Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-07, 20:29   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Jeg tenkte å prøve meg på dette forumets berømte portvinssaus. Men nå har det seg slik at jeg ikke drikker portvin særlig ofte (for å underdrive), og det rykker litt i økonomigenet mitt ved å skulle knerte en hel flaske for å bruke en desiliter. Er det noen som har prøvd å fryse portvin i isbitposer med hell?

Og samme med krydderurter, er det noen som har prøvd å fryse urter? Hva gjør dere med dem i forkant da? River dem opp og fryser i beholder? Noen som har forslag til hendige beholdere til dette formålet? Tenker da spesielt på timian som skal brukes i portvinsausen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 17:31   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Hei - jeg har god erfaring med å fryse vinskvetter .....i den grad det blir noen skvetter igjen,da... . Bruker isposer som du foreslår. Skulle tro det går greit med portvin også.
Friske urter har jeg bare lagt i vanlige fryseposer og puttet i fryseren. De egner seg ikke til pynt etterpå, men er supert å bruke i sauser etc. Tar de bare ut av posen og smuldrer de oppi der de skal uten å tine dem først.
Lykke til

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:42   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Gjør som scilla sier i fht urtene. Slik gjør jeg også. Vinskvetter pleier jeg å fryse. Men det blir liksom ikke rester slik det pleide å bli. Men portvin holder seg i flasken. Du trenger ikke å fryse den.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:52   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Ang. holdbarhet av portvin på åpnet flaske så kan den være mange måneder - i hvert fall for sausformål.

Dessuten kjøper du selvfølgelig en liten flaske. http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...er28=0+-+49.99

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:54   #5
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Jeg bruker portvin KUN i bacalao og sauser, men den holder seg fint i flasken. Har aldri måtte slå ut så mye som en dråpe.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:54   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Dessuten kjøper du en liten selvfølgelig en liten flaske.

Eller man lager portvinsaus til mange med jevne mellomrom, og tar seg en stilton/portvinseanse i ny og ne.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 11:03   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Portvinssaus- kan man fryse portvin og krydderurter?

Hvis portvinen skal holde en stund så anbefaler jeg å velge en type som du ikke trenger å decantere, dvs. en tawny eller en LBV (late bottled vintage). Jeg syns portvinen ofte holder seg best i den originale flasken (med kork, vel og merke). Jeg oppbevarer i kjøleskap, da utvikler den seg ikke så raskt som i romtemperatur. (På den andre siden overlever sjelden portvin mer enn et par uker her i huset. ( : portvinsdranker: )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no