Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Chili con hvafornoe?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-06, 19:39   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chili con hvafornoe?

Det er til tider et mareritt å få i Storebror middag - han er ekstrem kresen.
Ikke liker han reint kjøtt, fisk eller fugl - og han spiser lite grønsaker...

Men - det finnes et heftig unntak - han simpelthen elsker chili. Han kan gjerne spise det hver dag hver uke... noe mamma og pappa av en eller annen grunn ikke ser det helt store ved...

Vi lager chili med karbonadedeig, et utall av rare bønner og masse hvitløk.

Men - er det andre ting jeg kan bruke - så og si kamuflere maten og kalle det chili med god samvittighet? Kanskje lar han seg lure?

Jeg får dyttet i ham utrolig mye rare grønnsaker med å kamuflere dette i pastasaus, som han også spiser...

Noen gode forslag?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 20:28   #2
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

Jeg har en skikkelig god rett med fiskeboller og chili!

1 boks vesterålen fiskeboller
2-300 gr lakse filet
1 purre
1 løk
1 rød chili
1/2 boks røde bønner
1/4 rotselleri
250 g pastaskruer( ukokt)
1 pose bergensk fiskesuppe
1 ss Soyasaus
1 ss Sitron

Lag pasta etter anvisning på pakken.
Finhakk grønnsakene og fres dem i en varm panne
Lag fiskesuppa med 5 dl vann, ha oppi alle grønnsakene.

Brun fisken og fiskebollene litt i pannen og bland dette med sausen, ha oppi pastaen og la det bli godt og varmt uten å koke!

Denne er skikkelig god og den har jeg servert både til store og små.... Om du vil kan du jo ha oppi litt ekstra chili!!

__________________
Petra mor til petrus 02

Sist redigert av petra : 21-12-06 kl 14:39.
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 20:40   #3
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

Thai kylling

Kyllingfilet
Løk
Ingefær
Hvitløk
Koriander
Kokosmelk
Cashewnøtter
Lime
CHILI!!

Serveres med ris

Vil dette passere som chili? Det er veldig godt ihvertfall!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 20:41   #4
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

her er en skikkelig HOT fiskesuppe også:

1 boks hakket tomat
1/2 finhakket purre
4 sjalottløk
3 hvitløksfed
1 stilk stangselleri
2 røde chili
1/2 ts timian
700 gram torsk eller annen hvit fisk
1,2 liter vann
1 buljongterning med hvitløk/persille elller liknende!

Kok opp vannet med buljongen i. Legg i fisken og la den trekke i vannet i 7-8 minutter.
Finhakk alle grønnsakene, fres dem på sterk varme i 3 minutter.
Ha dem over med fisken, ha i tomatene. Du kan også ha oppi litt tabasco, da blir det skikkelig sterkt og godt!!

Jeg pleier å ha hvitløksbrød til denne suppa, nam nam

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 22:32   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

Jeg putter kikerter og grønne bønner i chilien hvis jeg har lyst. Det også blir godt.
Og raspet gulrot så klart, det kan kamufleres i hva som helst. Løk har du kanskje i fra før av, men ellers er det bare å hakke fint så er den også usynlig. Friske tomater, paprika.

Kan du servere maiskolbe ved siden av kanskje? Eller blir det for åpenlyst?

Lykke til, jeg har en mann som helst vil spise chili hver dag, så jeg abonnerer likegodt på tråden

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 20:17   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

Jeg lager suppe med spiskummen og chili: jeg kjører kokt potet, stekt kylling, erter og litt gulrøtter og andre rotgrønnsaker etter humør med matfløte og litt maisenna i kniven på foodprosessoren til passe konsistens, varmer det og presto

Du kan jo også lage noe kylling/mais/(tomat)bønnegreier og kalle det chili

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 20:56   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

Gulrotsuppe evt gresskarsuppe med nettopp chili.

Ta mellom 600 g og en kilo av det ene eller det andre, del i små biter, kok mørt i en liter kraft (kylling eller grønnsak), kok med en halv chili, kanskje en løk eller en purre, et hvitløksfedd, smak og behag. Mos med stavmikser, spe med litt mer kraft dersom den er tykk, ha evt i litt matfløte for å runde av suppen. Spis med brød. Jummi. (Jeg synes det er godt med nanbrød til gulrotsuppen, og pleier å ha i litt koriander)

Gresskarsuppe:
(til 4. pers.)

