Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-21, 14:13   #21
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Gaia: det sittende regimet har ikke bare vært svakt, der har også vært gjennomkorrupt og til dels inkompetent. Det er helt ødeleggende for et samfunn å være så gjennomsyret av korrupsjon. Taliban har ikke veldig bred støtte for det islamistiske verdenssynet sitt, særlig ikke i byene, men de har ganske stor troverdighet på at de ikke er (så veldig) korrupte. Litt «lov og orden»-parti, rett og slett. Jeg tror kanskje folk har gitt etter til dels i ren lettelse av at «så blir det i hvert fall orden på noe».


Jeg har fått med meg at det har vært mye korrupsjon, som ikke har blitt adressert og at det har vært veldig mange "skyggesoldater". Aftenposten skrev vel at det som var oppgitt som 300 000 soldater i realiteten var 50 000 soldater.

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg hørte en diskusjon i en podcast om soldatene som bare la ned våpnene da Taliban kom, de gav ikke noe motstand. Soldatene hadde ikke tillit til at de hadde god nok støtte fra sittende president, og at det ble en "if you cant beat them, join them". Da internasjonale styrker var til stede hadde afghanske soldater opplevelsen av å ha ryggdekning, og turte å stå i det.

Det jeg syns er så utrolig trist, er at de ikke finner tilstrekkelig støtte i "sine egne", altså de folka som burde hatt en særlig interesse av å holde Taliban unna. Og det er ganske forskrekkende at de som er tilhenger av vesten og mer vestlige verdier, også er de som er korrupte, og har undergravd oppbyggingen av et intern forsvarsstyrke, gjennom å stikke av med pengene selv. Mens de vi ser på som "skurkene" samtidig er de som er ærlige.

Samtidig så skjønner jeg det ikke helt. Er ikke frihet noe som er skikkelig verdt å kjempe for, selv om man ikke har en storebror til å backe seg opp. Det må jo være noen psykologiske mekanismer i spill, som jeg gjerne skulle fått en te-skjeforklaring på.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-21, 14:19   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ikke at jeg tviler på deg Poly, men hvilke kilder har du? Skulle gjerne lest mer om dette.

Fra forsker i Prio: https://www.aftenposten.no/meninger/...nske-soldatene

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-21, 15:12   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget var ikke å sette de to opp mot hverandre. Poenget var å fremheve at det som skjer i Afghanistan ikke er unikt eller spesielt - og Afghanistan (hvor man har holdt på i 20 år!) må jo være det ultimate beviset på at det ikke virker?

Har man ikke holdt på i 40 år? Helt siden vesten støttet mujahedin og dermed indirekte bidro til etableringen av/transformasjonen til taliban? Dette er på sett og vis fruktene av flere århundre med okkupasjon av de områdene som i dag er Afghanistan. Beklager omtrentlighetene, men jeg kunne mye mer om dette før.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-21, 15:22   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Sovjetunionen gikk inn i Afghanistan i 1979, og da var amerikanerne bidragsytere på motsatt side. (Her er Charlie Wilson's war med Tom Hanks i hovedrollen min viktigste kilde, og diskvalifiserer meg kanskje fra å uttale meg). Så problemstillingen er svært langvarig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-21, 15:26   #25
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Også viktig å huske at det har vært fremmede styrker inne i Afghanistan i veldig lang tid, og at ingen utenfra noen gang har klart å ha kontroll på landet. Britene rotet til mye på slutten av 1800-tallet fram til rundt 1920, Sovjet prøvde å ta og holde makta 1979-1989, og så kom USA inn for 20 år siden. Innimellom der har det vært ulike borgerkriger. Grensene er også fryktelig ulogiske, det er mange forskjellige stammer, og mange er nomader og beveger seg i området Pakistan-Afghanistan uten noen tanker om hvor grensa går. Når man i tillegg mangler et skikkelig byråkrati, har dårlig skolesystem, og dårlig med informasjon ut til befolkningen, så er det egentlig umulig å komme utenfra og bygge opp noe vettugt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-21, 15:49   #26
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget var ikke å sette de to opp mot hverandre. Poenget var å fremheve at det som skjer i Afghanistan ikke er unikt eller spesielt - og Afghanistan (hvor man har holdt på i 20 år!) må jo være det ultimate beviset på at det ikke virker?

