Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Osloskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-21, 12:25   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Osloskolen

En spin-off fra inne i mitt eget hode etter å ha lest utdanningsminister-diskusjonen.

Selv om jeg har en god del års fartstid som forelder i Oslo, har jeg i grunnen ikke hatt SÅ mye erfaring med Osloskolen. Barneskolen, og ungdomsskolen for minsten, har vært på en friskole, som jo også ligger under etaten (og der jeg definitivt har mine erfaringer, men de er ikke så almenngyldige), så har jeg hatt to som gikk tre år i dødsskyggens dal (aka ungdomsskolen), og har egentlig gode erfaringer fra to helt ulike videregående skoler.

Så jeg observerer diskusjonen om utdanningspolitikk/styring i avisene, og er helt FASCINERT av de to stikk motsatte fortellingene som fortelles med stor overbevisning.

Høyreskolen var skolen som endelig oppnådde gode resultater, eller det var skolen med skjemavelde og målehysteri. AP-skolen er det litt vanskeligere å få tak på, under diskusjonene om direktører og personalsaker, men jeg observerer at mens noen opplever at det er mindre detaljstyring, så opplever andre at det er ingen styring overhodet.

(Jeg var usikker på om jeg turde å gi meg i kast med å oppsummere inntrykkene mine, så plis tilgi denne voldsomt tabloide fremstillingen, og ta den som et krydret, lite innspill til debatt. )

Jeg vet at her inne er det mange som har førstehåndserfaring, og blir glad for fortellinger, erfaringer og meninger.

Siden det er etter valget, så kan vi kanskje også klare å diskutere det uten de største partipoltiske elementene? Jeg har en følelse av at her er det erfaringer og meninger som kan gå på kryss og tvers.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 12:48   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Min første, umiddelbare tanke er at skolen i Norge er så politisert at det er umulig å mene noe om den uten å farges av egen ideologiske overbevisning. Også er Osloskolen igjen blitt en helt egen greie som er enda mer farget av dette enn ellers i Norge.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:06   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Jeg var ekstremt fornøyd med barnas barneskole. Der satt jeg som leder i driftsstyret og fikk være med på noen møter i «etaten». Jeg husker at det der ble uttalt at «i Oslo får vi til både barneskole og videregående, men vi har et stykke til mål med ungdomsskolen». Min erfaring er at de har HELT RETT. Snuppas ungdomsskole var ingen lystig opplevelse. Garantert farget av pandemien, men de imponerte på ingen måte før det heller. Og dette er egentlig en skole med såkalt «godt rykte».

Knerten går på en annen ungdomsskole og har et litt alternativt pedagogisk tilbud (fremdeles offentlig skole). Skolen hans er virkelig mye bedre. De skjønner elevene sine og prøver som best de kan. Men helt i mål er de ikke.

Jeg har bare to måneders erfaring som foreldre i vgs. Snuppa virkelig elsker skolen og programmet sitt. Men her har jeg jo skjønt at vi er ganske heldige med at hun kom inn akkurat der. Det er en skole som passer hennes personlighet usedvanlig godt. (Og en skole uten de mest utfordrende elevene.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:12   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Kan noen kort forklare hva som er de største forskjellene mellom Osloskolen og offentlige skoler i resten av landet?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:14   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Kanskje nettopp det Input skriver. Den har så til de grader vært farget av at ett parti i lang tid har fått utforme og iverksette politikken. På godt og vondt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:19   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Osloskolen

Bra refleksjoner. Det fins ikke en omforent historie om Osloskolen akkurat.

Jeg er ikke sikker på at Osloskolen er en kjempegod idé i seg selv heller jeg. Det er noen veldig kunstig over å bli ønsket velkommen til "Osloskolen" og ikke "insert navn på lokalskole" første skoledag. Gjennom over et tiår som foreldre i Osloskolen går min sympati først og fremst til lærerne, aka dritten i midten, i dette systemet.

