Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

En skikkelig god chili con carne?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-15, 09:49   #1
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

En skikkelig god chili con carne?

Da ønsker jeg meg oppskriften.

Og hva har du som tilbehør? Og hva kunne passet som ekstra tilbehør?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 09:54   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

http://www.foreldreportalen.no/forum...10&postcount=1

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:00   #3
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Maisbrødlokk?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:13   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.685
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Maisbrødlokk?

Den er veldig god - det går nok helt fint an å sløyfe lokket altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:19   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.129
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Lag den dagen før, så setter smakene seg ekstra.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:22   #6
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Ja, jeg tenkte å lage den dagen før. Det skal vøre til gjester, så det spørs om jeg tør å prøve meg på lokk. Kan brødene lages utenom?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:49   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Trines matblogg sin med litt mørk sjokolade i er veldig god. Jeg serverer med ris, varme nachochips, rømmeklatt,salat, avokado og mango.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 10:53   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Ja, jeg tenkte å lage den dagen før. Det skal vøre til gjester, så det spørs om jeg tør å prøve meg på lokk. Kan brødene lages utenom?

Ja. Jeg tror at Teofelia har lagt ut en veldig god maisbrødoppskrift som kan lages ved siden av, med litt mindre sukker enn i oppskriften.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 11:10   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Maisbrødlokk?

Skikkelig corn bread hører til en god chiligryte. Det er helt ubeskrivelig godt. *savner min brors chili*

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 11:18   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Her er min oppskrift på corn bread:
240 ml melk
60 ml smeltet smør
1 egg
300 ml maismel
240 ml hvetemel
120 ml sukker
1 ss bakepulver
0.5 ts salt

Varm ovnen til 200 grader. Smør en brødform (du kan også bruke muffinsformer el.l.)
Pisk egg med melk og smør. Rør inn resten av ingrediensene til de er lett mikset sammen. Hell i formen.
Stek i ca 20-25 min til de er gyldne.

(Oppskriften min er amerikansk, derav ml-mål)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 11:32   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.906
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Denne er veldig god

Chili con carne

Ingredienser:
3 ss extra virgin olivenolje
2,5 ts chilipasta eller harissapasta
1 stor løk finhakket
2 hvitløksfedd finhakket
1 lang rød eller grønn chili – finhakket uten frø
1 rød paprika, grovhakket
500 g karbonadedeig
½ ts salt
2 ss rødvin
1 ts kajennepepper eller chiliflak
2 ts mildt, røkt paprikapulver
1 ts spisskuminfrø
1 ts tørket oregano
1 ts tørket basilikum
1 ts malt koriander
1 kanelstang
800 g hermetiske, hakkede tomater med væske
800 g hermetiske røde bønner, avrent (gjerne en boks med røde bønner og en med sorte)
2 ts worcestershiresaus
1 ss balsamicoeddik
2 ss tomatpuré
2,5 dl vann
2 kvister frisk timian
Litt mørk sjokolade
salt og pepper



Fremgangsmåte:
Finn frem en gryte som også er god til å steke i - jeg brukte Le Creuset gryta mi. Varm oljen på middels varme. Ha i 1,5 ts chilipasta og rør den inn i oljen i noen sekunder. Tilsett løken og stek den i 3-4 minutter til den mykner. Ha i hvitløk og chili og stek videre i 2-3 minutter.

Ha i karbonadedeig og stek til den er brunet. Tilsett salt og vin og la det surre i 2 minutter.

Tilsett kajennepepper, paprikapulver, spisskummen, oregano, basilikum, kanel og hakket paprika. Rør godt i blandingen i 1-2 minutter.

Ha i tomater, bønner, balsamicoeddik og tomatpuré. Rør sammen til en tykk, rød saus. Hell på 1,5 dl vann.

Skru opp varmen litt og kok opp chilien mens du rører hele tiden. Krydre med salt og pepper. Rør inn resten av chilipastaen og timian.

Dekk gryten delvis med lokk og la chilien surre over lav varme i 55-60 minutter (gjerne lengre). Rør jevnlig så det ikke setter seg fat i bunnen. Ha i mer vann ved behov.

Fjern kanelstang og timiankvister. Smak til med salt og pepper og gjerne litt mørk sjokolade.

Server med godt brød og gjerne små skåler med rømme, ost og guacamole.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 11:44   #12
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Tusen takk, det ser veldig godt ut alt dere foreslår. Skal prøve å lage de brødene.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 12:51   #13
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Her er min oppskrift på corn bread:
240 ml melk
60 ml smeltet smør
1 egg
300 ml maismel
240 ml hvetemel
120 ml sukker
1 ss bakepulver
0.5 ts salt

Varm ovnen til 200 grader. Smør en brødform (du kan også bruke muffinsformer el.l.)
Pisk egg med melk og smør. Rør inn resten av ingrediensene til de er lett mikset sammen. Hell i formen.
Stek i ca 20-25 min til de er gyldne.

(Oppskriften min er amerikansk, derav ml-mål)

Er det en sånn avlang brødform du bruker? Eller langpanne? Hvor høyt skal brødet være?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 13:04   #14
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Høres kult ut med maisbrødlokk! Hvordan forsyner man seg av maten, tar man hele lokket av først?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 13:11   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Høres kult ut med maisbrødlokk! Hvordan forsyner man seg av maten, tar man hele lokket av først?

Stor sleiv, det kan være greit å skjære gjennom lokket med kniv i stykker først, evt pizzarulle.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 13:13   #16
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Aha. Skal prøve den. Jeg er veldig glad i Chili con carne, og det er lettvindt mat å lage til flere.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 15:01   #17
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Jeg skal prøve det lokket når vi lager kun til oss selv.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 15:30   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Grillet paprika oppi.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 17:05   #19
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Er det en sånn avlang brødform du bruker? Eller langpanne? Hvor høyt skal brødet være?

Jeg bruker vanlig brødform (slik avlang type), og da blir det ganske høyt og fint.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 14:54   #20
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.693
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En skikkelig god chili con carne?

Jeg lager Løve70 sin gryte nå. Det dufter himmelsk!

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no