Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-21, 22:17   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Det er også noe med at noen er redde for at tunnelbygging skal skade bryggen?

Jeg syns det er så komisk at ørten felt med bilkø liksom er greit, men ikke en trikk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-21, 22:34   #22
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Altså. Jauda. Jeg synes også de med mest penger skal betale mest og at man skal skjerme de som tjener minst, mest mulig. Jeg har zero problemer med å følge Rødt der. Jeg synes bompenger er ok, la se som bruker veien, betale. Jeg synes rushtidsavgift er idiotisk, tanken er god - få ned trafikken når den er mest problematisk. Men. De som må betale er de som ikke kan velge å kjøre på andre tider. Og det er ofte dem med små barn og dårlig råd (taler ikke for min syke mor, jeg kan kjøre utenom). Mer for bensinavgift. La dem som kjører mest og fetest bil betale (som piggdekkavgift). Så kan vi ta en prat om sykt dyre elbiler man får billig fordi man er miljøvennlig. Den politikken er jeg ikke enig i.

Snakket jeg meg bort?

Jeg begriper ikke hvorfor man kan mene at ingen bybane er bedre enn bompengefinansiert! Man sparer seg til fant, for å sette det på spissen.

Jajaj. Neinei.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 06:59   #23
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er så komisk at ørten felt med bilkø liksom er greit, men ikke en trikk.

Dét er det største frustrasjonsområdet for min del. Folk tviholder på bilen og det er ekstremt mange dyre elbiler i den køen etter at rushtidsavgiften ble innført.
Busstilbudet i området er ok, men kunne vært bedre, særlig til min del av bydelen. En stor utbygging av sentral parkeringsmulighet (bussterminal/banestasjon) som også sporadiske kollektivbrukere kunne benytte seg av, hadde definitivt vært et løft (bybane eller ikke) for mange har tydeligvis parkeringsmulighet på jobb og tenker nok at de taper for mye tid på to busser eller at risikoen for å ikke finne parkering i utkanten er så stor at de like godt kan kjøre hele veien.
Jeg tar to busser eller går 3 km til en buss med hyppige avganger, og det er ikke det spor optimalt.

__________________
2012, 2007 og 2004

Sist redigert av Appelsin : 25-11-21 kl 07:22.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 07:29   #24
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.819
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg bor i Åsane. Om jeg skal ha nytte av en bybane, så må den være effektiv. Tror mange tenker på bybane over Bryggen som et turisttog.
Stort parkeringsanlegg sentralt i Åsane, og så en effektiv bane videre ville kanskje fått ned bilbruken. Men problemet er også at de fleste jobber ikke i sentrum, faktisk så skal de færreste i den bilkøen til sentrum.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 07:32   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Men mitt alternativ 1 eller 3 ville jo ikke vært så dumt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 07:34   #26
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Eh. Og hvordan skal den statlige finansieres? Ved bruk av penger fått inn på skatter eller avgifter? Som betales av hvem? Folk! Staten, det er jo du og jeg.

Jaja. Neinei.

Det er jo ingen uvanlig måte å finansiere transport -og veiprosjekter på. Men da har man som oftest en fordelingsnøkkel der staten tar en del og kommunen/fylkeskommunen tar en del. Den delen som da kommunen ville vært ansvarlig for måtte da med stor sannsynlighet finansieres med bompenger. Det er en del av stridens kjerne i denne saken.

Når det gjelder tunellalternativet, så er litt av problemet at man ikke blir helt enige der heller. Hverken om hvor den kan/skal gå og hva det vil kunne koste.
For mange de som er for tunell ligger det også en drøm om å gjøre veien foran Bryggen helt bilfri.

I tillegg er det jo en utfordring av Bryggen oversvømmes noen ganger i året, og banen ville derfor måtte bygges litt opp fra bakkeplan for å unngå at skinnegangen ble oversvømt.

Utfordringen nå er at vi ikke kommer noen vei. Neste byggetrinn som skal åpnes er bane til Fyllingsdalen, og det skjer neste høst. Det mest ønskelige var jo at alle de kontraktørene som nå har opparbeidet seg god kompetanse på bybanebygging hadde fortsatt direkte på prosjektet mot Åsane. Det vil ikke kunne skje nå, og man risikerer at den kompetansen vil være tapt når det neste byggetrinnet en eller annen gang blir godkjent. Og med det politiske klimaet som er nå er det vanskelig å se at det vil skje i de nærmeste årene. Og det er synd, for Åsane er en av de mest folkerike bydelene vi har, og det er store utfordringer med trafikkflyten både til og fra.

For de som er ekstra interessert vil jeg tro at tema behandles behørig i dagens epiose av BRT sin podkast "Nokon må gå"

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 07:37   #27
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.819
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Sitter på bussen fra Åsane inn til Sandviken nå, bilen står igjen hjemme :glorie:. Kan melde om fin flyt og ingen kø. Sikkert mange som tar banen i dag .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 08:28   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er også noe med at noen er redde for at tunnelbygging skal skade bryggen?