Stakkars, stakkars dem har jeg tenkt mange ganger. Når de må bruke hele allmøtetiden på foreldremøtet til å spille av kleine reklamevideoer med tåkefyrstespråk for Osloskolen, før de er pålagt å gå gjennom enda en ny læringsplattform eller kommunikasjonsapp. Som 1) ikke virker enda og 2)ingen har rukket å lære dem opp i og 3) står nederst på listen av hva foreldrene er interessert i.

Riktig nivå på styring, måling og kontroll er viktig. Men det å ta lærerne som gissel overfor foreldrene når det bare er rot og konflikter i etaten på styringsnivået over er ikke bra altså.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:24   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Osloskolen

Skolen til minsten min har nettopp fått ny rektor, som kommer fra Osloskolen. Jeg sitter i FAU, så jeg har hørt hen snakke i noen sammenhenger.

Det hen fremhever som forskjeller, på godt og vondt, er at i Oslo så kan hver enkelt rektor og skole bestemme veldig mye selv. Hvordan skolen driftes og hvilken retning den tar, er for en stor del opp til rektor. I vår kommune er det meste styrt sentralt fra kommunen. Det sikrer at det er mer likhet mellom skolene, og det er ingen skoler som har rykte på seg for å være bedre eller dårligere enn de andre i området her. Samtidig mister man jo muligheten til å utnytte egne ressurser til det beste for skolen.

Rektor savner også testingen i Oslo-skolen. Hen mener blant annet at testing i 4. klasse er et nødvendig verktøy før de rokkerer om klassene i 5. klasse. Jeg skjønner ikke at ikke læreren har tilsvarende innsikt som det en standardisert test viser, men hva vet jeg..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:35   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Jeg tror "Osloskolen" har fått til veldig mye, men ser at skjemaveldet er, vel, overveldende. Det er liksom rapport oppå rapport, og ingenting tas UT når noe kommer inn. Jeg husker jeg var på et kurs om den "tilstandsrapporten", som var ENDA et verktøy med i og for seg gode intensjoner, men som i praksis gir svært lite i tillegg til alle de andre rapportene som finnes. Så skal man sitte der og skrive om mål og måloppnåelse på alle mulige parametre. Det oppfattes ikke som veldig meningsfylt (jeg har skrevet første utkastet til rapportene for vår skole i mange år, til stor lettelse for skoleledelsen. For meg går sånt fort, men det er ikke gitt at alle har sånne "frivillige"...)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 13:43   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Så mer selvstyre hos den enkelte skolen, men mer skjemaføring, testing og rapportering, kan det oppsummeres slik?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 14:00   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Kanskje. Og noe av kritikken etter skiftet i etaten, er at man har fjerne mye av den styringen som var, og dermed heller ikke utfører ledelse. elns.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 14:20   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg er ikke sikker på at Osloskolen er en kjempegod idé i seg selv heller jeg. Det er noen veldig kunstig over å bli ønsket velkommen til "Osloskolen" og ikke "insert navn på lokalskole" første skoledag.

Blir man det altså? På ekte? Jeg har heldigvis aldri opplevd det, hverken som forelder eller lærer. Min erfaring er at alle skolene jeg har vært tilknyttet har hatt veldig god lokal forankring eller hva jeg kan kalle det. Jeg oppfatter f.eks. at videregående skoler i Oslo i mye større grad har en egen identitet enn videregående skoler andre steder, at det nærmest gir litt "amerikansk high school på film"-vibber.

Jeg sier meg enig i at det er veldig store forskjeller fra skole til skole. Har vært ansatt ved fire ulike Osloskoler de siste fem årene, vært innom veldig, veldig mange som vikar og vært på jobbintervju på nesten alle.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 14:58   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Jeg har heller aldri opplevd det Daffy beskriver. Vi forholdt oss til lokalskolen, aldri «Osloskolen» de 10. årene Hiawata gikk på offentlig skole i Oslo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 15:19   #13
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Osloskolen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kanskje nettopp det Input skriver. Den har så til de grader vært farget av at ett parti i lang tid har fått utforme og iverksette politikken. På godt og vondt.

Og at i resten av landet er det bare grunnskolen, 1. - 10. klasse, som er kommunalt styrt og videregående ligger under fylkeskommunen.

