Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

God woksaus etterlyses

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 00:32   #1
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God woksaus etterlyses

Min mann er en racer på kjøkkenet, men snakket her om dagen om at han gjerne skulle utvidet repertoaret når det gjelder woksaus.

Har du en inntier av sorten på lur?
Gjerne i detalj, så også fruen i huset kan briljere.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 14:41   #2
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Kjøper pose :lat:

Eller, ikke fordi jeg er lat, men den som er fra Amoy, som heter "Black Bean" eller noe, den er såå god!

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 15:18   #3
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Jeg bruker ofte østersaus oppi wokken.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:07   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

3 dl buljong (jeg varmer vann i micro'en og rører ut buljongen før jeg har oppi resten)
1-2 spiseskjeer soyasaus
litt raspet ingefærrot, presset gjennom kaffefilter (en teskje ferdig saft, smak til)
Jevne til slutt med brun maizenajevner.

= snadder woksaus til svinekjøtt


Sist redigert av Señora : 22-01-07 kl 19:15. Årsak: Fåååårklaaarer
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:10   #5
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

3 dl buljong (jeg varmer vann i micro'en og rører ut buljongen før jeg har oppi resten)
1-2 spiseskjeer soyasaus
litt raspet ingefær og presset gjennom kaffefilter (en teskje ferdig saft, smak til)
Jevne til slutt med brun maizenajevner.

= snadder woksaus til svinekjøtt

Dette høres godt ut, men den pressinga skjønte jeg ikke. Hva presser du i kaffefilteret? *inn med teskje*

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:15   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Dette høres godt ut, men den pressinga skjønte jeg ikke. Hva presser du i kaffefilteret? *inn med teskje*

Ingefærrot. Du skreller roten med eks. potetskreller. Tupperware sin er genial til det bruket. Deretter rasper du roten på god gammeldags rasper, så tar du det du har raspet og putter i et kaffefilter, deretter presser du det i en liten skål eller lignende. Deretter smaker du til buljongen.

Du kan alternativt bruke ingefærpulver, men det blir ikke like godt synes jeg. Jeg er ikke helt sikker på oppskriften i så måte, for jeg "slumper" bare og smaker til.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:21   #7
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Ingefærrot. Du skreller roten med eks. potetskreller. Tupperware sin er genial til det bruket. Deretter rasper du roten på god gammeldags rasper, så tar du det du har raspet og putter i et kaffefilter, deretter presser du det i en liten skål eller lignende. Deretter smaker du til buljongen.

Du kan alternativt bruke ingefærpulver, men det blir ikke like godt synes jeg. Jeg er ikke helt sikker på oppskriften i så måte, for jeg "slumper" bare og smaker til.

Gode kokker "slumper" gjerne, har jeg hørt.
Da er det ingefærsafta du snakker om.
Treige Tosse Takker.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:36   #8
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Kan man erstatte brun maizenajevner med noe.. ??

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:45   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Kan man erstatte brun maizenajevner med noe.. ??

Klart det, du kan jevne med vanlig maizenna eller meljevning om du vil. Jeg drysser bare brun maizennajevener rett i wokpannen, for den klumper ikke .

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:47   #10
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Klart det, du kan jevne med vanlig maizenna eller meljevning om du vil. Jeg drysser bare brun maizennajevener rett i wokpannen, for den klumper ikke .



Ja så det gjør ikke noe at den ikke er brun ...?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 20:16   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Jeg laget wok i dag der jeg marinerte kyllingbitene en times tid først, og brukte marinaden til saus. Jeg måler ikke slikt, men brukte ingefær som jeg rev på rivjern (jeg "siler" den ikke, jeg rasper den på en krydderrasp og bruker det hele), kanskje en bit på omtrent 2x2x2cm til sammen, men det gjør sikkert ikke noe om man bruker mer. Og så helte jeg omtrent like mye soyasaus og eplejuice oppi (jeg brukte dette til å "skylle" ingefæren ut av raspen), og presset tre hvitløksfedd oppi, og hadde i en liten skvett balsamicoeddik. Dette ble veldig godt, mye smak, men ikke sterkt, så ganske barnevennlig. Man kan sikkert ha i dobbelt så mye krydder ingefær og hvitløk, pluss litt chili, hvis bare voksne skal spise.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 20:27   #12
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Vi er helt hekta på Hoi Sin-sausen vi, fra Black Dragon.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:00   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.


Ja så det gjør ikke noe at den ikke er brun ...?

Nix

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:07   #14
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Jeg synes sursøt chilisaus er kjempegodt i wok. Ble inspirert til dette på "Et glass" i Oslo, som serverer denne sausen til en superdupergod wokrett.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:23   #15
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

2 deler soyasaus
1 del sweet chili
1 del østerssaus

- Helt bankers! Fungerer til wok med både kylling, svinekjøtt og sei!

  Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 17:25   #16
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Denne woksausen synes jeg er god. Heller den over alt av kjøtt og grønnsaker når alt er ferdig stekt og gir sausen et oppkok. Jeg pleier å doble oppskriften.

1 1/2 dl kraft (vann+buljong)
2 ss soyasaus
2 ss maisenna
1 ss honning evnt. brunt sukker (jeg bruker lys sirup)
1 ss sherry evnt. solbærsaft
1 ss eddik

Jeg bare rister alt sammen i sånn tupperware shaker før jeg heller det over og koker opp.


Sist redigert av Elisabet : 27-01-07 kl 17:32.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 17:28   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Vi bruker en del sweet chilisaus fra flaske.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 18:22   #18
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: God woksaus etterlyses

Santa Maria woksaus "Phad Thai".

*dille*

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no