Joda, men det er så unison enighet om at det var riktig å trekke seg tilbake nå. Og jeg forstår ikke helt (dvs, jeg forstår hva de sier, men ikke hvorfor de er så enige) at det ikke fantes en bedre måte. De sier at det nå er FN som må øke sin innsats. Var det virkelig planen å trekke seg ut, og så skulle FN begynne å se på saken? Var det kjent at det skulle falle sammen så fullstendig? (Jeg tror ikke det. De sier de tok feil ifht hvor mange dager det ville ta. Men i sommer leste jeg jo både det ene og det andre om hvordan det afghanske politiet og militæret var rustet opp til å kunne holde Taliban unna i store deler av landet.) Så det jeg stiller spørsmålstegn ved her er strategien. Det kan jo ikke ha vært at vi var der i 20 år, så trekker vi på skuldrene og sier fillern, det gikk ikke.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-21, 16:24   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Har man ikke holdt på i 40 år? Helt siden vesten støttet mujahedin og dermed indirekte bidro til etableringen av/transformasjonen til taliban? Dette er på sett og vis fruktene av flere århundre med okkupasjon av de områdene som i dag er Afghanistan. Beklager omtrentlighetene, men jeg kunne mye mer om dette før.

Jo, historien er lengre enn tvillingtårnene. Enig i det Ble for omentrentlig.

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Joda, men det er så unison enighet om at det var riktig å trekke seg tilbake nå.

Å, ja, da misforsto jeg deg. Jeg trodde egentlig at dette var USA som ville trekke seg ut og at resten fulgte etter? (I parantes bemerket: Det skjer jo helt enorme ting i USA nå, dette med "black lives matter", at hvite vil bli i en minoritet, at amerikanerene tar inn over seg klimeendringene(!!), at amerikanerene faktisk ikke er 100% Israel-vennlige ( ! Det er veldig spesielt.), infrastrukturen som faller sammen, Binden som vil tøyle teknologiseskapene etc)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 08:38   #28
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Nå tror jeg kanskje jeg skjønner litt mer - korriger gjerne hvis jeg har misforstått.

Hvis jeg skjønte det opprinnelige oppdraget, så gikk NATO inn for å støtte en av sine medlemmer (USA), fordi USA hadde blitt angrepet (av personer beskyttet av Afganistan - og dermed indirekte av Afganistan). Når NATO-medlemmet, som er årsaken til at invasjonen startet (USA) så bestemmer seg for å trekke seg ut (fordi det koster alt for mye oppslutning blant velgerne, og det dessuten ikke er noen særskilte verdier som må "beskyttes" ), så har ikke USAs allierte noen grunn til å bli der. Da må FNs fredsbevarende styrker eventuelt ta over. Men for at de skal gå inn må det være en grunn til det. Når alt av Afghansk forsvar bare fordufter, slik at det i realiteten skjer en fredligish maktovergang til Taliban, kan ikke FN gå inn, siden en forutsetning for det er at det er behov for fredsbevarende styrker (eks. ved borgerkrig).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 10:18   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Da de gikk inn i Afghanistan opprinnelig, så var det med FN-mandat, mener jeg å huske. I motsetning til Irak? Begrunnet i at det var et fristed for Al-Quaida.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 10:37   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Wikipedia har en ganske grunding artikkel på krigen: https://en.wikipedia.org/wiki/United...of_Afghanistan

Det jeg gjerne skulle lest mer om er hvilke eventuelle fordeler USA har hatt av å være tilstede i Afghanistan. De har vel brukt fjellene til mye våpentesting (hvertfall i følge Iron Man-filmene ), og det er jo både olje og ulike mineraler det går an å utvinne der. har det bare vært en utgiftspost, eller har de også benyttet seg av ulike aspekter ved landet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 10:39   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Jeg tror den største fordelen er krigslobbyen og hele den enorme industrien som lever av krig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 10:53   #32
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

e.

Samtidig så skjønner jeg det ikke helt. Er ikke frihet noe som er skikkelig verdt å kjempe for, selv om man ikke har en storebror til å backe seg opp. Det må jo være noen psykologiske mekanismer i spill, som jeg gjerne skulle fått en te-skjeforklaring på.

Mange soldater har vel lagt ned våpnene fordi penger som skulle gått til militært utstyr er gått bort i korrupsjon. Mange soldater har kanskje et våpen, men veldig lite ammunisjon, ift hva Taliban har. Og ikke så veldig interessert i å ofre livet sitt.