Det er det som er forvirrende i Oslo, hva er kommunalt og hva er fylkeskommunalt nivå.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 16:01   #14
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Osloskolen

Alle mine barn har gått på et av de største barneskolene i Oslo, og det har vært tydelig at det er X skole, ikke bare Osloskolen. Brosjyren ble delt ut første skoledag, ja, men så har ingen snakket om det senere. Skolen vår sender også ut et månedlig nyhetsbrev, har egen skolesang- og dans, så vi den har et sterkt identitet. Hva som skjer på bakrommet vet mannen min mer enn meg (FAU-leder), men vi har vært fornøyde.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 17:57   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Jeg både jobber og har barn i Osloskolen, og har ingen store planer om å hive meg i stor grad ut i diskusjonen. Men jeg har aldri opplevd noe press om å ønske velkommen til Osloskolen, og det har heller ikke skjedd at jeg har blitt det der jeg har egne barn. At man har systemer og apper som ikke fungerer optimalt, er jeg redd er en generell skoletendens og ikke noe spesifikt for Osloskolen. Viken har blant annet hatt Visma i flere år før det nå kom til Oslo, med enorme startvansker som alle var luket bort før det kom hit (selv om det gjenstår en rekke større og mindre ulemper ).

I forhold til styring og politisk styring er det mye å diskutere rundt i Osloskolen. Som så mange andre skoler overalt vil jeg påstå, men så stikker det seg kanskje litt ekstra fram i Oslo. Enkeltpersoner har også gjort seg ganske synlige OG det er landets hovedstad og blir vel litt ekstra synlig gjennom det også. Samtidig vil jeg si at etter over 10 år med barn i Osloskolen har de hatt en uendelig mye bedre skoleopplevelse enn jeg selv en gang hadde på et jorde utenfor byen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 17:57   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Og at i resten av landet er det bare grunnskolen, 1. - 10. klasse, som er kommunalt styrt og videregående ligger under fylkeskommunen.

Det er det som er forvirrende i Oslo, hva er kommunalt og hva er fylkeskommunalt nivå.

Vgs er på fylkeskommunalt nivå i Oslo også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-21, 22:49   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vgs er på fylkeskommunalt nivå i Oslo også.

Dumt spørsmål, men vil det si at vgs styres fra samme etat, eller en annen?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-21, 11:09   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dumt spørsmål, men vil det si at vgs styres fra samme etat, eller en annen?

Nei, de styres fra samme etat, det er jo dog en oppdeling der inne også. Om jeg ikke tenker feil. Det er helt ærlig litt vanskelig å henge med i svingene og ha totalbildet på plass til enhver tid.
Jeg tror det går mest på ansettelsesforhold og det formelle det med fylkeskommunen. Det er sikkert noen andre forhold også som jeg ikke tenker på.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-21, 12:30   #19
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Osloskolen

I og med at Oslo er både fylke og kommune er det kanskje ikke så rart at vi er organisert under samme hovedenhet, men med ulike avdelinger.

For meg er Osloskolen først og fremst den skolen jeg til en hver tid jobber på og de skolene vi jobbet tettest sammen med. Noen av avdelingene i Utdanningsetaten er gull verdt. Spesielt juridisk avdeling og avdeling for elevforvaltning. Det jeg opplever som slitsomt er en opplevelse av at mange er ute etter å «ta» Osloskolen. Det gjelder både ansatte, tidligere ansatte og media. Dette gjør at dersom jeg tar skrittet videre for å søke rektorjobb er jeg ikke sikker på at det blir i Oslo.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-21, 12:35   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Osloskolen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nei, de styres fra samme etat, det er jo dog en oppdeling der inne også. Om jeg ikke tenker feil. Det er helt ærlig litt vanskelig å henge med i svingene og ha totalbildet på plass til enhver tid.
Jeg tror det går mest på ansettelsesforhold og det formelle det med fylkeskommunen. Det er sikkert noen andre forhold også som jeg ikke tenker på.

Men som ansatt på vgs i Oslo er man jo ansatt i Oslo kommune. Vet ikke hvordan det er for andre enn lærere, men for meg er det ingen forskjell på å være ansatt ved en grunnskole og en vgs, slik det normalt ville vært.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no