Skinnegående materiale belaster grunnen mer enn vei, så sånn sett har de litt rett også. På den annen side - hvis traséen skal gå tvers gjennom byens største turistattraksjon, så må det holdes lav fart, og da belaster den ikke så mye allikevel.

Jeg var i møte med en del fra Bergenskontoret vårt i går, og de mente at de som stemte for tunnel egentlig stemte mot bybane totalt sett. (På jobben min er vi veldig glade i skinnegående materiell. )

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 08:59   #29
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg måtte sjekke litt.
Både representanter for FNB og FRP, som nå er for å bevare bryggen, og kanskje gjøre den bilfri, har "slaktet" sommerstengingen av Bryggen for biler.

Opprinnelig lagt inn av https://www.facebook.com/MonstadFrP/posts/i-sommer-stengte-bryggen-og-torget-for-biltrafikk-det-har-gjort-situasjonen-enda/3172356479520257/

I sommer stengte bryggen og torget for biltrafikk �� Det har gjort situasjonen enda verre for mange næringsdrivende i sentrum. I tillegg til å gjøre byn utilgjengelig for bergenserne har biltrafikken også forflyttet seg til fjellsiden. Det skaper farlige situasjoner for barn som leker i gatene. Hva syns du om sosialistene sitt prøveprosjekt? Jeg mener det er dyr symbolpolitikk og et totalt mislykket prosjekt. Her i debatt hos NRK Vestland



Opprinnelig lagt inn av https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/MRz4zB/trym-aafloey-mener-stengingen-av-bryggen-er-en-fiasko

Trym Aafløy mener stengingen av Bryggen er en fiasko
– De bør skrinlegge dette, sier Aafløy om at Torget og Bryggen holdes stengt ut sommeren.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:05   #30
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg tror nok at dine kollegaer har et poeng Tjorven. BTs meningsmåling viser at blant de bergenserne som faktisk ønsker bybane så er det flertall for at den skal gå over Bryggen.

Det er mange følelser som spiller inn her. De som er i mot bybane over Bryggen mener at master kommer til å ødelegge utsikten mot den og at den blir for preget av den moderne tid når det går en bybane foran. Og mange av dem ønsker at den også skal bli bilfri. Jeg skylder på Peter Frølich fra Høyre som fikk laget fine illustrasjoner av plassen foran Bryggen med gateservering helt ut til kaikanten. Problemet er at Bergen ikke har spesielt mange dager der man har lyst til å sitte på uteservering, at også bergensere arbeider de fleste dager i uken og at sentrum er alt for trangt til at man kan legge både biler og bybane andre steder.

Byutviklingsbyråden har argumentert godt (mener jeg) for at en bybane nettopp kan revitalisere Bryggen ved at den blir mer tilgjengelig og mer synlig. For alle disse bryggefantastene er jo ikke så veldig ofte på Bryggen. Den er masse besøkt av turister og så går vi gjerne en tur eller to i førjulstiden, fordi de er gode på julepynt og stemning. Men resten av året ligger den ganske øde.

For meg har alle argumenter for tunnel forsvunnet med utredningen som viser hvor mye av andre deler av Bergen som må rives for å få det til. De vil i så fall rive halve Bergen katedralskole og flere hus fra 1700 tallet. De fine små hvite bergenshusene er like mye en del av Bergen som Bryggen er. Og her er det ikke snakk om å la det gå en bane foran dem, men å faktisk rive dem. Det river mye mer i min bergenssjel.

Hele poenget med bybanen er at den skal gå i dagen så mye som mulig. Den skal være åpen og tilgjengelig. En bybane som går i tunnel blir mye vanskeligere å bruke for mange grupper barn, eldre og personer med funksjonsnedsettelse og det synes jeg også skal være et poeng.

En bybane over Bryggen blir ikke den raskeste veien ut til Åsane terminal. Det er helt riktig. Men, den blir den mest stabile veien mellom sentrum og alle stoppene på veien til Åsane terminal og der bor det også masse mennesker.

Alt i alt. Jeg ønsker en bybane for Bergen og jeg ønsker ikke at vi ødelegger byen og byens økonomi for å få den. Så jeg mener at bybanen skal gå over Bryggen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:12   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Ang tunnel vs på bakken, generelt (ikke med tanke på bryggen), så syns jeg det at bybanen i dag er litt en "somlebane" er en ulempe, selv om jeg ser poenget med mange stopp. Jeg elsker t-banen i Oslo, som kan suse meg langt av gårde veldig fort og effektivt, og når jeg tar bybanen i Bergen så tenker jeg at den er litt for folk som har god tid...

Den er veldig koselig, da, og jeg ELSKER at den har kommet helt til Flesland!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:14   #32
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Jeg ser den Polyanna. Men det er to ulike behov. Og bybanen fyller den rollen den har fått.

Ellers så kan jo folk kose seg med denne

https://www.bt.no/spesial/bybanenspi...7fm7PrDBAtM#!/

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:15   #33
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang tunnel vs på bakken, generelt (ikke med tanke på bryggen), så syns jeg det at bybanen i dag er litt en "somlebane" er en ulempe, selv om jeg ser poenget med mange stopp. Jeg elsker t-banen i Oslo, som kan suse meg langt av gårde veldig fort og effektivt, og når jeg tar bybanen i Bergen så tenker jeg at den er litt for folk som har god tid...

