt i forkant, tenker jeg

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:41   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Har du oppskriften klar, Veronal?

Veronal baker ikke pai.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:45   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Hvis du går her, så kan du se på bakst og kaker/dessert/snacks (to underforum).

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:52   #15
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hvis du går her, så kan du se på bakst og kaker/dessert/snacks (to underforum).

Der så jeg mange fristende oppskrifter. Men ingen sukkerfrie... de fleste var enten med vanlig sukker, rørsukker eller kunstig sukker. Og det får jeg ikke lov til å servere.

Men kanskje jeg skal lage det til andre anledninger?

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:53   #16
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Veronal baker ikke pai.

Nåå?, selv ikke med rødvinsglasset i den ene hånden og PC'en i den andre

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 08:26   #17
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Kopierte oppskriftene som var lagt ut her jeg.

Synes det er genialt med barnehager som velger å servere DEILIGE kaker og muffins som ikke inneholder sukker.
Håper alle andre barnehager gjør det samme.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 09:07   #18
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Abbonerer på denne bare jeg.....
Propellen går i sukkerfri bhg og på torsdag blir han 2!
Vil ha med noe ekstra, men uten sukker.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:59   #19
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Jeg har hatt med grove vafler. (Samme policy i storesøsters barnehage.) Omtrent ikke sukker, og gode! Du kan gjerne få oppskrift om du vil.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 16:37   #20
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Søker oppskrifter til sukkerfrie/redusert sukker kaker!

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg har hatt med grove vafler. (Samme policy i storesøsters barnehage.) Omtrent ikke sukker, og gode! Du kan gjerne få oppskrift om du vil.

Kom med den!

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no