Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste oppskrift med couscous

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-07, 23:24   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din beste oppskrift med couscous

Den vil jeg gjerne ha. Toern har bedt om couscous, og jeg tenkte å lage en sånn salatvariant med mynte og koriander og sånt. Hva har jeg i?

Kjør debatt!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:28   #2
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Åh, nei sånn salatcouscous kan jeg ikke, bare ekte, algerisk couscous...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:29   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Jeg liker med kjøtt og grønskesaker.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:33   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Kan dere være litt mer spesifikke, takk?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:39   #5
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Hakk en løk, og en hvitløk fint.
Skjær opp ca 1 kg lammekjøtt (holder i massevis, med rester, til oss på fem) i mindre biter (Sånn fårikål-kjøtt).

Stek dette i litt blanding mellom olivenolje og rapsolje. Ha på krydder etterhvert, IKKE røde krydder som paprika og chili, men kun sorte/gule, jeg bruker salt, pepper, curry (Extra Hot Madras, kjøper ikke Blackboy og sånn curry, jeg. Kresen.), cumin, allehånde og bittelitt kanel for smakens skyld (de to siste kan du kutte ut om du har "Marokkansk krydderblanding" da).

Surre litt, ha på litt og litt vann, til det koker opp igjen, totalt ca 1,5 liter vann.

Mens dette koker skreller, og kutter du 4-5 poteter, 3-4 gulerøtter, en halv kålrabi og en halv squash i biter, og har oppi gryta. Når alt det er kokt og klart, har du oppi en boks med kikerter. La det koke opp igjen, til kikertene er møre.

Couscous kan du dampe, men det tar lenger tid. Instant couscous funker jo fint da, om man ikke har en "couscousierre", sånn dampekjele. Mitt lille triks med instant couscous er å skippe oljen i vannet, men bruke 2/3 av vannmengden, og 1/3 saus fra gryta når man koker vannet opp til instant couscous. Og bruk mer smør enn oppskriften sier, minst to goode spisesjeer.

Sånn, da har man algerisk couscous. Algerere er lite eventyrlystne med sin couscous, det er større variasjoner i Tunisia og Marokko. I Tunisia spiser de til og med saus med tomatpure, det er bannskap for en algierer.

Jeg erstatter noen ganger kjøtt med kylling, men mine to algeriske barn får da krampe, for couscous er LAMMEKJØTT!

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:39   #6
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Ja, værsågod.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:42   #7
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Og så glemte jeg finhakket koriander på toppen, før servering. I gryta med suppa, altså.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:47   #8
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Her bruker vi couscous som tilbehør istede for ris, pasta etc.

Synes og det er godt å blande det med kyllingbiter og wok grønnsaker.
Krydder etter smak.
Jeg lager couscous i vanlig kjele, slik det står på pakken.
Ungene elsker couscous

__________________
•·.·Ž¯`·.·• •·.·Ž¯`·.·•

Ž*•.ž(*•.žGutt 99-01 og 03ž.•*Ž)ž.•*Ž
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:47   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Takk, Nabbe! *noterer*

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:48   #10
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Couscous er VELDIG godt til wok. Spesielt til wok som er laget med kokkosmelk i sausen!

Og så lager jeg ofte couscous til tamilsk mat også.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 06:39   #11
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Jeg har lagt ut en oppskrift i "Hva skal dere ha til middag- med oppskrift"- tråden. Den er blitt en hit her i huset!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 17:07   #12
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Og så glemte jeg finhakket koriander på toppen, før servering. I gryta med suppa, altså.

Det skal jeg ha i neste gang. Men du - den gryta var god, altså. Den er lagt i favoritter og det blir ikke lenge til neste gang!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 17:23   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

*lager Bali kyllinggryte, couscous og nanbrød*

<--- internasjonal

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 18:07   #14
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Søren, nå fant jeg ikke oppskriften, men jeg husker sånn ca innhold. Vi har laget "Bulgursalat med fetaost" noen ganger. Vi bruker couscous framfor bulgur. Vi bruker å steke pitabrød og putter "salaten" oppi.

kokt couscous
frosne erter
en halv agurk i småbiter
2 tomater småbiter
fetaost i biter
olivenolje
hvitløk
fetaost i biter
boksskinke småbiter (evt annet kjøtt eller holder oss til vegetar)
pitabrød

Nam!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:17   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den vil jeg gjerne ha. Toern har bedt om couscous, og jeg tenkte å lage en sånn salatvariant med mynte og koriander og sånt. Hva har jeg i?

Kjør debatt!


Helt enkelt kan du vel gjøre nettopp dette? Koke couscous, ha i koriander og ev. mynte og små agurkterninger uten skall?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:27   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Veldig enkel couscous-salat

Couscous
avocado
stekt sopp
stekt paprika
cherrytomater
agurk
ruccola

evt. kjøtt/fisk (laks)

Smak til med sweet chili saus.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:29   #17
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den vil jeg gjerne ha. Toern har bedt om couscous, og jeg tenkte å lage en sånn salatvariant med mynte og koriander og sånt. Hva har jeg i?

Kjør debatt!


Jeg lager avogtil "salatcouscous" som jeg blander i litt rosiner, fileterte appelsinbiter, litt rødløk og en skvett god olje. Salt og pepper. Blir kjempegodt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:32   #18
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Couscous
fetaost
paprika
rødløk
oliven
olivenolje
salt pepper

Dressing:

Lettrømme
Honning
hakket mynte

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no