Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Hvorfor skriver dere på dialekt?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 20:57   #101
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er ikke noe særlig utbredt på sørlandet heller.

Flekkefjordfolk gjorde det husker jeg. Om mulig enda mer uleselig enn trøndersk.

Jeg synes sms, facebookoppdateringer og enkeltsetninger er uformelt og greit, men hvis noen prøver å skrive noe som skal gi mening av typen leserinnlegg eller invitasjoner blir jeg litt svett. Det tar jo en halv evighet å komme seg igjennom det. Så jeg må være enda mer interessert i det som skrives enn om det står på svensk eller nynorsk for å orke å lese.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:44   #102
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Jeg har knapt sett en bergenser som skriver dialekt. Men trøndere, ja, all the time!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 07:51   #103
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har knapt sett en bergenser som skriver dialekt.

Det er bare fordi det ikke finnes fonter som er høylydte nok.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 08:20   #104
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Jeg har et snev av dysleksi, og bare dette gjør at jeg sliter utrolig med å lese dialekt. Jeg innbiller meg derfor at det må være enda vanskeligere å lese dialekt for de med ordnetlig lesevansker.

Jeg skriver ikke dialekt, men det er litt fordi jeg ikke har noen skikkelig dialekt. Mannen min er nordfra. Han svarer på dialekt hvis noen har tatt initiativet, men han skriver aldri dialekt som førstemann. Sikkert også delvis fordi dialekten hans har blitt så utvannet med årene. Stakkar; han sier jo ikke engang "fæsk" lenger, og dette plager ham litt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:16   #105
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg stoppet på en bensinstasjon i Surnadalen (), og spurte jenta som jobbet på bensinstasjonen hvor toalettet var.

"Ut dæra å te vinster," svarte hun da.

Hahaha - stjora stjæt ikkje på stjortå di håpa e?
De har en veldig ....spesiell dialekt.
Broren min bor der, og vel - de e nå så gøyitt sjø.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:24   #106
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nu tøtteæ at a kannina e ailltj fer greiføkjte, fælke kainnj da vel tållå tå ka dæm drivpå me utannj atte den som låsså ska slet sæ ut fer å skjønn kær dem sei? Dæm sei da bærre likejøldi...lekejøldeheit... småteng som "æ hi virri ein tur på dassen og dein va fast å fin i dag å, så no e de hælg"

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:32   #107
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Jeg skriver aldri dialekt. Om jeg prøver meg på det, så blir det en salig blanding av trøndersk og bokmål, så det ser bare dumt ut.

Unntaket er om jeg siterer korte ting som ungene har sagt, eller andre korte ting.

Den typiske dialektskrivingen på trøndersk føler jeg heller ikke er min måte å uttale meg på. Sikkert fordi at mye av det som skrives er veldig "bon-trøndersk", mens jeg bor i Trondheim og har en litt mindre bred dialekt.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og da gjerne med lokale band med navn som "Hå att grinda" og lignende.

Vi hadde besøk av min niese og hennes datter for en tid siden, og den lille frøkena sier til min sønn at han skal "ha att døra". Min sønn ser storøyd på jenta, og så på meg, og lurer på hva i all verden hun sa for noe

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:38   #108
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

"Lokk att døra", eiller einda beire "lokk att mauken" e spesielle sætninge på min dialækt, mæn eg skriv ikke sånn likevæl. E det førræstn nån såm veit ka en "kørv" e?


Sist redigert av gnuri : 23-08-10 kl 09:50.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:42   #109
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hahaha - stjora stjæt ikkje på stjortå di håpa e?
De har en veldig ....spesiell dialekt.
Broren min bor der, og vel - de e nå så gøyitt sjø.

Jeg har veldig mange venner som skriver sms og facebook-oppdateringer på den dialekta, og det er jo greitt nok, men jeg ergrer meg bittelitt over at mange av de skriver dårlig dialekt. Et lite lydskrift-kurs hadde nok vært på sin plass.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:06   #110
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Asså, eg kann jo gji dåkkar et lynkurs i æækte bærgensk åg, asså. Men det e jo ikkje særli intrisangt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:08   #111
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Gosj! Deinj hørt æ heilt hit!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:09   #112
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Asså, eg kann jo gji dåkkar et lynkurs i æækte bærgensk åg, asså. Men det e jo ikkje særli intrisangt.

Nei, nei. Bergensere snakker BARÆ I STORÆ BOKSTAVARR.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:39   #113
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no