Den er veldig koselig, da, og jeg ELSKER at den har kommet helt til Flesland!

Mellom Nesttun og Flesland (i rushet) - er det det desidert raskeste, og så er det nesten sømfri overgang til buss hjem. (Har testet)

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:18   #34
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Blå oppsummerte egentlig min mening om bybanesaken. Før det hele begynte, tenkte jeg at Bryggen ville være risikabelt og kjipt, og at en tunnel med høy hastighet hørtes mer skånsomt og effektivt ut. Nå har all utredning vist at tunnel-løsninger er ekstremt kostbare og innebærer risiko for å ødelegge viktige (andre) historiske deler av byen, og da tenker jeg at et stabilt alternativ til den ene veien vi nå har, til en bydel med 40.000 innbyggere, er noe vi virkelig trenger.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:22   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Mellom Nesttun og Flesland (i rushet) - er det det desidert raskeste, og så er det nesten sømfri overgang til buss hjem. (Har testet)

Ja, i rushet slår den det meste, og så er den også veldig behagelig og estetisk hyggelig, syns jeg.

Bergensrushtid er jo et sant helvete.

Som en som har blitt østlending, så er det lett å fnyse av den ekstreme bilavhengigheten, men dere har jo VÆR, da, som gjør det å stå på busstopp eller gå til og fra offentlig transport, ganske ubehagelig, store deler av året.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:25   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

For de som er ekstra interessert vil jeg tro at tema behandles behørig i dagens epiose av BRT sin podkast "Nokon må gå"

Nokon har gått. Som noen kommenterte «er det noen som IKKE gikk av i går»?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang tunnel vs på bakken, generelt (ikke med tanke på bryggen), så syns jeg det at bybanen i dag er litt en "somlebane" er en ulempe, selv om jeg ser poenget med mange stopp. Jeg elsker t-banen i Oslo, som kan suse meg langt av gårde veldig fort og effektivt, og når jeg tar bybanen i Bergen så tenker jeg at den er litt for folk som har god tid...

Den er veldig koselig, da, og jeg ELSKER at den har kommet helt til Flesland!

Jeg tenker på bybanen i Bergen som en trikk, ikke en t-bane.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:30   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Ja, den er det, og jeg liker bane bedre enn trikk, ville jp vært en kortere måte å skrive det på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:43   #38
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nokon har gått. Som noen kommenterte «er det noen som IKKE gikk av i går»?


Jeg tenker på bybanen i Bergen som en trikk, ikke en t-bane.

Nokon må gå lever virkelig opp til navnet sitt i dag ja. Det var jo en ventet reaksjon fra byrådslederen, men det setter Bergen i en svært krevende politisk situasjon. I prinsippet er det nå Høyre og Rødt som burde søkt sammen, og det
er jo ikke helt uproblematisk.

Også enig i at bybanen må sammenlignes mest med trikk og ikke t-bane.
Den går fryktelig langsomt og bruker ca 45 minutter fra Flesland til Sentrum. Med bil gjør man unna det strekket på ca 20 minutter uten trafikk.

Samtidig så ble jo en del bussruter langt ned når bybanen kom, så for mange er det bybanen som er blitt fremkomstmiddel nr 1. Da helst på de litt kortere strekkene har jeg inntrykk av.

Når bybanen mot Fyllingsdalen åpner neste høst, så bygges det også en gang og sykkeltunell parallelt med bybanetunnelen under Løvstakken (mellom Minde og Fyllingsdalen). Den tor jeg vil få en veldig positiv effekt for mange som sykler og går til jobb.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:49   #39
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

En annen svært uheldig konsekvens av vedtaket i går er at sykkelvegen mot Bergen nord blir utsatt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-21, 09:50   #40
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen

For meg, som bor i gangavstand til bybanen er valget om jeg skal til Flesland enten å ta bussen ned til sentrum, og så sette meg på flybussen som er mye dyrere enn bybanen, eller å ta bybanen. Da forsvinner den eventuelle fordelen av at flybussen kjører fortere (når det ikke er rush) i den ekstra transporttiden. I tillegg til at bybanen er veldig mye behageligere å sitte på. I verste tilfelle kan jeg arbeide på bybanen.

Jeg er enig i at tiden fra sentrum til Flesland ikke er det beste salgsargumentet for bybanen. Men det som er bra er at den tar omtrent like lang tid uansett når du tar den. For alle oss som har sittet i kø til Flesland, enten i bil eller på buss, og vært redd for å komme for sent frem, så er tryggheten i å vite hvor lang tid det tar med bybanen mye verd.

Og skal du bruke bil må du også beregne tiden på å komme deg fra parkeringsplassen til flyplassen. Det er jo ikke sånn at du kan sette bilen rett utenfor. Der hvor bybanen faktisk stopper.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no