Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-07, 22:20   #1
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Mamma skal holde 50 årsdagen sin i morra, og jeg har fått i oppdrag å ordne desserten. Skal lage sjokoladefondanter ala Tinetoffs og ha vaniljeis på. Pappa ville vi skulle "freshe" den opp enda mer med noe bringebærsaus/parfait eller noe.. men jeg har aldri laget det før..

Hvordan skal jeg lage den for at den skal bli aller best?



OG så må jeg lage eggerøra. .. skal ha koldtbord. Hvordan lager jeg den ekstra god?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 22:26   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Siden du skal ha is til, vil jeg si at det holder med bringebærcoulis? Varm opp bær og sukker og sil sausen. Skal du lage parfait, blir det jo mer arbeid, men bevares, det er godt det og. Jeg har ingen oppskrift, men det ligger garantert noe på nettet et sted.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 22:36   #3
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Siden du skal ha is til, vil jeg si at det holder med bringebærcoulis? Varm opp bær og sukker og sil sausen. Skal du lage parfait, blir det jo mer arbeid, men bevares, det er godt det og. Jeg har ingen oppskrift, men det ligger garantert noe på nettet et sted.

så det er noe som heter bringebærcoulis også?? Takk, skal søke nå..

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 22:41   #4
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Jeg serverte fondantene med vaniljeis og bringebærcoulis sist jeg lagde. Og så pyntet jeg med et par friske bringebær, siktet bittelitt kakao over isen og bittelitt melis over fondanten. Det ble kjempegodt og så skikkelig lekkert ut. Jeg har også pyntet med physalis, de er jo fine.

Sjokoladefondant er så utrolig godt!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 23:19   #5
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg serverte fondantene med vaniljeis og bringebærcoulis sist jeg lagde. Og så pyntet jeg med et par friske bringebær, siktet bittelitt kakao over isen og bittelitt melis over fondanten. Det ble kjempegodt og så skikkelig lekkert ut. Jeg har også pyntet med physalis, de er jo fine.

Sjokoladefondant er så utrolig godt!

Hvordan lagde du din bringebærcoulis?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 23:37   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Mamma skal holde 50 årsdagen sin i morra, og jeg har fått i oppdrag å ordne desserten. Skal lage sjokoladefondanter ala Tinetoffs og ha vaniljeis på. Pappa ville vi skulle "freshe" den opp enda mer med noe bringebærsaus/parfait eller noe.. men jeg har aldri laget det før..

Hvordan skal jeg lage den for at den skal bli aller best?



OG så må jeg lage eggerøra. .. skal ha koldtbord. Hvordan lager jeg den ekstra god?

Supergod eggerøre:
Knus så mange (helst romtempererte) egg du vil bruke og hell på passe med fløte. Har ikke noe eksakt mengdeforhold, men ca 2 ss fløte per egg for eksempel. Krydre med litt maldonsalt og kvernet pepper før du pisker blandingen godt sammen.

Varm (rikelig) meierismør i stekepanne på lav varme. Hell eggeblandingen i pannen når smøret er smeltet, og la det stivne i et par minutter på lav varme, jeg har platen på hakk 3-4 av 10, når du ser det er stivnet under og litt flytende oppå skyver du alt forsiktig mot midten. Ikke rør for mye, det skal henge sammen og være kremet i konsistensen. Jeg liker eggerøren når det bare akkurat ikke er flytende på toppen. Viktigste suksesskriterie er lav varme!

Forresten syns jeg ikke resultatet blir bra hvis du lager eggerøre av mer enn 3 egg om gangen i en stor stekepanne. Jeg ville laget i to omganger eller i to panner hvis du skal lage mer enn av 3 egg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 07:55   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Hvordan lagde du din bringebærcoulis?

Coulis er bare moset/silt bær/saft. Mos bringebærene lett og press dem gjennom en sikt for å få vekk frøene (gni med baksiden av en skje for å få alt gjennom). Du kan evt. ha i litt melis hvis du ikke synes det er søtt nok.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 08:58   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: bringebærparfait til sjokoladefondanter.. hvordan lager jeg?

Jeg vet ikke hva det heter, men det blir veldig godt å ha frosne bringebær i foodprocessoren sammen med litt melis, og kjøre det til det er en tykk sorbetaktig masse. Etterpå pleier jeg å presse massen gjennom en sikt for å få bort frøene. Selv om den står i kjøleskapet en stund så holder den seg ganske tykk og deilig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no