600 eller mer g. hokkaido-gresskar, renset og i biter
1 chili delt i to uten frø
1 liter vann
3 ss flytende kyllingbuljong

kokes i 10 minutter.

Mos suppen med stavmikser, ta opp en eller begge chilihalvdelene, alt etter hvor sterk du vil ha suppen. Min erfaring er at 1 er passe hot til voksne men litt hot for barn.

Ha i 3 dl fløte, smak til med salt og pepper, kok opp suppen,ha over et persilledryss og server.

Jeg serverer med krutonger, skjær (grovt) daggammelt brød i små terninger, stek i en blanding av smør og olivenolje sammen med et eller to hvitløksfedd som er delt i to. Når krutongene er sprø og gylne legges de på kjøkkenpapir for å renne av.

Potet og vårløksuppe:

400 g. potet skrellet i terninger
100 g sellerirot skrellet i terninger
2 vårløk hakket
1/2-1 renset chili
1 liter kyllingkraft (evt vann og buljong)
kokes til bitene er møre, mos med stavmikser eller i blender
salt og pepper
en fløteskvett
evt litt revet ost hvis du har en rest

dryss over hakkede urter, server med scones

250 g. hvetemel fint
250g. hvetemel, sammalt grovt
1 ts natron
1 ts havsalt
5 dl kulturmelk, kefir eller biola

alt blandes, smør utover et bakepair til et rektangel, skjær opp i ruter, dryss gjerne med korn/linfrø/solsikkefrø eller sesamfrø

Stekes på 210 C i 15-20 min

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 20:58   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chili con hvafornoe?

Stjålet fra Puu:

indisk potetkarri
i aubergineskall med yoghurt


2 store auberginer
750 g faste poteter, skrelt og delt i 1 cm store terninger
6-8 ss olje
1 ss hel spisskummin
1 ts sennepsfrø, helst sorte
1 ts sesamfrø
1 løk, finhakket
1-2 hvitløksfedd, presset
1 ts revet, fersk ingefær
1 frisk, grønn chili uten frø og stilk, finhakket
1/2 ts gurkemeie
1 ts malt koriander
1/2 ts salt+ til dryss
1-2 ss lime eller sitronsaft

Til servering:
4-6 ss yoghurt naturell
garam masala til dryss
2 ss hakked frisk koriander eller persille

Del auberginene i to på langs og hul de ut.
Det skal stå igjen ca 1/2 cm tykt skall.
Skjær kjøttet i 1-2 cm store terninger.
Dryss innsiden av skallet med salt og legg dem opp ned til avrenning. Ha terningene i en sikt og dryss salt mellom lagene. La trekke i 1/2 time. Skyll deretter terninger+skall, og tørk med kjøkkenpapir.
Legg potetterningene i lettsaltet kokende vann og kok i fem minutter. La renne av i en sikt.
Legg auberginskallene med snittflaten opp på et bakepapir.
Pensle med litt olje og stek dem ved 190 grader i 10-15 min. eller til de er passe myke.
Ta dem ut og legg dem opp ned på en rist slik at overflødig olje renner av.
Varm 2 ss olje i en stor stekepanne og stek spisskummin, sennep- og sesamfrø til de begynner å sprette i pannen.
Tilsett løk, hvitløk, ingefær, og chili. Stek under omrøring 2-3 min.
Tilsett aubergineterninger og stek 4-5 min eller til de er møre. Tilsett mer olje om nødvendig.
Tilsett gurkemeie, malt koriander og salt.
Rør om og tilsett potene, stek 5-6 min eller til potene er gylne og møre.
Ta stekepannen av platen og ilsett lime eller sitron (du får droppe det da, manne ).
Smak til og tilsett mer krydder om nødvendig
Legg auberginskallene på bakeplaten igjen og fordel potetfyllet i dem.
Stek 10 min til alt er gjennomvarmt.
Drypp på yoghurt, garam masala og koriander, og server varme

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no