Frihet til å fortsette å være ultrafattige? Når tenker du Afghanistan har hatt frihet? I de siste 20 årene med krigføring mellom USA og Taliban?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 11:58   #33
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Takk for lenke, Tally. Det er en skikkelig innfløkt konflikt, det er det ingen tvil om.

Med frihet, så mener jeg frihet til å mene og være den man vil, og ikke være utsatt for utstrakt meningskontroll. Og at kvinner skal ha frihet til å gifte seg med den de vil, utdanne seg og være med på å styre landet. Noe de som nå har mistet makten tilsynelatende var enige i, men som de åpenbart ikke var enige nok i til å bygge opp et tilstrekkelig nasjonalt forsvar, slik at disse frihetene kunne forsvares mot Talibanregimet. Det var visst viktigere å bygge opp store, skjulte kontoer, enn å bygge opp eget hjemland.

Jeg syns det er helt grusomt å lese om de unge kvinnene som kidnappes fra hjemmene sine, for å tvangsgiftes med Talibansoldater.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 12:31   #34
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror den største fordelen er krigslobbyen og hele den enorme industrien som lever av krig.

Ja, det er selvsagt enkelte som tjener penger på krigsføring. USA er en stor våpenprodusent.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Mange soldater har vel lagt ned våpnene fordi penger som skulle gått til militært utstyr er gått bort i korrupsjon. Mange soldater har kanskje et våpen, men veldig lite ammunisjon, ift hva Taliban har. Og ikke så veldig interessert i å ofre livet sitt.

Frihet til å fortsette å være ultrafattige? Når tenker du Afghanistan har hatt frihet? I de siste 20 årene med krigføring mellom USA og Taliban?

Jeg er veldig enig med Ine. Grunnen til at hæren er svekket er som nevnt over problemer med forsyninger, mangler på penger ("noen" har puttet de i lomma). Personlig hadde jeg aldri gått mot væpnete folk med en tannpirker (og jeg kaller det ikke feighet, men normalt, sunt bondevett ...)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 12:50   #35
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Hva feiler det folk som kan skrive sånt med fullt navn på facebook?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 12:52   #36
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 13:09   #37
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Hva feiler det folk som kan skrive sånt med fullt navn på Facebook

Jeg tenker virkelig mitt ... er dog glad det er slutt på anonyme personer i kommentarfeltene ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 13:11   #38
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Vår forsvarssjef har jo en del meninger om (og svært god innsikt i) det som skjer og har skjedd i Afghanistan. Han mener jo at det aller største problemet har vært måten det har blitt jobbet der; man har rykket inn og fordrevet Taliban, satt i gang med å etablere en tilstedeværelse, men så trukket ut styrker og forflyttet seg igjen, internt, for raskt. Andre steder var FN styrker og deres tilstedeværelse en positiv ting (Libanon, for eksempel) for de lokale siden det skapte stabilitet og tillot en infrastruktur som kunne bygges opp og stabiliseres, men at man i Afghanistan har spredt seg for vidt i et land som er taktisk utrolig krevende å holde militær kontroll over, og så satset for lite ressurser i de områdene man faktisk har kontrollert.

Jeg synes det er en skandale av det store slaget at man nå bare trekker seg ut og overlater den jevne Afghaner til sin egen skjebne. Det er fader ikke bare å slå et hull, kalle jobben gjort eller umulig å gjennomføre for så å trekke seg ut igjen.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 13:16   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det er selvsagt enkelte som tjener penger på krigsføring. USA er en stor våpenprodusent.

Og kontraktører. Det er en helt enorm industri.
https://theintercept.com/2021/08/16/...efense-stocks/

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-21, 13:32   #40
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Afghanistan - en "huff, så forferdelig!"-tråd

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Med frihet, så mener jeg frihet til å mene og være den man vil, og ikke være utsatt for utstrakt meningskontroll. Og at kvinner skal ha frihet til å gifte seg med den de vil, utdanne seg og være med på å styre landet.

Jeg tror disse frihetene ikke er topp prioritet når du uansett for alltid vil være så lutfattig og sulten, og ikke ha råd til skolegang. Og i et samfunn som Afghanistan er det vel begrenset hvor mange som har utbytte av utdanning. Det er vel ikke sånn at vipps- ta utdanning, så kan du flytte til byene og jobbe deg oppover i systemet, liksom.

Jeg tror rett og slett demokrati og Vestens idealer ikke nødvendigvis er universelle "idealer". Religionen er jo høyeste prioritet for mange, å ha støtte fra klanen, stammen osv.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no